חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: צרפת

שאלה:

אדם שאוכל גלידה האם צריך נטילה מטעם טיבולו במשקה בנוגעו בגלידה בשעת אכילתו?

תשובה:

אינו צריך ליטול ידיו כלל בין בגלידה חלבית ובין בגלידה פרווה ואפילו אם נגעו ידיו בגלידה.
 
מקורות:
נראה דבנ”ד אין צריך ליטול ידיו מכמה טעמי:

דהנה חלב ומשקין קפואים שם אוכל עליהם ולא שם משקה, וכמבואר בתוספות הנז’ בשעה”צ (סי’ קנח ס”ק טז) ושכן כתב הר”ש (פ”ג דטהרות) וכ”כ הא”ר והמחצית השקל. ודחה הרב משנה ברורה דעת הגאון מליסא בזה, מאחר ובתוספתא מבואר להדיא דיין או מים קרושים לא חשיבי משקה וכל שכן חלב קפוא. וכן מבואר בדברי הרמב”ם (בפרק ט’ מהלכות טומאת אוכלין הלכה א’), השמן או הדבש שנטמאו ואח”כ קרשו ואח”כ נימוחו, הרי הן ראשון לטומאה לעולם, מפני שהן כמשקין, ואעפ”י שקפאו אחר שנטמאו. וכתב עוד בהלכה ב’, הרוטב והגריסין והחלב שקרשו, הרי הן כאוכלין וצריכין מחשבה. מוכח שחלב שקרש דינו כאוכל, ושאר משקין כמו שמן ודבש שקרשו דינם כמשקין, ועי’ מג”א.

כתבו האחרונים הב”ד המ”ב (סי’ קנח ס”ק כו) ופסק כמותם, דמאכלים שהדרך לאוכלם בכף ואןי הדרך לגעת בהם בידיו, גם אם נגע בהם בידיו א”צ נט”י, דהוי מילתא דלא שכיחא ולא גזור רבנן. ומיניה לנד”ד דרוב האוכלים גלידה אוכלים בגביע וכדו’.

 

שאלה:

אדם שאוכל גלידה האם צריך נטילה מטעם טיבולו במשקה בנוגעו בגלידה בשעת אכילתו?

תשובה:

אינו צריך ליטול ידיו כלל בין בגלידה חלבית ובין בגלידה פרווה ואפילו אם נגעו ידיו בגלידה.

 

מקורות:

נראה דבנ”ד אין צריך ליטול ידיו מכמה טעמי:

  1. דהנה חלב ומשקין קפואים שם אוכל עליהם ולא שם משקה, וכמבואר בתוספות הנז’ בשעה”צ (סי’ קנח ס”ק טז) ושכן כתב הר”ש (פ”ג דטהרות) וכ”כ הא”ר והמחצית השקל. ודחה הרב משנה ברורה דעת הגאון מליסא בזה, מאחר ובתוספתא מבואר להדיא דיין או מים קרושים לא חשיבי משקה וכל שכן חלב קפוא. וכן מבואר בדברי הרמב”ם (בפרק ט’ מהלכות טומאת אוכלין הלכה א’), השמן או הדבש שנטמאו ואח”כ קרשו ואח”כ נימוחו, הרי הן ראשון לטומאה לעולם, מפני שהן כמשקין, ואעפ”י שקפאו אחר שנטמאו. וכתב עוד בהלכה ב’, הרוטב והגריסין והחלב שקרשו, הרי הן כאוכלין וצריכין מחשבה. מוכח שחלב שקרש דינו כאוכל, ושאר משקין כמו שמן ודבש שקרשו דינם כמשקין, ועי’ מג”א.

  2. כתבו האחרונים הב”ד המ”ב (סי’ קנח ס”ק כו) ופסק כמותם, דמאכלים שהדרך לאוכלם בכף ואןי הדרך לגעת בהם בידיו, גם אם נגע בהם בידיו א”צ נט”י, דהוי מילתא דלא שכיחא ולא גזור רבנן. ומיניה לנד”ד דרוב האוכלים גלידה אוכלים בגביע וכדו’.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש