חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום, האם מותר לגדל ארנבת בבית??
(חבר אמר לי שדעת הרב עובדיה יוסף שאסור לגדל,) רציתי לברר זאת אצלכם באתר שאתם מצהירים שאתם פוסקים כמו הרב עובדיה זצוק”ל.
והאם יש להקל אם גידול הארנבת הוא לצורך ריפוי ועיסוק לילד בן 6 שיש לו בעיה ריגשית וההתעסקות עם הארנבת יכולה לעזור לו.
 

תשובה:

מותר לגדל בבית ארנבת וכן שאר בעלי חיים אפילו טמאים לצורך “תרפיה” – ריפוי ועיסוק, ואין בזה שום חשש הילכתי, רק שיש להקפיד מאוד על זמני אכילתם ושלא יעברו התעללות כל שהיא. 
 

מקורות:

 

בבית יוסף (יו”ד סי’ קיז) כתב בשם הארחות חיים להתיר לגדל עופות טמאים, ובלבד שלא יגדל אותם להשתכר. וכ”כ שם הברכ”י (או’ ב’) ושעל זה סמכו להתיר לגדל העופות המדברים. ובכה”ח (שם סק”ה), כתב בשם הלבוש, עופות טמאים שמגדלים אותם בבית משום נוי או שחוק, כגון אלו העופות המדברים – מותר לגדלם, והביא שם בשם המהריק”ש שעל זה סמכו לגדל עופות ובהמות לרכיבה. ומוכח מדבריו דקאי על בהמות טמאות, יעו”ש. ובשו”ת יכין ובועז ח”ב (סי’ כב) התיר לגדל קופים בביתו. וכן מוכח להתיר ממעשה דרבי ורבי פנחס בן יאיר בגמרא חולין (דף ז:).

אלא שמ”מ משום מידת חסידות רבים נמנעים מלגדל בעלי חיים לשם הנאה ותחביב ובפרט אם הם בעלי חיים טמאים, וכמבואר במדרש קהלת רבה (ו, א, יא), יש דברים המרבים הבל, כגון מגדלים קופות סנאים וחולדות. וכן מובא בספר חסידים (סי’ אלף לח): שיש להימנע מלגדל עופות לנוי מפני שמרבים הבל ומה שמוציא עליהם היה לו לתת לעניים. ונראה שזהו משום מידת חסידות, (ודלא כהמהרש”א סוטה (מח.) שאסר מדינא לגדל תוכים שמצפצפים בקולם לנוי, משום שמתענג ומשום חרבן הבית).

ומה גם שבצוואת רבי יהודה החסיד (אזהרת נוספות או’ ח’) כתב אזהרה שלא לגדל תורים ובני יונה בבית, לפי שהבית שיגדלו אותם בהם, או הוא ימות או אחד מבני ביתו. וכן מפורש בספר נגיד מצווה (ריש פרק ב’) בשם רבינו האריז”ל. אולם סוד ה’ ליראיו. ואפשר שכל זה דווקא בתורים ובני יונה ולא בשאר בעלי חיים.

ומ”מ לגדל ארנבת לשם ריפוי ועיסוק הנקרא “תרפיה”, אין בזה בית מיחוש לכל הדעות – לכל הטעמים הנז’ בפוסקים שהרי אין בגידולם משום הבל אלא צורך ממשי. וכן העלה בספר מעשה חושב (סי’ יז) בשם הגר”י זילברשטיין שליט”א שגידול בעלי חיים טמאים בביתו לשם תעסוקה וריפוי, מותרת לכל הדעות.

אולם יזהר מאוד להקפיד על אכילתם שלא יצערם, וכמ”ש הגר”ח פלאג’י בספר צואה מחיים (או’ ה’) והביא שם מעשה שהיה עם רבינו האריז”ל.

ומה שכתב ששמעת בשם מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל שאסר, לפי מה שחיפשתי לעת עתה בספריו לא מצאתי שדיבר מזה כלל. ואדרבה אחר שמרן הבית יוסף כתב להתיר הדבר מעיקר הדין וכפי שנתבאר, לא נראה שמורנו הרב זצ”ל יאסור הדבר, ואולי משום מידת חסידות נקט, ומ”מ לצורך ריפוי נראה דאף מידת חסידות ליכא וכפי שנתבאר.

שאלה:

שלום, האם מותר לגדל ארנבת בבית??
(חבר אמר לי שדעת הרב עובדיה יוסף שאסור לגדל,) רציתי לברר זאת אצלכם באתר שאתם מצהירים שאתם פוסקים כמו הרב עובדיה זצוק”ל.
והאם יש להקל אם גידול הארנבת הוא לצורך ריפוי ועיסוק לילד בן 6 שיש לו בעיה ריגשית וההתעסקות עם הארנבת יכולה לעזור לו.

 

תשובה:

מותר לגדל בבית ארנבת וכן שאר בעלי חיים אפילו טמאים לצורך “תרפיה” – ריפוי ועיסוק, ואין בזה שום חשש הילכתי, רק שיש להקפיד מאוד על זמני אכילתם ושלא יעברו התעללות כל שהיא. 

 

מקורות:

 

בבית יוסף (יו”ד סי’ קיז) כתב בשם הארחות חיים להתיר לגדל עופות טמאים, ובלבד שלא יגדל אותם להשתכר. וכ”כ שם הברכ”י (או’ ב’) ושעל זה סמכו להתיר לגדל העופות המדברים. ובכה”ח (שם סק”ה), כתב בשם הלבוש, עופות טמאים שמגדלים אותם בבית משום נוי או שחוק, כגון אלו העופות המדברים – מותר לגדלם, והביא שם בשם המהריק”ש שעל זה סמכו לגדל עופות ובהמות לרכיבה. ומוכח מדבריו דקאי על בהמות טמאות, יעו”ש. ובשו”ת יכין ובועז ח”ב (סי’ כב) התיר לגדל קופים בביתו. וכן מוכח להתיר ממעשה דרבי ורבי פנחס בן יאיר בגמרא חולין (דף ז:).

אלא שמ”מ משום מידת חסידות רבים נמנעים מלגדל בעלי חיים לשם הנאה ותחביב ובפרט אם הם בעלי חיים טמאים, וכמבואר במדרש קהלת רבה (ו, א, יא), יש דברים המרבים הבל, כגון מגדלים קופות סנאים וחולדות. וכן מובא בספר חסידים (סי’ אלף לח): שיש להימנע מלגדל עופות לנוי מפני שמרבים הבל ומה שמוציא עליהם היה לו לתת לעניים. ונראה שזהו משום מידת חסידות, (ודלא כהמהרש”א סוטה (מח.) שאסר מדינא לגדל תוכים שמצפצפים בקולם לנוי, משום שמתענג ומשום חרבן הבית).

ומה גם שבצוואת רבי יהודה החסיד (אזהרת נוספות או’ ח’) כתב אזהרה שלא לגדל תורים ובני יונה בבית, לפי שהבית שיגדלו אותם בהם, או הוא ימות או אחד מבני ביתו. וכן מפורש בספר נגיד מצווה (ריש פרק ב’) בשם רבינו האריז”ל. אולם סוד ה’ ליראיו. ואפשר שכל זה דווקא בתורים ובני יונה ולא בשאר בעלי חיים.

ומ”מ לגדל ארנבת לשם ריפוי ועיסוק הנקרא “תרפיה”, אין בזה בית מיחוש לכל הדעות – לכל הטעמים הנז’ בפוסקים שהרי אין בגידולם משום הבל אלא צורך ממשי. וכן העלה בספר מעשה חושב (סי’ יז) בשם הגר”י זילברשטיין שליט”א שגידול בעלי חיים טמאים בביתו לשם תעסוקה וריפוי, מותרת לכל הדעות.

אולם יזהר מאוד להקפיד על אכילתם שלא יצערם, וכמ”ש הגר”ח פלאג’י בספר צואה מחיים (או’ ה’) והביא שם מעשה שהיה עם רבינו האריז”ל.

ומה שכתב ששמעת בשם מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל שאסר, לפי מה שחיפשתי לעת עתה בספריו לא מצאתי שדיבר מזה כלל. ואדרבה אחר שמרן הבית יוסף כתב להתיר הדבר מעיקר הדין וכפי שנתבאר, לא נראה שמורנו הרב זצ”ל יאסור הדבר, ואולי משום מידת חסידות נקט, ומ”מ לצורך ריפוי נראה דאף מידת חסידות ליכא וכפי שנתבאר.

תגובה אחת

  1. לכבוד הרב מאיר פנחסי שליט”א
    רצוני להעיר במה שכתב הרב שלא מצא בספרי הרב זיע”א שדיבר בעניין גידול ארנבות לשעשוע
    אחר המחילה רציתי להעיר שהנה כנודע מרן הוא שהשלים את הספר כף החיים יו”ד חלק ב’ ושם בסי’ קי”ז אות ס”ח התייחס הרב לנושא הנ”ל והעלה לאסור מדינא ע”פ מה שכתב בשו”ת חסד לאברהם אלקלאי ועוד עיי”ש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »
סימן שאלה
במעגל החיים

קבורת שלייה

מקורות ונימוקים: בשו”ת אגרות משה (יורה דעה חלק א סימן רלא) הביא בשם הנו”ב תנינא (סי’ רט) שכתב בפשיטות שליכא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש