חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

אם לדוגמא יש בית כנסת שאורכו 150 מטר וכל 50 מטר יש כמו דלתות על כל הרוחב שכאשר רוצים לחלק את המקום לשלוש סוגרים כל 50 מטר על ידי הדלתות המתקפלות האלו והדבר כמעט כל יום קורה כאשר יש שיעור לבעלי בתים בחלק הראשון וכולל אברכים בחלק השני והחלק השלישי שם נמצא יוצא שולחן לאכול ודברים כאלו עם מקרר וכדו’.
האם שיש חמשה בחלק הראשון וחמשה בחלק השני ועכשיו הדלתות מקופלות והיינו נראה ממש מקום אחד רק יש את הדלתות המתקפלות בצדדי המסילה האם נחשב כעשרה במקום אחד כשרואים זה את זה או כחצר שנפרצה לגדולה.

 

 

 

תשובה:

מצטרפים באופן זה כולם למנין ובלבד שתהא המחיצה פתוחה עד הסוף. ולא מבעיא היכא שרואם אלו את אלו, אלא אפילו אינם רואים, מצטרפין למנין.

מקורות ונימוקים:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכות השחר ושאר ברכות סימן נה סעיף יח

נד”ד לא דמי למה שכתב מרן השלחן ערוך (או”ח סי’ נה סעיף יח): אם קצת העשרה בבהכ”נ וקצתם בעזרה, אינם מצטרפים. משום דהתם איירי כשאין שם פירצה אלא דלת, והפתח עצמו אפילו אין בו דלת, כמחיצה נחשב, ולפיכך אינם מצטרפין. וכפי שביאר המ”ב (ס”ק נח), אבל בנד”ד חשיב כפירצה לכל ענין, והוי כבית אחד – כשהמחיצות פתוחות עד הסוף. וכן מבואר גם במ”ב (ס”ק מח).

וכל זה כשאינם רואים אלו את אלו, אבל כשרואים אפילו בשני בתים ממש מצטרפים, וכמ”ש הפמ”ג הוב”ד במ”ב (ס”ק נז), ויש חולקים, ראה במחזיק ברכה (שם), ובזרע אמת ועוד, מ”מ הכא לכל הדעות כשהמחיצות פתוחות הוי כבית אחד, ולא נידון כפתח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש