מדריך למתגייר מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל
מה מברכים על גלידה?
על גלידה מברכים ברכה ראשונה “שהכל נהיה בדברו”, גם על אכילה כל שהיא צריך לברך “שהכל”.
ברכה אחרונה על גלידה לא מברכים, משום שגלידה לא אוכלים אלא מוצצים / מלקקים, וצורת אכילה זו איננה מוגדרת כאכילה. לכן לא מברכים בורא נפשות רבות על הגלידה, למעט אם האוכל לעס את הגלידה כפי שלועסים ואוכלים מאכל, ואכל בצורה זו כזית מהגלידה בשיעור זמן של כדי אכילת פרס.
מקורות ונימוקים:
ברכה ראשונה על גלידה
הגלידות נעשות מתרכובת חומרי גלם שרובם ברכתן שהכל, כגון ביצים סוכר מים חלב שוקולד ריצ’ וכדו’, לפיכך על הגלידה מברכים ברכה ראשונה שהכל נהיה בדברו.
גם אם מוסיפים נגיעות של פיסטוק או פקאנים וכדו’, הרוב המוחלט של הגלידה עשוי מרכיבים שברכתן שהכל לפיכך ברכתה שהכל.
ברכה אחרונה על גלידה
למרות שהדין הוא שעל כל דבר שמברכים ברכה ראשונה שהכל, מברכים ברכה אחרונה בורא נפשות רבות. כתב הבן איש חי פרשת מסעי אות ח’, המוצץ פירות נחשב כאכילה ושיעורו בכזית, והיינו דוקא כשמוצץ על ידי לעיסה, שנותנם בפיו ולועסם בשיניו, שאז דנים אותו כאוכל, ושיעורו בכזית, אבל מציצה שאין בה לעיסה דינה כשתיה, ואפילו אם מצץ שיעור רביעית לא יברך ברכה אחרונה. ע”כ.
כלומר שמציצה איננה מוגדרת כאכילה, לפיכך גם בנוגע לאכילת גלידה, מאחר ודרך אכילתה הוא במציצה /ליקוק, ולא בלעיסה, אין דרך אכילה זו מוגדרת כאכילה ואין מברכים ברכה אחרונה בורא נפשות, אלא”כ לעס ואכל את הגלידה כדרך אכילת שאר מאכלים ואכל כזית בשיעור כדי אכילת פרס.
כן העלה גם מרן זצ”ל בשו”ת יביע אומר חלק ח’ או”ח סימן כ”ה אות ו’, שהאוכל שוקולדה ואינו לועס אותה בשיניו, אלא מוצץ וממחה אותה בפיו, אין לדונו כאוכל, כיון שלא לעס אותה בשיניו. ולכן אפילו אם אכל כזית ויותר אינו מברך ברכה אחרונה, ורק אם לעס אותה בשיניו, ואכל כזית בתוך כדי אכילת פרס, מברך ברכה אחרונה. ע”ש.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
מדריך למתגייר מבוא רבים הם החפצים להצטרף לעם היהודי, אולם מעטים הם המצליחים לעבור את מסלול הגיור. הואיל ולא כל
שאלות נפוצות בנושא “בר מצווה” – מפתח נושאים
מפתח לשאלות נפוצות (FAQ) לגבי “בר-מצווה”: האם מותר לדחות בר מצווה? איך מניחים תפילין? בר מצווה בכותל המערבי: יש לזה
בר מצווה – המדריך השלם לגיל 13, כל הטיפים
מדריך ל”בר מצווה” מפורט ועדכני מה זה “בר מצווה” ? “בר מצווה” בתרגום מארמית הוא “בן מצווה” והוא כינוי למצבו
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
בטח יעניין אתכם!
האם יפתח הקריב את בתו למיתה או לקרבן למזבח?
מקורות ונימוקים: יפתח התפלל ונדר שלא כהוגן בספר שופטים פרק יא, פסוקים ל’ – מ’ מובא סיפורו הכואב של יפתח
להשכיר דירה לאנשים שיכניסו לדירה אוכל לא כשר
מקורות ונימוקים: נחלקו הפוסקים האם מותר להשכיר דירה ליהודי מחלל שבת, כאשר השכרת הדירה תגרום לו לחלל בה שבת. דעת
האם צריך שתשעה אנשים יקשיבו ויענו אמן לחזרת הש”ץ
מקורות ונימוקים בירור דין חזרת הש”ץ כשאין תשעה שמקשיבים ועונים לש”ץ תנן במשנה במגילה (כג:), אין פורסין על שמע ואין
מקורות ונימוקים: א). כתב בשו”ת הרדב”ז חלק א’ (סימן עו): דע כי השבת נמסרה לכל אחד מישראל שנאמר: “כי אות
בראש ובראשונה, לפני שניגשים לחפש לסגולות ותפילות, יש לדעת שאחרי הכל, סיבת המלחמות והמאורעות (גם הקשות ובעיקר הקשות) הם כיון
ספרדי שהתפלל בהברה אשכנזית אם יצא ידי חובה?
מקורות וביאורים: א). עי’ מהר”ל מפראג בספר תפארת ישראל (סימן סו), שהוכיח להדיא שאין לעבור מהברה אשכנזית לספרדית וה”ה איפכא.
מדוע בחר הקב”ה באברהם להיות “האב” של העם היהודי
מקורות ונימוקים: במדרש בראשית רבה פרשת לך לך פרשה ל”ט, מתואר כיצד הכיר אברהם את בוראו בזה”ל: ר’ יצחק פתח
מקורות הנה בגמ’ ב”ק (פ.) איתא שרב ושמואל ורב אסי באו לבי ישוע הבן, וביאר רש”י פדיון הבן, וכ”כ התוס’
האם טבילה לשם גירות מועילה גם לטהרה מטומאת נידה
מקורות ונימוקים: טבילה אחת מועילה לגיור ולטהרה מטומאת נידה בגמרא ביבמות דף מ”ה: איתא, עבדיה דרבי חייא בר אמי אטבלה
שמע מגילה ונראה לו שהחזן הקורא טעה בקריאתה
ובכן, לא פירשת באיזו טעות מדובר, כי יש טעויות שאינן מעכבות וישנן המעכבות. ונקטינן דטעות שהענין משתנה בו יש לחזור
אין אפשרות לטבול כלי מה לעשות?
בס”ד מקורות וביאורים: הפקר אם פוטר מטבילה א). כתב מרן השו”ע (או”ח סי’ שכג סעי’ ז’, וביו”ד סי’ קכ סעי’
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
מוסדות ברכת אברהם
עורכים עבורכם
על פי הקבלה
רבים נושעו מעל דרך הטבע!!