חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

מתי מגיע צדיק להרחבתו,

כמו יצחק שראה שהקב”ה הרחיב לו, ואז התעשר והתעשר.

תודה

תשובה

שלום וברכה

איננו יודעים מתי יגיע צדיק להרחבתו, אנו מאמינים ובני מאמינים כי שכר של הצדיק מובטח, אולם איננו יודעים מתי.

פעמים הקב”ה נותן לצדיק את שכרו כבר בעולם הזה בטווח הנראה לעין, פעמים איננו רואים את שכרו בטווח הנראה לעין, פעמים הקב”ה שומר לצדיק את כל שכרו לעולם הבא. אבל דבר אחד בטוח הקב”ה לא מקפח שכרו של שום בריה, ועל כל מעשה טוב שעושה האדם לכבוד הקב”ה יקבל שכרו מושלם.

לכן חזק ואמץ במעשיך הטובים, כי על כל מעשה יבוא האלוקים איתנו חשבון, לטוב ולמוטב.

ואל תשכח לא להתייאש מלהתפלל ולקוות לה’ שישפיע עליך טוב, כי גם יצחק אבינו חפר כמה וכמה בארות, עד שהקב”ה נתן לו את ההרחבה.

ויהי רצון שבקרוב ממש יתן לך הקב”ה הרחבה וברכה

ויפקח את עיניך לראות את הטוב ולהודות עליו

מקורות ונימוקים:

במדרש תנחומא לפרשת נשא י”ג איתא, “ויהי ביום כלות משה” זהו שאמר הכתוב (משלי כז, יח) נוצר תאנה יאכל פריה ושומר אדוניו יכובד אין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריה. אלא בכל מה שאדם יגע ונותן נפשו על הדבר אין הקדוש ברוך הוא מקפח שכרו, לכך נאמר נוצר תאנה יאכל פריה.

תדע לך שהרי שלמה בונה בית המקדש שנאמר (מלכים א ו) ויבן שלמה את בית ה’, ובשביל שנתן דוד נפשו על בנין בית המקדש שנאמר (תהלים קלב) זכור ה’ לדוד את כל ענותו אשר נשבע לה’ וגו’ אם אבא באהל ביתי וגו’ עד אמצא מקום וגו’ לא קפח הקדוש ברוך הוא את שכרו אלא הכתיבו על שמו, שנאמר מזמור שיר חנוכת הבית לדוד וכי דוד חנכו והרי שלמה חנכו אלא לפי שנתן דוד נפשו עליו נקרא על שמו, הוי יפה אמר שלמה נוצר תאנה יאכל פריה ושומר אדוניו יכובד.

כן אתה מוצא במשכן שאע”פ שכל ישראל עשו אותו ונתנו נפשם ועשו את המשכן כל ישראל נתנדבו כל הנשים טוו את העזים וכן כתיב שמות לו ויעשו כל חכם לב בעושי המלאכה, וכן בשמות ל”ו ויעש בצלאל ואהליאב, ובשביל שנתן משה נפשו עליו נקרא על שמו שנאמר וראה ועשה כתבניתם והלך משה ונתן נפשו על כל דבר ודבר שיעשה כשם שהראה לו הקדוש ברוך הוא בהר כדי שלא יטעו בו לכך כתיב על כל דבר ודבר כאשר צוה ה’ את משה. אמר הקדוש ברוך הוא הואיל ומשה נתן נפשו על המשכן איני כותבו אלא על שמו שנאמר ויהי ביום כלות משה, הוי נוצר תאנה יאכל פריה.

ובגמרא בפסחים, ובב”ק ל”ח: ובנזיר כ”ג: ובהוריות י’: איתא “אין הקדוש ברוך הוא מקפח שכר כל בריה”, שבשביל ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו, זכו כלבים לעבד מצואתן עורות לכתוב בהן ספר תורה תפילין ומזוזות. על אחת כמה וכמה שכר בני אדם שעושים את רצון ה’.

אלא שאנו איננו יודעים אימתי יבוא האדם על שכרו ויגיע לכדי הרחבה, שהרי כבר נתקשו חז”ל כיצד הוא צדיק ורע לו רשע וטוב לו, וכן ירמיהו הנביא שאל: “מדוע דרך רשעים צלחה”.

ואף משה רבינו נתקשה בדבר, וביקש הודיעני נא את דרכיך, שמות ל”ג י”ג, ומפרשת הגמ’ בברכות ז’ א, שמשה שאל: “מפני מה יש צדיק ורע לו… ויש רשע וטוב לו”. ודעת ר’ מאיר היא, שלא ניתן לו להבין זאת, והשיב לו הקדוש ברוך הוא: “וחנתי את אשר אחון – אף על פי שאינו הגון” – זה למעלה מבינת אדם.

אולם דבר אחד יודעים אנו כדבר ברור, כי הקב”ה ייסד עולמו על המשפט והצדק, וכפי שכתב בדעת תבונות לרמח”ל, כי הדבר ברור הוא שהקב”ה יסד עולמו על המשפט.

זה לשונו שם: אמר השכל, זה ודאי, שהקב”ה הקים עולמו על המשפט, ומְנַהַגוֹ במשפט ישר ונאמן; וזה הדבר תראי אותו ברור בלי שום ספק, וכמו שהעיד הרועה הנאמן (דברים לב, ד): “הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עול, צדיק וישר הוא”.

אמרה הנשמה: יושר המשפט הזה ועומק העצה השלימה הזאת שזכרת, הוא מה שאני חפצה לשמוע ממך באר היטב, דבר על בוריו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש