חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

ישבתי לאכול במקום ציבורי, כשגמרתי לאכול ויצאתי בחוץ ראיתי ששכחתי את הארנק. כששבתי לשולחן לאחר כ- 3 דקות. הארנק כבר לא היה שם, האדם היחיד שהיה שם, אדם מבוגר מאוד, שהיה מנקה שולחנות (נראה כאדם חסר אמצעים). ששאלתי אותו האם ראה את הארנק, הוא השיב לי שמישהו הביא לו את הארנק, והוא החזיר אותו למשרד.

הלכתי למשרד ואכן הארנק היה שם, כל הכרטיסים היו שם, אבל נלקח ממנו 200 ש”ח.
מפאת כבודו של האדם ולא רציתי להלבין פניו, לא שאלתי על הכסף שנלקח. אני חושב שאותו אדם מבוגר לקח את הכסף. אני חייב להגיד שהייתי נותן לו את הכסף הזה כפרס.

מה שרציתי לדעת האם אותו אדם מבוגר שנראה שהוא ‘נצרך’ האם הוא יוצא חייב בדין כגנב למרות שאני שמח שלקח את הכסף?

תשובה

שאלתך יפה ומעניינת

אכן אותו אדם שלקח מארנקך מאתים שקלים, הרי הוא גנב, ובהחלט עבר איסור גניבה בשעה שלקח מארנקך את הכסף.

העובדה שאתה כיום מוותר לו על הכסף לאחר שמצאת את הארנק, וכפי שאמרת שהנך מוכן לתת לו את הכסף כפרס הואיל והארנק חזר אליך, אין בכך בכדי לבטל למפרע את איסור הגניבה עליו הוא עבר.

אמנם יש במחילתך תועלת לכך, שהוא יהיה פטור ממצוות “והשיב” להשיב את הגניבה, ואיננו מבטל את המצווה בכך שאיננו מחזיר לך את הכסף, וכמו כן במחילתך הרי אתה מסלק ממנו את חוב הממון כלפיך.

בברכת הצלחה

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

שני עניינים יש בגניבה, האחד הוא האיסור גניבה כלפי שמיא, השני הוא חיוב החזרת הממון למי שנלקח ממנו הממון.

כפי שמבואר בדברי השו”ע חו”מ סימן ל”ד סעיף ז’ בזה”ל: גנב, וכן גזלן, פסולים לעדות מעת שגנב או גזל,  ואף על פי שהחזירו, עד שיעשו תשובה. [אמנם עיין שם בדברי הפוסקים שכתבו שהגונב באופן אקראי מתכפר לו עוונו בהשבתו את הגניבה לבד].

ובהלכות השבת אבידה חו”מ סימן רנ”ט סעיף א’ כתב השולחן ערוך שאם נטל אבידה על מנת לגזלה, ועדיין לא נתייאשו הבעלים ממנה, עובר משום השב תשיבם לאחיך (דברים כב, א), ומשום לא תגזול (ויקרא יט, יג), ומשום לא תוכל להתעלם (דברים כב, ג) ואפילו אם יחזירנה אחר כך כבר עבר על לא תוכל להתעלם (דברים כב, ג).

וכתב הש”ך דאם החזירה לאחר יאוש אף את הלאו של לא תגזול אינו מתקן, כי מתנה בעלמא יהיב ליה, כפי המבואר בגמרא בב”מ כ”ו: אמר רבא ראה סלע שנפלה כו’ ואף על גב דאהדריה לבתר יאוש מתנה בעלמא הוא דקא יהיב ליה. וכפי שכתב הרמב”ן.

ובקצו”ה הביא לדברי הרמב”ם פרק י”ד מאבידה הלכה ו’ שכתב שעובר בכל האיסורים דאע”ג דאהדריה לבתר יאוש מתנה בעלמא הוא דיהיב. ועיין בתוס’ שם (ד”ה מתנה) מ”ש בזה.

והביא עוד לדברי בעל המאור שהקשה בזה פ”ב דבבא מציעא שם (יד, ב בדפי הרי”ף) למה עובר משום בל תגזול הרי מתקן את הלאו שהרי קיים העשה שבה והשיב את הגזילה (ויקרא ה, כג) וגזלן מצותו בהשבה, ואפילו לאחר יאוש נמי שקנויה היא הגזילה עצמה אבל דמים משלם וא”כ מתקן לאויה ע”ש.

ותירץ הרמב”ן בספר המלחמות שם בזה”ל: הכי הוא סברא דגאון ז”ל, דגזילה ואבידה היא זו ואבידה היא נקנית ביאוש היכא שלא נטלה וגזילה אינה נקנית ביאוש מדאורייתא לעולם, ואם תמצא לומר נקנית דמים מיהא משלם, וזו כיון שנטלה על מנת לגוזלה ולא על מנת להשיבה הרי היא כמונחת בקרקע ונקנית ביאוש מטעם אבידה, [דבשלמא היכא שנטלה בתורת אבידה] ולא על מנת לגוזלה קודם יאוש אי אפשר לקנותו ביאוש מפני שידו כיד הבעלים ושומר שכר שלהם הוא, הלכך לעולם אינה נקנית ביאוש הואיל וישנה ברשות הבעלים, אבל בזו שעל מנת לגוזלה נטלה הרי היא לבעלים כמונחת בקרקע ונקנית ביאוש לגמרי כדין מוצא מציאה לאחר יאוש, ואינו חייב לשלם דמיה כלל כדי לקיים והשיב את הגזילה אשר גזל שהרי נקנית לו לגמרי ביאוש מטעם אבידה, הלכך אעפ”י שהחזירה עובר בכולן, ע”כ.

מבואר על כל פנים שאם אין הגזלן מחזיר את האבידה, כגון שהתייאשו ממנה בעליה, או כגון במקרה שלפנינו שהבעלים מחלו על האבידה ברצון, אף שאין על הגנב חיוב ממון להחזיר את הגזילה, מכל מקום את הלאו של לא תגזול עובר הגזלן, ועל כך לא תועיל לו מחילת הנגזל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש