חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב,

אני זמרת ששרה בפני נשים.

שאלתי היא, האם על פי הרב עובדיה זצ”ל מותר לגברים שמכירים אותי לשמוע אותי דרך רדיו ולהעלות שירים שלי ליוטיוב ללא תמונה.

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

לגבר אסור לשמוע קול זמר של אישה שהוא מכיר, בין בהופעה חיה בין בהקלטה או בשמיעה דרך הרדיו וכדו’. היכרות לעניין זה היא אפילו אם הגבר מכיר את האישה ששרה רק מתמונה.

לכן גם לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, רק מי שאינו מכירך מותר לו לשמוע את שירתך דרך הרדיו. אולם גברים שמכירים אותך בין שפגשו אותך בין שראו אותך דרך תמונה, אסור להם לשמוע את שירתך אפילו דרך הרדיו. אולם מותרים להעלות את השירים ליוטיוב בלא לשמוע אותם ובלא צירוף תמונתך.

ראוי לציין כי אף מרן הרב עובדיה זצ”ל לא כתב להתיר לכתחילה לאשה לפרסם את שירתה באופן שקרוב לוודאי שישמעו אותה גברים, המכירים את תמונתה. אלא כתב שאין איסור לגבר לשמוע שירה של אשה כאשר אינו מכירה. לפיכך מן הראוי להתאמץ שפרסום שירתך יעשה באופן שלא יגרום למצב בו תישמע שירתך באוזני גברים בכלל, כי אין הדבר ראוי לבת ישראל כשרה שישמעו הגברים את שירתה, כפי שכתב בשו”ת בית שערים, שאין ראוי הדבר שישמעו הגברים שירת אשה אף שלא בפניה כי כבודה של האישה צניעותה.

בברכת הצלחה מרובה

הרב דוד אוחיון

תגית: צניעות

מקורות ונימוקים:

בגמרא בברכות דף כ”ד. איתא, אמר שמואל קול באשה ערוה שנאמר “כי קולך ערב ומראך נאוה”.

כן פסק הרמב”ם בהלכות איסורי ביאה פרק כ”א הלכה ב’ בזה”ל: ואפילו לשמוע קול הערוה או לראות שערה אסור.

כן פסק גם השולחן ערוך להלכה אבן העזר הלכות אישות סימן כ”א סעיף א’ ואסור לשמוע  קול ערוה או לראות שערה.

אמנם בנוגע לאשה שאיננו רואה אותה ואיננו מכירה, הביא מרן הרב עובדיה זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק א’ או”ח סימן ו’, לדברי שו”ת מהר”ם שיק שכתב להתיר באינו יודעה ומכירה, ע”פ דברי הגמ’ במסכת מגילה דף טו. תנו רבנן: רחב בשמה זינתה, יעל בקולה, אביגיל בזכירתה, מיכל בת שאול בראייתה. אמר רבי יצחק: כל האומר רחב רחב – מיד ניקרי. אמר ליה רב נחמן: אנא אמינא רחב רחב ולא איכפת לי! – אמר ליה: כי קאמינא – ביודעה ובמכירה. וביאר המהר”ם שיק שבדומה למה שכתבה הגמרא לגבי רחב שיש חילוק בין יודעה ומכירה לזה שאינו יודעה ומכירה, כך גם יעל בקולה כל האיסור הוא ביודעה ומכירה. אבל באינו יודעה ואינו מכירה, אין איסור.

אכן אין הדברים אמורים, אלא לגבי אדם שלא מכיר כלל את האשה ששומע את שירתה, ולא ראה אותה מעולם בין במפגש ישיר בין דרך תמונה, אולם האדם יודע מי זאת האשה אף שאיננו רואה אותה כעת, אלא ראה אותה בהזדמנות אחרת, או דרך תמונה הדבר אסור בהחלט.

כפי שכתב בשו”ת יביע אומר חלק א’ אורח חיים סימן ו’ בסיכום תשובתו בזה”ל: המורם מכל האמור דביודעה ומכירה אפי’ ע”י תמונה אסור לשמוע קולה בגרמפון או ברדיו, אבל אם אינו מכירה מותר, ואין בזה משום קול באשה ערוה. והנלע”ד כתבתי.

אכן חשוב להוסיף שגם מרן הרב עובדיה זצ”ל לא כתב כן אלא על פי שורת הדין, אולם אין ספק שבת ישראל כשרה כבודה בצניעותה. ולכתחילה יש להקפיד שלא תישמע שירת האשה באוזני הגברים, וכפי שכתב בספר בית שערים שהדבר מכוער שישמעו הגברים קול זמר אשה. אלא אשה תשיר לנשים, והגבר ישיר לגברים, וכל כבודה בת מלך פנימה, כי כבודה של בת ישראל הוא פנימה בהסתר דבר.

להשלמת העניין אציין כי בשו”ת שבט הלוי סימן קפ”א, כתב לחלוק על ראיית מרן היביע אומר מדברי המהר”ם שיק, וכתב בזה”ל: אבל באמת אין ראיה מדבריו להקל בנדון דידן, דהמהר”ם שיק קאי על קול באשה ערוה דקידושין, דהיינו שאלת שלום, וע”ד שכ’ הרשב”א מ”מ קול שאלת שלומה וכיו”ב אסור והיינו משום קרוב הדעת, וע”ז כתב הגאון דהקול בעלמא אינו בעצם מעורר תאוה, ולכן בשאלת שלום מותר אלא דבמקום דמכירה, לבו גס בה גם זה אסור וכו’, וע”ז מסיים דאם לא ידעה ומכירה ואינה בפניו אין חשש כלל, אבל בקול זמר המעורר חשק והרהור ותאוה חלילה להתיר, אפילו אם איננו מכירה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש