חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

תפילין שהצבע ברצועות ובבתים קצת ירד ויש חלקים ללא צבע, האם זה פוסל את התפילין? האם יש הבדל כמה צבע ירד ואם זה בכמה מקומות שונים?
והאם יש הבדל בין הרצועות לבתים?

תשובה:

הרצועות חייבות להיות שחורות הלכה למשה מסיני, והדבר מעכב אפילו בדיעבד, והשחרות לכתחילה יהיה חזק שלעיני בני אדם נקרא שחור ולא נקלף, אולם בדיעבד אף שדהה מעט, עד שהיה חום, או כעין מראה אפור כהה, יוצא ידי חובה.

ואם יש מקומות ברצועה שדהה השחרות, אם לפי העין נראים הרצועות שחרות, אף שישנם נקודות שאינם שחורות, כשר בדיעבד ויחזור ויצבעם. וכל שכן אם בחלק הרצועות היוצא מכלל השיעור שחייב, שבזה אינו אלא להידור ונוי, שאינו מעכב, ומ”מ יחזור ויצבעם.

ולענין שחרות הבתים, נחלקו הפוסקים האם הדבר מעכב, ולענין השיעור היינו כמו שנתבאר לעיל שאם נראה לעין שחור יוצא בכך בדיעבד ידי חובה.

מקורות ונימוקים:

מ”ש שהשחרות בבתים לעיכובא, כ”כ הרמב”ם (פ”ג מהל’ תפילין הלכה א’). ובביאור הלכה (סי’ לג ד”ה הלכה). ומ”ש שחרות כעורב לכתחילה כ”כ המ”ב (סי’ לג ס”ק יט).

ומ”ש שגדר השחרות הוא לפי העין אף שיש נקודות, כ”כ הגרשז”א בספר הליכות שלמה – תפלה (פ”ד או’ כח). ומ”ש כל שכן בשאר הרצועות שאינן מן החיוב, ראה ביה”ל (ד”ה הרצועות) שהסתפק בכך. (ושיעור הרצועות, ראה שו”ע סי’ כז סעיף יא).

ולענין הבתים, ראה בשולחן ערוך (סימן לב סעי’ לט) ובמ”ב (ס”ק קפד).

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש