חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: בלגיה

שאלה:

אני המתגורר בבלגיה, אני מתכנן להתגייר לאחר סיום לימודיי בקולג’.
אני מאמין ביהדות מאז ילדותי. השאלה שלי היא על העלויות של להיות משפחה יהודית.

שמעתי שחברות בבית כנסת או בישיבה הוא דבר שעולה כסף.
שמעתי גם שכמה רבנים דורשים כסף לגיור.
האם היהדות היא באמת דת המבוססת על כסף?
מהן העלויות הממוצעות של בית יהודי כשר ומהן ההוצאות החודשיות האפשריות?
בנוסף, האם אתה מכיר בתי כנסת באזור וולוני שיכולים לעזור לי בגיור?

תודה רבה. אני מאחל לך לילה טוב.

תשובה:

שלום וברכה, שאלתך חשובה.
חשוב שתבין שלהיות יהודי או לא, איננה שאלה כלכלית ואין לה שייכות לכסף בכלל.
להיות יהודי לא עולה כסף, באופן כללי שום אמונה לא מתומחרת בכסף.

הליך גיור דורש אמונה כנה ופנימית ורצון עז להצטרף לעם היהודי, לא כסף.

למרות האמור, כיון שעל מנת לעבור גיור יש צורך בלימוד ההלכות ורכישת ידע על היהדות, על רכישת הידע הזה נהוג לשלם לרב או מורה שילמד את כל הנדרש.
באופן עקרוני אם יהיה לך את כל הידע הנדרש מעצמך, לא תצטרך לשלם. אף אחד לא מוכר גיור או יהדות, כי לאף אדם אין בעלות על כך.
יתר על כן, ההלכה היהודית אוסרת ללמד תורה תמורת שכר או לגייר תמורת שכר, כל מה שמותר למלמדים או לדיינים ליטול שכר הוא רק בבחינת שכר בטלה, על הזמן שהם מתבטלים ואינם עוסקים במלאכתם, על מנת ללמד תורה או לדון ולקבל גרים וכדו’.

מעבר לכך, ישנן אולי הוצאות מיוחדות בבית יהודי, ברכישת מאכלים עם כשרות דווקא, וכמובן בצורך שלא לעבוד ביום השבת. אבל אלו הוצאות עקיפות, היהדות עצמה איננה מתומחרת בכסף.
בנוגע לחברות בבית כנסת, כל בית כנסת או קהילה יש לה את הכללים שלה, בדרך כלל אדם שאין לו יכולת כלכלית, מקבל מהקהילה יותר מאשר הוא משלם. אולם אנשים שיש להם משלמים סכום סמלי על מנת להחזיק ולממן את צרכי הקהילה. בכל מקרה שום דבר איננו בכפיה או כחובה, אלא כזכות.

אינני גר בבלגיה ולצערי אינני מכיר שם מישהו שיוכל להדריך אותך, בכל זאת אמליץ לך לשים לב לחפש דווקא רב או בית כנסת אורתודוכסי, כי זרם אחר ביהדות הגיור שלו איננו מוכר ואין לו שום תוקף.
מומלץ שתנסה לאתר את בית חב”ד הקרוב למקום מגורך, בטוח שבאזור וולוני כולו, ישנם כמה וכמה בתי חב”ד, והם יעזרו לך בשמחה.

בברכת הצלחה בכל אשר תפנה
 
מקורות ונימוקים:
גיור איננו דבר המתומחר בכסף הואיל ויהדות איננה למכירה ואיננה של אף אדם. למרות זאת לימוד הלכות הגיור וכמו כן תשלום שכר בטלה לדיינים היושבים ומקבלים את הגר מותר.

בארץ ישראל ישנו גיור ממלכתי בחינם, אולם בחוץ לארץ נהוג שהרב, או אשתו, עורכים קורס יהדות לקראת גיור בתשלום.

למרות דברי הגמרא בכתובות ק”ה. כי “הנוטל שכר לדון דיניו בטלים”

שכר בטלה מותר לקבל כפי שפסק השו”ע להלכה, בחו”מ סימן ט’ סעיף ה’.

“הנוטל שכר לדון, כל דיניו שדן, בטלים, אלא א”כ ידוע שלא נטל בהם שכר. ואם אינו נוטל אלא שכר בטילתו, מותר, והוא שיהיה ניכר לכל שאינו נוטל אלא שכר בטלתו, כגון שיש לו מלאכה ידועה לעשות בשעה שיש לו לדון, אומר לבעלי הדין: תנו לי שכר פעולה של אותה מלאכה שאתבטל ממנה, והוא שיקבל משניהם בשוה;  אבל אם אינו ניכר, כגון (שאין לו מלאכה ידועה אלא) שאומר: שמא יזדמן לי שכר בקניית סחורה וסרסרות, ובשביל זה מבקש שכר, אסור”

ויעויין שם בדברי נתיבות המשפט שכתב כי “מה שנתפשט המנהג ליתן שכר, נראה דהוא מתקנת הקהל, דהא מסיעין על קיצתן (ב”ב ח,ב). וכיון שמחוייבין ליתן מקופת הקהל שכר להדיינים יכולין לתקן שלא ידון שום אדם בלי נתינת שכר… ומהראוי לירא שמים לפרש כך עם הקהל בשעה שנתקבל לדיין.

שאלה:

אני המתגורר בבלגיה, אני מתכנן להתגייר לאחר סיום לימודיי בקולג’.

אני מאמין ביהדות מאז ילדותי. השאלה שלי היא על העלויות של להיות משפחה יהודית.

שמעתי שחברות בבית כנסת או בישיבה הוא דבר שעולה כסף.

שמעתי גם שכמה רבנים דורשים כסף לגיור.

האם היהדות היא באמת דת המבוססת על כסף?

מהן העלויות הממוצעות של בית יהודי כשר ומהן ההוצאות החודשיות האפשריות?

בנוסף, האם אתה מכיר בתי כנסת באזור וולוני שיכולים לעזור לי בגיור?

תודה רבה. אני מאחל לך לילה טוב.

תשובה:

שלום וברכה, שאלתך חשובה.

חשוב שתבין שלהיות יהודי או לא, איננה שאלה כלכלית ואין לה שייכות לכסף בכלל.

להיות יהודי לא עולה כסף, באופן כללי שום אמונה לא מתומחרת בכסף.

הליך גיור דורש אמונה כנה ופנימית ורצון עז להצטרף לעם היהודי, לא כסף.

למרות האמור, כיון שעל מנת לעבור גיור יש צורך בלימוד ההלכות ורכישת ידע על היהדות, על רכישת הידע הזה נהוג לשלם לרב או מורה שילמד את כל הנדרש.

באופן עקרוני אם יהיה לך את כל הידע הנדרש מעצמך, לא תצטרך לשלם. אף אחד לא מוכר גיור או יהדות, כי לאף אדם אין בעלות על כך.

יתר על כן, ההלכה היהודית אוסרת ללמד תורה תמורת שכר או לגייר תמורת שכר, כל מה שמותר למלמדים או לדיינים ליטול שכר הוא רק בבחינת שכר בטלה, על הזמן שהם מתבטלים ואינם עוסקים במלאכתם, על מנת ללמד תורה או לדון ולקבל גרים וכדו’.

מעבר לכך, ישנן אולי הוצאות מיוחדות בבית יהודי, ברכישת מאכלים עם כשרות דווקא, וכמובן בצורך שלא לעבוד ביום השבת. אבל אלו הוצאות עקיפות, היהדות עצמה איננה מתומחרת בכסף.

בנוגע לחברות בבית כנסת, כל בית כנסת או קהילה יש לה את הכללים שלה, בדרך כלל אדם שאין לו יכולת כלכלית, מקבל מהקהילה יותר מאשר הוא משלם. אולם אנשים שיש להם משלמים סכום סמלי על מנת להחזיק ולממן את צרכי הקהילה. בכל מקרה שום דבר איננו בכפיה או כחובה, אלא כזכות.

אינני גר בבלגיה ולצערי אינני מכיר שם מישהו שיוכל להדריך אותך, בכל זאת אמליץ לך לשים לב לחפש דווקא רב או בית כנסת אורתודוכסי, כי זרם אחר ביהדות הגיור שלו איננו מוכר ואין לו שום תוקף.

מומלץ שתנסה לאתר את בית חב”ד הקרוב למקום מגורך, בטוח שבאזור וולוני כולו, ישנם כמה וכמה בתי חב”ד, והם יעזרו לך בשמחה.

בברכת הצלחה בכל אשר תפנה

 

מקורות ונימוקים:

גיור איננו דבר המתומחר בכסף הואיל ויהדות איננה למכירה ואיננה של אף אדם. למרות זאת לימוד הלכות הגיור וכמו כן תשלום שכר בטלה לדיינים היושבים ומקבלים את הגר מותר.

בארץ ישראל ישנו גיור ממלכתי בחינם, אולם בחוץ לארץ נהוג שהרב, או אשתו, עורכים קורס יהדות לקראת גיור בתשלום.

למרות דברי הגמרא בכתובות ק”ה. כי “הנוטל שכר לדון דיניו בטלים”

שכר בטלה מותר לקבל כפי שפסק השו”ע להלכה, בחו”מ סימן ט’ סעיף ה’.

“הנוטל שכר לדון, כל דיניו שדן, בטלים, אלא א”כ ידוע שלא נטל בהם שכר. ואם אינו נוטל אלא שכר בטילתו, מותר, והוא שיהיה ניכר לכל שאינו נוטל אלא שכר בטלתו, כגון שיש לו מלאכה ידועה לעשות בשעה שיש לו לדון, אומר לבעלי הדין: תנו לי שכר פעולה של אותה מלאכה שאתבטל ממנה, והוא שיקבל משניהם בשוה;  אבל אם אינו ניכר, כגון (שאין לו מלאכה ידועה אלא) שאומר: שמא יזדמן לי שכר בקניית סחורה וסרסרות, ובשביל זה מבקש שכר, אסור”

ויעויין שם בדברי נתיבות המשפט שכתב כי “מה שנתפשט המנהג ליתן שכר, נראה דהוא מתקנת הקהל, דהא מסיעין על קיצתן (ב”ב ח,ב). וכיון שמחוייבין ליתן מקופת הקהל שכר להדיינים יכולין לתקן שלא ידון שום אדם בלי נתינת שכר… ומהראוי לירא שמים לפרש כך עם הקהל בשעה שנתקבל לדיין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש