חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם מותר לאכול גלידה בסעודה שלישית לאחר השקיעה

תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

בשבת עשינו לפני השקיעה נטילת ידים כדין ובירכנו המוציא וכו’ אך אחרי השקיעה רצינו לאכול גלידה אך צריך לברך עליה והסתפקנו אם אנחנו אחרי השקיעה אם מותר לאוכלה ולברך כיון שאנחנו בתוך סעודה או כיון שהסעודה לא פוטרת את הגלידה אסור לאוכלה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אמנם אסור לאכול לאחר השקיעה לפני הבדלה, אולם אם התחיל לסעוד סעודה שלישית ושקעה השמש רשאי לאכול ולשתות כפי שיחפוץ, ואינו צריך להפסיק.

לעניין זה שאמרנו שאינו צריך להפסיק מלאכול, אין הבדל אם הוא מעוניין לאכול דברים הבאים בתוך הסעודה שאין צריך לברך עליהם, או שהוא מעוניין לאכול דברים שאינם באים בתוך הסעודה וצריך לברך עליהם, אלא כל זמן שהוא עדיין בתוך הסעודה שהתחיל אותה בהיתר קודם לשקיעה רשאי להמשיך ולאכול, הואיל ואיננו נחשב למתחיל סעודה חדשה, והרי קיימ”ל שאם התחיל אינו צריך להפסיק.

יתירה מזאת אפילו כוס של קידוש לברכת המזון רשאי מן הדין לברך הגפן ולשתותה לאחר ברכת המזון, אם הוא רגיל תמיד לברך על הכוס, למרות שמברך עליה ברכה ראשונה, והיינו טעמא הואיל ואין זה נחשב להתחלה חדשה אלא הכוס נגררת אחר הסעודה שהתחיל בהיתר, כאמור.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

בגמרא בפסחים דף ק”ה: מבואר שאסור לו לאדם לשתות או לאכול קודם הבדלה, וחלילה האוכל או שותה משקין משביעים שאינם מים, מסתכן במיתה משונה.

כן פסק להלכה בשו”ע או”ח סימן רצ”ט סעיף א’ בזה”ל:

אסור לאכול שום דבר, או אפילו לשתות יין או שאר משקין חוץ ממים, משתחשך עד שיבדיל.

אמנם בגמרא שם מבואר שאין האיסור אלא כאשר לא התחיל באכילה, אולם אם התחיל לא מפסיקים אותו, זה לשון הגמרא שם:

והני מילי לענין מיפסק דלא מפסקינן אבל אתחולי לא מתחלינן. ומיפסק נמי לא אמרן אלא באכילה אבל בשתיה לא, ע”כ.

כן פסק גם השו”ע להלכה שם סימן רצ”ט סעיף א’ בזה”ל:

אבל אם היה יושב ואוכל מבעוד יום וחשכה לו, א”צ להפסיק, אפילו משתייה. ואם היה יושב ושותה וחשכה לו, צריך להפסיק.

גדר דין זה שאינו צריך להפסיק, איננו מתייחס אך ורק לדברים הבאים בתוך הסעודה ונפטרים בברכת המוציא לחם מן הארץ, אלא מתייחס לדין זה שכיון שהתחיל שוב אינו צריך להפסיק את אכילתו, לפיכך גם אם אוכל דברים שאינו נפטרים בברכת המוציא לחם מן הארץ כל זמן שהם חלק מהסעודה אינו צריך להמנע מהם, והרי אכילת קינוח היא חלק מהסעודה, שהרי ברכת המזון פוטרת את הברכה האחרונה של הגלידה.

כן יש להוכיח גם מדברי השו”ע בסעיף ד’ שכתב לעניין מי שיש לו ב’ כוסות יין, שגומר סעודתו ומברך ברכת המזון על הכוס ושותה אותו, ואח”כ מבדיל על כוס יין נוסף את ההבדלה. אלמא גם כוס ברכת המזון שהוא לאחר ברכת המזון רשאי לשתותו לאחר השקיעה ולאחר ברכת המזון, כיון שאיננו נחשב שהוא מתחיל סעודה חדשה אלא נחשב כנגרר לאחר הסעודה הקודמת שהתחילה אותה בהיתר.

כן יש להוכיח גם מההגדרה המופיעה בגמרא בברכות לגבי הדברים הבאים בתוך הסעודה שאינם נפטרים בברכת המוציא, שמגדירה אותם הגמרא בברכות מ”א: “דברים הבאים בתוך הסעודה שלא מחמת הסעודה” שהם טעונים ברכה בין לפניהם בין לאחריהם. כלומר שהם מוגדרים כדברים הבאים בתוך הסעודה, אלא שהם אינם מחמת הסעודה לפיכך דרושים ברכה, אולם כיון שהם דברים הבאים בתוך הסעודה, אין להימנע מהם בסעודה שלישית שלאחר השקיעה. וכן ראיתי שפסק הגאון הגדול הרב דוד יוסף שליט”א בעל ההלכה ברורה, בשיעור שמסר בבית מדרשו יחווה דעת, ונדפס בגיליון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש