שאלה:
אשתי לא מרגישה טוב וחולה בשפעת והיא עובדת במשרד שיש בו 20 בנות בקומה ויכולה היא להדביק את שאר הבנות בשפעת. ויגרם להן צער. (אין חשש של פיקוח נפש.)
האם מותר לה ללכת לעבודה?? יש לציין שאם היא לא תלך היא מפסידה כסף ויש חשש שיפטרו אותה מהעבודה).
תשובה:
אין היתר להזיק לאחרים במקום הפסד פרנסה, ואף בספק היזק אסור והגם שאינה חולה במחלה המדבקת שניתן להגיע על ידה לידי פיקוח נפש. ועל כן יש לאשתך להימנע מללכת לעבודתה עד לאחר שיעברו ימי המחלה בהם עלולה להדביק אחרים.
מקורות:
אע”ג שכתב הרמ”א (חו”מ סי’ שפח ס”ב) דאם רואה נזק הבא עליו מותר להציל עצמו אע”פ שעי”ז בא הנזק לאחר. מ”מ כבר כתב הנימוקי יוסף הב”ד הסמ”ע (ס”ק י) דאם כבר בא עליו הנזק, אסור לסלקו ממנו כשגורם בזה היזק לחברו. ולפי”ז כל שכן בנד”ד דאינו מסלק הנזק ממנו, אלא גורם להזיק את חבירו. וכ”כ הש”ך (סי’ קסג ס”ק יח) בשם תשו’ מהריב”ל, יעו”ש.
ולא עוד אלא דגם הפוסקים שהתירו להציל עצמו בממון חברו, היינו דווקא הצלת גופו, אבל הצלת ממונו בממון חבירו, אין שום היתר וכמ”ש להדיא המאירי בב”ק (קיד ע”ב), וכן מוכח מדברי השו”ע (סי’ שפח ס”ג). וכל שכן הכא דהוי הצלת ממונו בגוף חברו דליכא מאן דשרי וכמ”ש בשו”ת בנין ציון החדשות (סי’ קעג).
ואם התורה חסה על ממון חבירו וחייבתנו בהשבת אבידה לא כל שכן דאין לגרום לאבדת גופו של חברו ואפילו במקצת. מה גם דהדברים גובלים בחיוב שבת בגרמא כלפי חבירו. ואע”ג דלענין מעשה א”א לחייב תשלומים בזה, מפני שזה היזק שאינו ניכר, וגם לא עשה מעשה בגופו של הניזוק, מ”מ בידי שמיים חייב. ומאן דעלך סני לחברך לא תעביד.
והקב”ה ישלח ממרומים רפואה ומרפא לכל תחלואים ומכאובים – לכם ולכל אחינו בני ישראל.