חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה

האם לפי דברי הגאון רבבי חיים מבריסק הסובר שצריך להרגיש בתפלה כעומד לפני המלך ושדבר זה הוא ממעכבי התפלה, האם ההרגשה הזו צריכה ללוותו בכל מהלך התפלה, או רק בתחילה?

תשובה

מפורש בדברי מרן הגר”ח מבריסק, שחובת ההרגשה הזו היא בכל התפלה כולה ולא רק בברכת אבות. ולפיכך הדגיש הרמב”ם דבר זה, שהרי לא מספיק ידיעה כהה (“תת מודע”) אלא ידיעה חיובית. אמנם למעשה, אם לא עמד בתפלה מתוך הרגשה זו, יצא ידי חובת תפילה.

מקורות וביאורים:

כתב הרמב”ם (הלכות תפילה ונשיאת כפים פרק ד הלכה טז): כיצד היא הכוונה שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאלו הוא “עומד לפני השכינה”, לפיכך צריך לישב מעט קודם התפלה כדי לכוין את לבו ואחר כך יתפלל בנחת ובתחנונים וכו’. עכ”ד. וכעי”ז מובא בשו”ע סימן צח סעיף א’) שהמתפלל צריך שיחשוב כאילו שכינה כנגדו. עוד כתב הטור והשו”ע (סי’ צה סעיף ג’) מניח ידו על ליבו כפותין הימינית על השמאלית “ועומד כעבד לפני רבו”.

ומכל זה מוכח לכאו’ כדברי הגר”ח מבריסק (חידושי הגאון רבי חיים הלוי פ”ד מהל’ תפלה), שהעומד בתפלה עליו לכוין כעומד לפני ה’ ואינו מדין כוונה אלא מעצם מעשה התפלה. ואם אינו עושה כן הרי זה בגדר ‘מתעסק’. ולפי”ז ודאי שהידיעה הזו חייבת להיות בכל התפלה, דאל”ה שוב הוי בגדר מתעסק, וע”כ שמעכב בכל התפלה, דמאי לי מה שידע בתחילת התפלה שהוא עומד לפני המלך, אם לא ידע בהמשך התפלה, והידיעה שבתחילת התפלה לא מהני לעכשיו, שהרי בעינן ידיעה חיובית שאיננה בגדר מתעסק. וע”כ הרמב”ם הדגיש חיוב זה.

וכ”כ הגר”ח מבריסק להדיא: וזה לשונו: ע”כ מעכבת כוונה זו בכל התפלה, דבמקום שהיה מתעסק דינו כלא התפלל כלל, וכאלו דלג מלות אלה, והלא ודאי דלענין עצם התפלה כל הי”ט ברכות מעכבין. ורק היכא שמכוון ומכיר מעשיו ויודע שהוא עומד בתפלה אלא שאינו יודע פירוש הדברים שזה דין מסוים רק בתפלה לבד, הוספת דין כוונה. עכ”ל. (ודלא כאותו רב שאמר בשמו).

אמנם בגיליונות של  מרן החזון איש (שם) ס”ל, שכל אדם יש בו מן הסתם ידיעת כהה זו שהוא עומד בתפלה לפני ה’, ובדיעבד סגי בידיעה קלושה זו. ואינה לעיכובא כמ”ש מרן הגר”ח.

ולכאורה ממה שכתב מרן השו”ע שאם לא כיון בתפלה יצא ידי חובה (מלבד בברכה ראשונה, והאידנא גם בברכה ראשונה וכנז’ ברמ”א), ולכאורה סתם לא כיון, היינו גם כשמחשבותיו משוטטים, ומכיון שבשעה זו ודאי אינו יודע שעומד לפני המלך, ומוכח שאין דבר זה מעכב.

וגם מרן הגרש”ז אויערבאך בשו”ת מנחת שלמה ח”א (סי’ א’ או’ ב’) אע”ג שבתחילה כתב שאם אינו יודע לא יצא ידי חובה והוי כמתעסק בעלמא שגרע מלא כיון, ודינו כשיכור כלוט המתפלל. מ”מ נשאר בזה בצ”ע ממ”ש השו”ע גבי ק”ש, יעו”ש. דמשמע, דאין זה מעכב.

וע”כ למעשה נהי דלכתחילה ראוי להחמיר בכך, מ”מ בדיעבד אם לא חשב על כך, יצא ידי חובת תפילה ואין צריך לחזור שנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »
פרחים ברקע של חופה
דיני אישות

האם לכהן מותר להתחתן עם אלמנה

מקורות ונימוקים: ויקרא כ”א: אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו: בפסוק זה ציוותה

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש