ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
שולחן ערוך (סימן רו סעיף ד’) כל דבר שמברך עליו לאכלו או להריח בו, צריך לאוחזו בימינו כשהוא מברך. והטעם, משום חשיבות כנז’ שם באחרונים.
וכ”כ השולחן ערוך (סי’ קפג סעיף ד’): מקבלו בשתי ידיו (כוס ברכה) וכשמתחיל לברך, נוטלו ביד ימינו ולא יסייע בשמאלו. וכתב הט”ז (סק”ב) ביד ימין שהוא החשוב.
וה”ה בשאר מצוות יש לאחוז ביד ימין, כמ”ש השו”ע (סי’ תרנא סעיף ב’) יטול האגודה של הלולב, ביד ימין. וה”ה איטר נוטל ביד בימין כל אדם, עיי”ש בשו”ע (סעי’ ג’).
בברכה רבה
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
מקורות וביאורים: כ”כ התרומת הדשן (סימן קה) דמותר למרוט נוצות לאווזות חיות, ואין בזה משום צער בעלי חיים לפי שעושה
האם מותר לעשות מנגל בראש השנה? וביום טוב?
מקורות ונימוקים נפנוף להבערת אש לצורך אוכל נפש כתב מרן השו”ע בהלכות יום טוב (סימן תקב סעיף א) בדין יצירת
גיוס חרדים ובני הישיבות לצבא (צה”ל) – למה לא?
תודה על ההזדמנות לענות על שאלה חשובה זו (ומעניין שגם בחו”ל הנושא עלה, כנראה בהשפעת השיח התקשורתי הישראלי). ובכן, המענה
היאך רשב”י רצה לפטור עוונות ישראל
מקורות כמו שמצינו בכל הדורות שתעניות של יחידי הדור העמידו העולם כולו, ובגיטין (נז.), איתא שר’ צדוק העמיד את בהמ”ק
כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?
מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים
מתי צום תענית אסתר ומתי קוראים את המגילה השנה – 2024
מקורות ונימוקים: פסק השולחן ערוך אורח חיים סימן תרפ”ו, מתענים בי”ג באדר ואם חל פורים באחד בשבת, מקדימין להתענות ביום
טעה בנוסח התפילה אבל אמר את כוונת הענין, האם יצא ידי חובה
מקורות ונימוקים: הנה מרן השו”ע (סימן תקצא סעיף ז’) כתב, “ועקדת היום לזרעו תזכור”, כך היא הנוסחא המפורסמת. והמדקדק לומר
מקורות ובאורים: לעבור כנגד המתפלל ובצדדיו: ראה שולחן ערוך (או”ח סי’ קב סעי’ א’). ולענין צדדים, (שם סעיף ד’). וע”ע
האם המספר לשון הרע על חבירו, מקבל את כל עוונותיו ומעביר אליו את כל מצוותיו
נימוקים ומקורות מרגלא בפומא דאינשי ובפרט בפי הדרשנים והמעוררים בעם, שהמספר לשון הרע על חבירו כל העוונות של אותו איש
מהו הסכום שצריכים לתת לפדיון פ”ד תעניות של השובבי”ם?
הנה מצינו בפוסקים מחיר שונים לענין פדיון תעניות. הרמ”א באו”ח סי’ של”ד סע’ כ”ו כתב (והוא מדברי הרי”א ז”ל) בענין
מקורות ונימוקים: א). כתב מרן השו”ע (יו”ד סי’ קצז סעיף ד’) היכא דאיכא אונס כגון שיראה לטבול בלילה מחמת
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם