חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אם ה’ נתן לנו בחירה חופשית אז למה הוא מעניש אותנו אח”כ על הבחירות שעשינו?
הלא זה הדרך שבחרתי ללכת …
 

תשובה:

שאלתך מחכימה מאוד, וכבר נגע בה, המאור הגדול בספרו היד החזקה, הלא הוא הרמב”ם (פרק ה מהלכות תשובה הלכה ג’ ואילך). ותוכן תשובתו שם, בוודאי שהקב”ה לא מתערב לאדם בעצם הבחירה למרות שיודע מראש באיזה דרך יחליט לבחור, וככל שיחפוץ האדם לעשות יעשה והרשות בידו, אולם הקב”ה הודיע לנו שיש דרך טובה – דרך חיים ודרך שאינה טובה – דרך המוות. וממליץ לנו – “ובחרת בחיים”.
משל, לאב שאמר לבנו תיזהר לא לאכול מאכל זה הנראה ערב לחיך הוא חריף נורא, איני ממליץ לך לאוכלו, אבל הבן אינו עומד בפיתוי מתעקש ומחליט לאוכלו, האם המאכל לא ישרוף את פיו של הבן הסכל? האם שייך לשאול אם יש לבן בחירה וזה הדרך שהבן בחר, למה שרף לו? אין זה עונש, זו מציאות שמאכל זה שורף, ואין בכך שום פגם בעצם הבחירה.
הבחירה בדרכנו בעולם הזה אכן נתונה בידנו ולפי שיקול דעתנו בלבד, ובזה הקב”ה לא מתערב כלל, אבל אם החלטנו לבחור בדרך שאינה טובה, כלומר בדרך הרחוקה מתורה ומצוות, הרי שהחטא עצמו ממית את האדם והמצווה עצמה היא זו שמקיימת ועומדת לאדם. אדם שמחליט לחטוא, הוא בוחר לעצמו מסלול שמביאו למקום שאינו רצוי, ואת זה הוא הביא על עצמו, הקב”ה בעצמו ממליץ לכל אדם לעמוד על מסלול החיים שיביאו לחיי עולם בזה ובבא, אבל הגה הניווט נתון בידיו של האדם.
 

שאלה:

אם ה’ נתן לנו בחירה חופשית אז למה הוא מעניש אותנו אח”כ על הבחירות שעשינו?
הלא זה הדרך שבחרתי ללכת …

 

תשובה:

שאלתך מחכימה מאוד, וכבר נגע בה, המאור הגדול בספרו היד החזקה, הלא הוא הרמב”ם (פרק ה מהלכות תשובה הלכה ג’ ואילך). ותוכן תשובתו שם, בוודאי שהקב”ה לא מתערב לאדם בעצם הבחירה למרות שיודע מראש באיזה דרך יחליט לבחור, וככל שיחפוץ האדם לעשות יעשה והרשות בידו, אולם הקב”ה הודיע לנו שיש דרך טובה – דרך חיים ודרך שאינה טובה – דרך המוות. וממליץ לנו – “ובחרת בחיים”.

משל, לאב שאמר לבנו תיזהר לא לאכול מאכל זה הנראה ערב לחיך הוא חריף נורא, איני ממליץ לך לאוכלו, אבל הבן אינו עומד בפיתוי מתעקש ומחליט לאוכלו, האם המאכל לא ישרוף את פיו של הבן הסכל? האם שייך לשאול אם יש לבן בחירה וזה הדרך שהבן בחר, למה שרף לו? אין זה עונש, זו מציאות שמאכל זה שורף, ואין בכך שום פגם בעצם הבחירה.

הבחירה בדרכנו בעולם הזה אכן נתונה בידנו ולפי שיקול דעתנו בלבד, ובזה הקב”ה לא מתערב כלל, אבל אם החלטנו לבחור בדרך שאינה טובה, כלומר בדרך הרחוקה מתורה ומצוות, הרי שהחטא עצמו ממית את האדם והמצווה עצמה היא זו שמקיימת ועומדת לאדם. אדם שמחליט לחטוא, הוא בוחר לעצמו מסלול שמביאו למקום שאינו רצוי, ואת זה הוא הביא על עצמו, הקב”ה בעצמו ממליץ לכל אדם לעמוד על מסלול החיים שיביאו לחיי עולם בזה ובבא, אבל הגה הניווט נתון בידיו של האדם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש