חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

האם מותר לאדם לקיים יחסי אישות עם דודה של אשתו אחרי שגירש אותה ?
 

תשובה:

שלום וברכה.
ככלל כל איסורי קרובות האשה קיימים אף לאחר הגירושין.
אולם דודה של אשתו, איננה אחת מהקרובות שאסורות באיסור קורבה.
לכן מותר לישא בחופה וקידושין כדת משה וישראל את הדודה של אשתו לאחר שגירש את אשתו.
אולם ברור לכל, כי על פי התורה, קיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין כדת משה וישראל הוא אסור בהחלט, משום איסור לא תהיה קדשה, זאת בנוסף לאיסור נדה אם איננה טהורה שהוא בכרת רחמנא ליצלן.
 

חזק ואמץ בשמירת המצוות

ותזכה להקים בית נאמן עם אישה המתאימה לך.

 

 

מקורות ונימוקים:

 

איסורי קרובות אשתו הינם אף לאחר הגירושין

בספר ויקרא, פרשת אחרי מות פרק י”ח. כתבה התורה לאיסורי נישואי הקרובים, ”אִישׁ אִישׁ, אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ, לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה“ וכו’.

בכלל איסורי הקורבה ישנם שני סוגים, האחד קרובות משפחתו, השני קרובות משפחת אשתו.

בקרובות משפחתו מנויים, אחד עשר קרובות שהם: אימו, אחותו, בתו, אשת אביו, אשת אחיו, ואשת דודיו, דודותיו, כלתו ונכדותיו.

בקרובות משפחת אשתו מנויים, שבעה קרובות שהם: אמה, סבותיה מצד אמה ואביה, ובתה ונכדותיה מצד בנותיה ובניה, ואחותה של אשתו.

כל איסורי קרובות אשתו חלים גם אם הנישואין שיצרו את הזיקה כבר אינם בתוקף עקב מוות או גירושים. למעט אחות אשתו שהתירה התורה את נישואיה במקרה שמתה אשתו, אך לא במקרה שגירש את אשתו.

כפי שהביא הרמ”א להלכה סימן ט”ו סעיף כ”ה, כי כל המגרש אשה, אפילו מחמת קול בעלמא, נאסר בקרובותיה.

 

דודתה של אשתו איננה בכלל איסורי קרובות אשתו

האסורות משום קרובות אשתו התפרשו בתורה בספר ויקרא פרק י”ח פסוקים יז – יט, כלדלהן:

עֶרְוַ֥ת אִשָּׁ֛ה וּבִתָּ֖הּ לֹ֣א תְגַלֵּ֑ה אֶֽת־בַּת־בְּנָ֞הּ וְאֶת־בַּת־בִּתָּ֗הּ לֹ֤א תִקַּח֙ לְגַלּ֣וֹת עֶרְוָתָ֔הּ שַׁאֲרָ֥ה הֵ֖נָּה זִמָּ֥ה הִֽוא. וְאִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחֹתָ֖הּ לֹ֣א תִקָּ֑ח לִצְרֹ֗ר לְגַלּ֧וֹת עֶרְוָתָ֛הּ עָלֶ֖יהָ בְּחַיֶּֽיהָ.

מבואר שבכלל קרובות אשתו נמצאות אך ורק אמה בתה ואחותה, אלא שבגמרא בסנהדין ע”ו: דרשה הגמרא כי ערוות אשה ובתה לא תגלה הוא הדין למעלה אמה ואם אמה דרך אביה ודרך אמה. כמו כן גם, אשה ובתה ובת בתה או בנה. כן פסק השולחן ערוך להלכה סימן ט”ו סעיפים י”ג – ט”ו.

מן האמור מבואר כי למרות שקרובות אשתו אסורות אף לאחר גירושי אשתו, דודתו של אשתו איננה בכלל הקרובות האסורות.

 

יחסי אישות ללא נישואין אסורים בהחלט

למרות האמור, ברור לכל כי היתר אדם בדודתו של אשתו איננו אלא דרך חופה וקידושין כדת משה וישראל. שהרי קיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין, אסרה התורה מקרא ד’לא תהיה קדשה’ כפי שכתב הרמב”ם הביאו הטור והרמ”א להלכה אבן העזר סימן כ”ו.

אין האשה נחשבת אשת איש אלא על ידי קדושין שנתקדשה כראוי אבל אם בא עליה אדם בלא קידושין לשם זנות לוקה משום לא תהיה קדשה, והיא זונה האמורה בתורה.

אף שהראב”ד כתב לחלוק על הרמב”ם, שאין איסור תורה בקיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין, מ”מ מודה כי הדבר אסור מדרבנן. גם המ”מ שכתב שאין איסור לאו דלא תהיה קדשה, כתב כי ישנו איסור עשה מהתורה לקיים יחסי אישות עם הפנויה.

עוד כתב הטור להביא לתשובת הרא”ש כי מטעם נוסף כופין אותו ב”ד שלא לחיות עם אשה ללא חופה וקידושין, משום שדבר ידוע שהיא בושה לטבול ונמצא שבועל נדה.

 

לכן להלכה ניתן בהחלט לישא את דודתה של אשתו לאחר שגירש את אשתו, אולם אך ורק בחופה וקידושין כדת משה וישראל כאמור.

שאלה:

האם מותר לאדם לקיים יחסי אישות עם דודה של אשתו אחרי שגירש אותה ?

 

תשובה:

שלום וברכה.

ככלל כל איסורי קרובות האשה קיימים אף לאחר הגירושין.

אולם דודה של אשתו, איננה אחת מהקרובות שאסורות באיסור קורבה.

לכן מותר לישא בחופה וקידושין כדת משה וישראל את הדודה של אשתו לאחר שגירש את אשתו.

אולם ברור לכל, כי על פי התורה, קיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין כדת משה וישראל הוא אסור בהחלט, משום איסור לא תהיה קדשה, זאת בנוסף לאיסור נדה אם איננה טהורה שהוא בכרת רחמנא ליצלן.

 

חזק ואמץ בשמירת המצוות

ותזכה להקים בית נאמן עם אישה המתאימה לך.

 

 

מקורות ונימוקים:

 

איסורי קרובות אשתו הינם אף לאחר הגירושין

בספר ויקרא, פרשת אחרי מות פרק י”ח. כתבה התורה לאיסורי נישואי הקרובים, ”אִישׁ אִישׁ, אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ, לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה“ וכו’.

בכלל איסורי הקורבה ישנם שני סוגים, האחד קרובות משפחתו, השני קרובות משפחת אשתו.

בקרובות משפחתו מנויים, אחד עשר קרובות שהם: אימו, אחותו, בתו, אשת אביו, אשת אחיו, ואשת דודיו, דודותיו, כלתו ונכדותיו.

בקרובות משפחת אשתו מנויים, שבעה קרובות שהם: אמה, סבותיה מצד אמה ואביה, ובתה ונכדותיה מצד בנותיה ובניה, ואחותה של אשתו.

כל איסורי קרובות אשתו חלים גם אם הנישואין שיצרו את הזיקה כבר אינם בתוקף עקב מוות או גירושים. למעט אחות אשתו שהתירה התורה את נישואיה במקרה שמתה אשתו, אך לא במקרה שגירש את אשתו.

כפי שהביא הרמ”א להלכה סימן ט”ו סעיף כ”ה, כי כל המגרש אשה, אפילו מחמת קול בעלמא, נאסר בקרובותיה.

 

דודתה של אשתו איננה בכלל איסורי קרובות אשתו

האסורות משום קרובות אשתו התפרשו בתורה בספר ויקרא פרק י”ח פסוקים יז – יט, כלדלהן:

עֶרְוַ֥ת אִשָּׁ֛ה וּבִתָּ֖הּ לֹ֣א תְגַלֵּ֑ה אֶֽת־בַּת־בְּנָ֞הּ וְאֶת־בַּת־בִּתָּ֗הּ לֹ֤א תִקַּח֙ לְגַלּ֣וֹת עֶרְוָתָ֔הּ שַׁאֲרָ֥ה הֵ֖נָּה זִמָּ֥ה הִֽוא. וְאִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחֹתָ֖הּ לֹ֣א תִקָּ֑ח לִצְרֹ֗ר לְגַלּ֧וֹת עֶרְוָתָ֛הּ עָלֶ֖יהָ בְּחַיֶּֽיהָ.

מבואר שבכלל קרובות אשתו נמצאות אך ורק אמה בתה ואחותה, אלא שבגמרא בסנהדין ע”ו: דרשה הגמרא כי ערוות אשה ובתה לא תגלה הוא הדין למעלה אמה ואם אמה דרך אביה ודרך אמה. כמו כן גם, אשה ובתה ובת בתה או בנה. כן פסק השולחן ערוך להלכה סימן ט”ו סעיפים י”ג – ט”ו.

מן האמור מבואר כי למרות שקרובות אשתו אסורות אף לאחר גירושי אשתו, דודתו של אשתו איננה בכלל הקרובות האסורות.

 

יחסי אישות ללא נישואין אסורים בהחלט

למרות האמור, ברור לכל כי היתר אדם בדודתו של אשתו איננו אלא דרך חופה וקידושין כדת משה וישראל. שהרי קיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין, אסרה התורה מקרא ד’לא תהיה קדשה’ כפי שכתב הרמב”ם הביאו הטור והרמ”א להלכה אבן העזר סימן כ”ו.

אין האשה נחשבת אשת איש אלא על ידי קדושין שנתקדשה כראוי אבל אם בא עליה אדם בלא קידושין לשם זנות לוקה משום לא תהיה קדשה, והיא זונה האמורה בתורה.

אף שהראב”ד כתב לחלוק על הרמב”ם, שאין איסור תורה בקיום יחסי אישות ללא חופה וקידושין, מ”מ מודה כי הדבר אסור מדרבנן. גם המ”מ שכתב שאין איסור לאו דלא תהיה קדשה, כתב כי ישנו איסור עשה מהתורה לקיים יחסי אישות עם הפנויה.

עוד כתב הטור להביא לתשובת הרא”ש כי מטעם נוסף כופין אותו ב”ד שלא לחיות עם אשה ללא חופה וקידושין, משום שדבר ידוע שהיא בושה לטבול ונמצא שבועל נדה.

 

לכן להלכה ניתן בהחלט לישא את דודתה של אשתו לאחר שגירש את אשתו, אולם אך ורק בחופה וקידושין כדת משה וישראל כאמור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

בית האסורים
הרה"ג דוד אוחיון

חייו של יוסף בבית האסורים

מקורות ונימוקים: בראשית פרק לט, כ-כג: (כ) וַיִּקַּח֩ אֲדֹנֵ֨י יוֹסֵ֜ף אֹת֗וֹ וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ אֶל־בֵּ֣ית הַסֹּ֔הַר מְק֕וֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵ֥י הַמֶּ֖לֶךְ אֲסוּרִ֑ים וַֽיְהִי־שָׁ֖ם

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש