חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

אני כותב כדי לבקש את הדרכתכם לגבי זמני התפילה ונהלי התפילה בזמן שאני מנווט בלוח זמנים בעבודה שדורש ממני להיות ער בלילה ולישון במהלך היום. באופן ספציפי, אני עובד חמישה ימים בשבוע מ-23:00 בלילה עד 7:00 בבוקר ויש לי סופי שבוע חופשיים, שמירת שבת.

האם תוכל בבקשה לייעץ לי בנושאים הבאים:

1 .מהם הזמנים המתאימים לשחרית, מנחה ומעריב בהתחשב בלוח הזמנים של עבודת הלילה שלי?

2. כיצד עלי לבנות את התפילה שלי ולהקפיד על הנהלים הנכונים לכל תפילה בהתחשב בדפוס השינה החריג שלי?

3. האם יש שיקולים או התאמות ספציפיים שעליי לבצע על מנת לשמור על גישה מאוזנת בין תחומי האחריות שלי בעבודה לבין שמירת המצוות?

אני שואף למלא את חובותיי תוך מילוי חובות עבודתי, ואודה מאוד על הדרכתך בניווט במצב זה.

תודה מראש על עזרתך!

תשובה

שלום  וברכה לאדון הנכבד, ראשית, אני מעריך מאוד את הקפדתך על זמני העבודה תוך כדי מילוי חובותיך כלפי הבורא, אין ספק שזהו “המתכון” המדויק המביא לאדם סייעתא דשמיא בעולם הזה ובעולם הבא.

עליך למצוא זמן מעט קודם נקודת חצות הלילה או מעט אחריה, לקרוא קריאת שמע ללא ברכת המפיל.[1]

באופן הזה שהיית ער כל הלילה, בעלות השחר (יש לבדוק בלוח השנה לפי מקום מגורך), עליך ליטול ידיים בכלי ג’ פעמים, ואינך מברך על הנטילה.[2]

לגבי תפילת שחרית: אין ספק שהזמן הראוי הוא, בסיום עבודתך קודם לכתך לישון ולהשלים את שינת הלילה, מכיון שלאחר מכן כבר יעבור זמן תפילה וזמן קריאת שמע.

אמנם כשאתה מתפלל תפילה זו, עליך לשים לב להיות ערני כמה שאפשר ולהשתדל לכוון בתפילה, וזאת למרות העייפות המוגברת של הלילה.

אל לך להתפלל תפילת שחרית בזמן הנץ החמה, על חשבון זמני העבודה. ואע”פ שתפלה בנץ מעלה גבוהה, מ”מ מכיון שאתה טרוד בעבודתך, דעתך לא תהיה מיושבת עליך היטב, וגם אין זה נכון מצד חובותיך למקום העבודה.

לגבי תפילת מנחה: לכאורה אין לך שום בעיה להתפלל במשך היום את התפילה שהרי בזמן תפילת מנחה כבר ישנת, ומאידך זהו הזמן שקודם עבודתך.

לגבי תפילת ערבית, הרי תחילת זמנה קודם התחלת עבודתך, ולכתחילה עליך להתפלל קודם בואך לעבודה, אמנם אם לא יצא לך להתפלל קודם לכן, מכל סיבה שהיא להתפלל קודם לכן, מכיון שתפילת ערבית קצרה, ומן הסתם אין בעל הבית דרכו להקפיד על זמן תפילה קצר כ”כ, יש להקל להתפלל על חשבון זמני העבודה[3], וזמנה כל הלילה עד עלות השחר.

כמובן שגם לגבי שאר ענייני עבודת ה’ וקיום המצוות, יש לאזן בחכמה ובתבונה בין חובותיך כלפי הבורא לחובותיך כלפי מקום עבודתך, ובדרך כלל ניתן לתאם בין הדברים ללא כל חשש, באופן שהדברים סותרים ונפגשים אחת עם השני, לא תהיה לך מפלט, אלא לעשות רצון בוראנו, אולם מחמת חשש גזל, עליך להיוועץ על כל שאלה ספציפית במורה הוראה מובהק, כי לפעמים יש הקלות מיוחדות באופנים כאלו, וגם הדבר תלוי בסוג עבודתך.

נשמח לענות על כל שאלה:

הרב מאיר פנחסי

ירושלים עיר הוקדש והמקדש

[1] ע”פ מה שכתב הבן איש חי (פרשת פקודי אות יד) שהנעורים כל הלילה, יאמרו ק”ש של המיטה עם כל הפסוקים מעט קודם חצות, אמנם מכיון שהינך טרוד ועסוק בעבודתך, יש להקל לקורא רק את ג’ הפרשיות של ק”ש ללא הפסוקים שלאחריה.

[2] ע”פ שולחן ערוך (או”ח סימן ד’ סעיף יג).

[3] שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה (סימן קי סעיף ב):

הפועלים שעושין מלאכה אצל בע”ה, אם אינו נותן להם שכר  חוץ מסעודתן, מתפללין י”ח, אבל אין יורדין לפני התיבה ואין נושאין כפיהם; (י) ואם נותן להם שכר, מתפללין  הביננו. “והאידנא, אין דרך להקפיד בכך, ומסתמא אדעתא דהכי משכירין אותם שיתפללו י”ח”. ע”כ. אע,ג דיש להתבונן מזה באופן שבעל הבית אינו יהודי, מ”מ אין דרכו של בעל הבית להקפיד על צורכי פועליו כשעושים כן לא על חשבון העבודה באופן קבוע, כלענ”ד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש