בס”ד
תשובה: אם הוא משלם על קניית היין ואתה רק השליח למעשה הקנייה, הדבר מותר, אולם אם אתה רוכש ומשלם עבורו במתנה, יש לאסור.
מקורות ונימוקים:
כתב מרן הבית יוסף (יו”ד סי’ קיז) בשם הגה’ מיימוני’, שאסור לקנות כדי ליתן לעובדי כוכבים, וכתב הב”י עליו הטעם, משום דמתנה הוי כמו מכר דאי לאו דקביל הנאה מיניה לא הוי יהיב ליה מידי, עכ”ל. (וה”נ אמרינן בפ”ק דמציעא (דף ט”ז ע”א) אי לאו דטרח וארצי קמיה לא הוי יהיב ליה מתנה, ע”ש).
וכתב הש”ך (ס”ק ג’) דאע”ג שהרמ”א החמיר לקנות לפועליו, מדברי הגה’ מימוני’ הללו משמע, דאפי’ לקנותו להאכילו לפועליו עובדי כוכבים מותר, שלא אסר אלא ברוכש עבורו במתנה דהוי כעין מכר וסחורה, אבל לפועליו יש להתיר. ושע”ז על מה סמכו רבים מבני עמינו שלוקחין טריפות בכיון כדי להאכיל לפועליהם עובדי כוכבים והדבר פשוט להם להתיר. וכן התיר הרב פרי חדש (או’ ג’), וערוך השולחן (שם) שלא כדברי הרמ”א.
ואע”פ שהוא באקראי בעלמא, מ”מ לא היקלו אלא בציד שאומנותו בכך ועלו חיות טמאות, וכמ”ש הב”י לדעת הפוסקים.
אמנם יש פוסקים שהיקלו לכל אדם באקראי בעלמא, הלה המה, הרמ”ע מפאנו (סי’ כט), והפרי חדש (סק”ו). ולפי”ד יש להקל גם בנידון דידן שהוא אקראי בעלמא.
אבל מכיון שיש מחמירים אפילו באקראי וכן דעת מרן הב”י, לפיכך יש לחלק בין אם הוא שליח בעלמא שזה מותר אע”ג שטורח עבורו, לבין אם קונה עבורו מתנה משלו, שבזה יש להחמיר.