חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

האם מותר להשתמש בשבת ב”תרסיס להקפאת חרקים” שיש בו “ספריי הקפאה” שהוא מקפיא את החרק, וברוב הפעמים הוא מת, אבל במיעוט הפעמים הוא חי אבל אינו יכול לזוז [למשך רבע שעה], ובמצב זה זורקים אותו עם מקל או ממטה למקום אחר [אלו שמוכרים את התרסיס טוענים שהמעלה בתרסיס זה הוא שאינו מכיל חומרי הדברה והוא לא מזיק לילדים ואוכל].

תשובה:

יש להתיר הדבר ובלבד שלא יתיז ישירות על גופו של החרק אלא בחלל האוויר.

מקורות ונימוקים:

  • מדין “נטילת נשמה”, נראה דאע”ג דהוי קרוב לפס”ר וידועה שיטת המאירי שבת (דף קכ), גבי לייט עלה אביי גבי נר שהיה מונח מאחרי הדלת, דיש לאסור. וכ”כ רבינו אברהם בן הרמב”ם בשו”ת ברכת אברהם (סימן יט). וכן דייק הביה”ל (סי’ רעז ד”ה שמא יכבנו) מלשון השו”ע, ושכ”כ המהרש”א דיש לאוסרו משום דהוי קרוב לפס”ר.

אלא שבכהאי גוונא דהוי קרוב לפס”ר, אין איסור מוחלט מדרבנן וכמ”ש להדיא המאירי (שם), “לייט עלה פלוני”, אינה במקום איסור פשוט, שכל שיש בו איסור פשוט אין בו מקום לקללת חכם וקם ליה בדרבה מיניה, אלא אין קללה אלא במקום שאין איסורו מבורר וההיתר בו מצוי ומקללין אותו מצד פרצה ועוז מצח, ולא אמר בהא אפי’ ר’ שמעון מודה אלא שהוא ראוי לקללה.

ובנד”ד דהוי מלאכה שאינה צריכה לגופה ואין לו צורך בהריגתתם והעיקר שיסתלקו מעליו ויברחו מביתו, ועוד דכל שלא מתיז עליו ישירות אלא בחלל החדר חשיב גרמא בעלמא ולא הוי כוחו, וא”כ הוי קרוב לפס”ר דלא אכיפת ליה בתרי דרבנן, ויש להקל גם לדעת המחמירים הנ”ל.

ולפיכך קיל טפי ממה שכתבו הפוסקים לאסור להעמיד סם המוות בפני הזבובים, ראה מה שכתב בשו”ת האלף לך שלמה (סי’ קלה), ובס’ בן איש חי (פר’ וארא אות ו). ובס’ כה”ח (סי’ שטז ס”ק לא). ונכון להחמיר כדבריהם, וכמ”ש מרן בשו”ת יביע אומר חלק ג’  (חאו”ח סימן כ), מ”מ בנד”ד דלא הוי פס”ר ועוד דהוי דרך גרמא, יש להתיר.

  • ומדין איסור “צד”, אע”ג דהצד חגבים בשעת הטל שעיניהן מתעוורות, מבואר בגמ’ (שבת קו:) דפטור אבל איסור מיהא איכא, ומסתבר שדמי להא שהרי גם שם עיניהן מתעוורות לזמן, אולם בנד”ד קיל טפי לפי שהוי מלאכה שאינה צריכה לגופה ואין לו צורך בצידתן, ועוד, דאין במינן ניצוד, ועוד דהוי גרמא וכפי שנתבאר, וגם לא פס”ר שיהיו ניצודים, א”כ יש להתיר הדבר במקום שמצערים אותו.
  • ומדין מוקצה, הוי כגרף של רעי שיש להתיר לטלטלם בידיו וכל שכן בטאטוא הבית.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

סימן שאלה לבן על רקע צהוב
הרה"ג דוד אוחיון

כשיבוא המשיח ועובדי האלילים יאמינו בה’ – האם תהיה להם סליחה?

מקורות ונימוקים: בתהילים כ”ב פסוק כ”ח נאמר: “יִזְכְּר֤וּ׀ וְיָשֻׁ֣בוּ אֶל־ה’ כָּל־אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִֽשְׁתַּחֲו֥וּ לְ֝פָנֶ֗יךָ כָּֽל־מִשְׁפְּח֥וֹת גּוֹיִֽם”, ע”כ. בפירוש האלשיך על תהילים

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש