חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב

בגלל בעיות שיניים, הוצאתי את השיניים הטוחנות שלי, והשתלים שלי עדיין לא יהיו מוכנים לאכול שיעור מצה בפסח.

מה עלי לעשות בפסח?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

מי שאינו יכול ללעוס את המצה מכל סיבה שהיא, מומלץ שיפורר את המצה לפירורים קטנים, או שיטחון את המצה היטב, על מנת שיוכל לבלוע את המצה בלא להתקשות בלעיסתה. במיסת הצורך אפשר גם להעזר בשתיית מים תוך כדי אכילת המצה.

מי שאיננו יכול לאכול באופן זה, יוכל לשרות את המצה במים פושרים עד שתתרכך, אבל יזהר שלא להשרות זמן רב שלא יהיה נימוח, וכן יזהר שלא להשרות במים רותחין כיוון שמצה שנימוחה או נתבשלה אינו יוצא ידי חובה.

מקורות ונימוקים:

פסק השולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תס”א יוצא אדם במצה שרויה והוא שלא נימוחה אבל אם בשלה, אינו יוצא בה.

וכתב המגן אברהם שם, שאף אם שורה רק במים כתב הרי”ף דלא שרינן אלא לזקן או לחולה, וכן מוכח מלשון השו”ע ובגמרא שכתוב יוצא אדם וכו’ משמע בדיעבד. אמנם בחזון עובדיה פסח עמוד עב  כתב שיוצאין לכתחילה במצה שרויה במים אפי’ שרויה מעת לעת ובלבד שלא נימוחה. וכן פסק באור לציון חלק ג’ עמוד קסט פרק טו’ הלכה טז’  להתיר מצה שרויה למי שאינו יכול.

אמנם כתב האור לציון שם שהאופן הטוב ביותר הוא לפורר את המצב דק דק ויאכל את הפרורים ויכול אף לשתות מים כדי להקל על בליעת הפירורים. וכן בביאור הלכה על השו”ע שם ד”ה יוצא אדם כתב שיאכל מצה מפוררת אף שהוא כקמח וכן כתב מרן הגר”ע יוסף בחזון עובדיה עמוד ע”ג שאפשר לפרר את המצה לפירורים דקים ולאכלה, אלא שחלק על הביאור הלכה וכתב שיפורר פירורים דקים אבל לא ידוכה כקמח.

וכן בכף החיים שם אות מו’ כתב שיכול לפרר דק דק שהרי פסק השו”ע סימן קס”ח סעיף י’ שאם אינו לא מבושל ולא מחובר אלא מפורר דק דק, אף על פי שאין בו כזית ולא תואר לחם, מברך עליו המוציא וברכת המזון. ושמעתי שכך נהג גדול הדור ר’ חיים אבולעפיא לעת זקנתו.

וכן כתב בשו”ת בנין ציון סימן כט’ שטוב יותר לפרר פירורין דקין במדוכה מאשר לשרות במים וצידד להתיר כך אף לאדם רגיל כדי להקל על הלעיסה.

ויתכן שגם כל מי שאינו יכול לאכול שיעור כזית מצה בשיעור כדי אכילת פרס, [או שרוצה להחמיר לבלוע את הכזית מצה בבת אחת כדעת המחמירים כמו שכתב האול”צ פרק טו’ הלכה יג’ ע”פ דברי המגן אברהם בסימן תע”ה ס”ק ד’ שלכתחילה צריך לבלוע בבת אחת, והאוכל בשיעור אכילת פרס הוא דיעבד]. יוכל לטחון את המצה על מנת שיוכל לבלוע כזית מצה בכדי אכילת פרס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש