חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

לפני חודשיים לערך נסעתי עם משפחתי לחזק קהילה יהודית שנמצאת בדרום אמריקה, בעזרת ה׳ אני אמור לחזור לארץ אחרי פסח כמה שבועות אחרי.
רציתי לשאול מה הדין שלי לגבי חג הפסח לעניין עשיית מלאכה בצנעה ביום טוב שני האם מותר או שמא כיוון שאני פה לתקופה של כמה חודשים אני צריך לנהוג כמותם אף בדברים שבצינעא?

תשובה:

שלום וברכה,

עליך לנהוג כאנשי ארץ ישראל ולשמר יום טוב אחד בלבד, ומותר לך לעשות מלאכות דרבנן בצנעא, אבל יש להחמיר במלאכות מן התורה אפילו בצנעא.

 

מקורות ונימוקים:

מהו הגדר של עקר דירתו:

בשו”ת הרדב”ז ח”ד (סי’ עג) מבואר שכל שדעתו לחזור מיד, כגון שבא לחו”ל למכור סחורה או לקנות סחורה, נוהג כאנשי מקומו אפילו להקל, ובלבד שיעשה בצינעא מפני המחלוקת. אבל אם עקר דירתו ובא עם אשתו ובניו, אע”פ שדעתו לחזור ולהתיישב בארץ ישראל, כיון שנתיישב בחו”ל, הרי הוא כבני חו”ל לכל דבר. עכת”ד. והנה הרדב”ז לא הגדיר לכמה זמן יצא שיהיה דינו כבני חו”ל, אולם בספר ערוך השולחן (סימן תצו סעיף ה’) כתב: העוקר דירתו עם אשתו מא”י לח”ל אף על פי שבהמשך הזמן דעתם לחזור מ”מ דינם כאין דעתם לחזור דכיון דבא הוא וביתו מקרי דירה קבוע וכן יראה לי דאפילו בא לבדו אם אין דעתו לחזור עד אחר שנה מקרי אין דעתו לחזור. הרי שפחות משנה דינו כבן א”י לכל דבר. וכוותיה פסק בשו”ת שבט הלוי ח”ה (סוף סימן סד) וכן פסק מרן הגרע”י זצוק”ל בספר חזון עובדיה – יום טוב (עמוד קכב). וכל שכן לדברי הפרי חדש (סי’ תסח סעיף ד’) שהיקל בזה יותר מהרדב”ז.

מלאכה בצנעא:

הט”ז (סי’ תצו סק”ב) היקל בזה לענין מלאכות בצינעא, וכוותיה משמע בשו”ת אבקת רוכל (סימן כו), אולם מרן החיד”א בברכ”י (ס”ק ג’) כתב שדברי הט”ז אינם מחוורים, וכן פסק המ”ב (סי’ תצו סק”ט), וכן פסק בספר חזון עובדיה (שם עמ’ קיא), אולם במלאכות דרבנן כגון להדליק מנורת “לד”, וטלטול מוקצה וכיוצ”ב, התירו. יעו”ש.

2 תגובות

  1. שהגענו לכאן בדעתנו היה להישאר עד סוף הקיץ ובסוף השתנו דברים ואנחנו מוכרחים לחזור לארץ לקראת שבועות, האם הדין גם בכי האי גוונא כמו שהרב אמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש