חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום כבוד הרב
מתי צריך ללכת לקלפי להצביע?
תודה.

 

תשובה:

שלום וברכה
שאלתך חשובה
הואיל וההצבעה בקלפי היא מצוות עשה מדאורייתא “ועשית ככל אשר יורוך”, לעשות כפי שמורים לנו רבותינו גדולי הדור שליט”א, וגדולי הדור הקודם בראשם מרן גאון עוזנו רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, ומרן הכהן הגדול חכם שלום הכהן זצוק”ל.
לפיכך אף כלפי מצווה זו, שייך דין “זריזים מקדימים למצוות”. וכשם שלמצוות מילה ומצוות ארבעת המינים וכדו’, יש מצווה מיוחדת להזדרז ולקיימה בבוקר מוקדם ככל האפשר, כך גם כלפי המצווה להצביע בקלפי, ישנה מצווה מיוחדת להזדרז ולהשכים בבוקר ולהצביע בקלפי, ולקיים בכך מעלת זריזים מקדימים למצוות בקיום מצוות עשה דאורייתא של “ועשית ככל אשר יורוך”.
בברכה מרובה לסייעתא דשמיא
ובשורות טובות.

 
מקורות ונימוקים:
ועשית ככל אשר יורוך
בספר דברים פרק י”ז פסוקים ח – י”ג, ציוותה התורה “ועשית ככל אשר יורוך – לא תסור מן הדבר אשר יאמרו לך ימין או שמאל”.

מכאן למדים אנו כי מצווה מן התורה היא, לשמוע בקול דברי החכמים, עד כדי כך, ששואלת הגמרא בפרק במה מדליקין, כיצד מברכים אנו אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על הדלקת נר חנוכה, והרי הקב”ה לא ציוונו בתורתו על מצווה זו? ומשיבה הגמרא ציוונו בפסוק “לא תסור”. כלומר שבפסוק זה ציווה הקב”ה את עמו ישראל לשמוע לקול החכמים, לכל מה שיחדשו חכמי הדורות בדורות שלאחר מתן התורה.

 

למרות שעיקר הציווי מתייחס לחובת הציות ההלכתית להכרעת חכמי הסנהדרין אשר בבית הדין הגדול שבבית המקדש בירושלים. כתבו הפוסקים שבכלל חובה זו, הוא הציות בכל דור ודור לגדולי הדור וחכמיו. כפי שאמרו חז”ל יפתח בדורו כשמואל בדורו.

כפי שכתב בספר החינוך פרשת שופטים מצוה תצ”ה, בביאור מצווה זו בזה”ל: ונוהגת מצוה זו בזמן שבית דין הגדול בירושלם בזכרים ונקבות, שהכל מצווין לעשות כל אשר יורו.

ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ”ה ע”ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.

ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

 
זריזים מקדימים למצות
בגמרא בפסחים דף ד’: איתא, זריזים מקדימים למצוות. וכן אמרו בגמרא בברכות ו’: לעולם ירוץ אדם לדבר מצוה ואפילו בשבת.

וכן איתא בשולחן ערוך או”ח סימן תרנ”ב סעיף א’, מצות לולב ביום ולא בלילה, וכל היום כשר לנטילת לולב, שאם לא נטל שחרית, יטלנו אח”כ. ומ”מ זריזים מקדימים למצות ונוטלים אותו בבוקר.

כך הדין כלפי כל המצוות ובכללן מצוות ההצבעה בקלפי שהיא מצוות עשה דאורייתא, “ועשית ככל אשר יורוך” כפי אשר התבאר לעיל.

 

שאלה:

שלום כבוד הרב

מתי צריך ללכת לקלפי להצביע?

תודה.

 

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך חשובה

הואיל וההצבעה בקלפי היא מצוות עשה מדאורייתא “ועשית ככל אשר יורוך”, לעשות כפי שמורים לנו רבותינו גדולי הדור שליט”א, וגדולי הדור הקודם בראשם מרן גאון עוזנו רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל, ומרן הכהן הגדול חכם שלום הכהן זצוק”ל.

לפיכך אף כלפי מצווה זו, שייך דין “זריזים מקדימים למצוות”. וכשם שלמצוות מילה ומצוות ארבעת המינים וכדו’, יש מצווה מיוחדת להזדרז ולקיימה בבוקר מוקדם ככל האפשר, כך גם כלפי המצווה להצביע בקלפי, ישנה מצווה מיוחדת להזדרז ולהשכים בבוקר ולהצביע בקלפי, ולקיים בכך מעלת זריזים מקדימים למצוות בקיום מצוות עשה דאורייתא של “ועשית ככל אשר יורוך”.

בברכה מרובה לסייעתא דשמיא

ובשורות טובות.

 

מקורות ונימוקים:

ועשית ככל אשר יורוך

בספר דברים פרק י”ז פסוקים ח – י”ג, ציוותה התורה “ועשית ככל אשר יורוך – לא תסור מן הדבר אשר יאמרו לך ימין או שמאל”.

מכאן למדים אנו כי מצווה מן התורה היא, לשמוע בקול דברי החכמים, עד כדי כך, ששואלת הגמרא בפרק במה מדליקין, כיצד מברכים אנו אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על הדלקת נר חנוכה, והרי הקב”ה לא ציוונו בתורתו על מצווה זו? ומשיבה הגמרא ציוונו בפסוק “לא תסור”. כלומר שבפסוק זה ציווה הקב”ה את עמו ישראל לשמוע לקול החכמים, לכל מה שיחדשו חכמי הדורות בדורות שלאחר מתן התורה.

 

למרות שעיקר הציווי מתייחס לחובת הציות ההלכתית להכרעת חכמי הסנהדרין אשר בבית הדין הגדול שבבית המקדש בירושלים. כתבו הפוסקים שבכלל חובה זו, הוא הציות בכל דור ודור לגדולי הדור וחכמיו. כפי שאמרו חז”ל יפתח בדורו כשמואל בדורו.

כפי שכתב בספר החינוך פרשת שופטים מצוה תצ”ה, בביאור מצווה זו בזה”ל: ונוהגת מצוה זו בזמן שבית דין הגדול בירושלם בזכרים ונקבות, שהכל מצווין לעשות כל אשר יורו.

ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ”ה ע”ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו.

ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.

 

זריזים מקדימים למצות

בגמרא בפסחים דף ד’: איתא, זריזים מקדימים למצוות. וכן אמרו בגמרא בברכות ו’: לעולם ירוץ אדם לדבר מצוה ואפילו בשבת.

וכן איתא בשולחן ערוך או”ח סימן תרנ”ב סעיף א’, מצות לולב ביום ולא בלילה, וכל היום כשר לנטילת לולב, שאם לא נטל שחרית, יטלנו אח”כ. ומ”מ זריזים מקדימים למצות ונוטלים אותו בבוקר.

כך הדין כלפי כל המצוות ובכללן מצוות ההצבעה בקלפי שהיא מצוות עשה דאורייתא, “ועשית ככל אשר יורוך” כפי אשר התבאר לעיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש