שאלה:
האם מותר לי למכור מוצר יותר מהמחיר שהוא נמכר בדרך כלל או שזה גזל?
תשובה:
שלום וברכה
לא פירטת בשאלתך באיזה מוצר מדובר, אז אשיב לך באופן כללי.
מוצר שיש לו מחיר אחיד בשוק ושער קבוע, אסור למכור אותו במחיר גבוה יותר, כי יש בכך אונאה, והתורה אמרה אל תונו איש את אחיו.
אולם מוצר שאין לו מחיר אחיד ושער קבוע בשוק, וכל חנות מוכרת אותו במחיר אחר, הנך רשאי למוכרו במחיר גבוה יותר מכפי שהוא נמכר ברוב החנויות. כיום רוב ככל המוצרים אין להם מחיר שוק אחיד.
אכן חשוב לשים לב, שלא תטעה את הקונה בדבריך ולא תאמר לו שזהו המחיר בשוק, אלא תאמר לו שכך המחיר אצלך.
בהצלחה רבה
מקורות ונימוקים:
בתורה ויקרא כ”ה י”ד איתא, וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך – אל תונו איש את אחיו.
מכאן למדנו על איסור אונאה במקח וממכר, כפי שפסק הטור והשו”ע חו”מ סימן רכ”ז סעיף א’. אסור להונות את חבירו, בין במקחו בין בממכרו. ואיזה מהם שאינה, בין לוקח בין מוכר, עובר בלאו.
אכן כתב ערוך השולחן בחושן המשפט סימן רכ”ז סעיף ז’ להוכיח מדברי הרא”ש שאין הדברים אמורים אלא בדברים שיש להם שער קבוע בשוק, אולם מיני סחורות שאינם נמכרים על פי שער מסויים בשוק, אין שייך בהם איסור אונאה.
ז”ל ערוך השולחן שם, עוד נראה לי דבר אחד מדבריו [של הרא”ש] לקולא במיני סחורות שאין כל בעלי חנויות מוכרין אותם בשוה שיש משתכר הרבה בסחורה זו ויש שמסתפק במועט אין שייך כלל אונאה למי שמשתכר הרבה כיון שדרך המסחר כן הוא כיון שיש שמוכרים במקחים כאלו.
דהא הרא”ש ז”ל לא תלה הספק אלא משום דלפעמים הלוקח חפץ במקח זה דאז יש סברא לאסור ומשמע להדיא דאין כאן מוכרין במקח כזה אבל כשיש מוכרין במקח כזה אין בזה צד אונאה. ופשיטא שאין להביט על אותם החנונים המזלזלים במקחים ומוכרין בזול שמקלקלים לעצמם ומקלקלין דרכי המסחר והם ישאו עון וכבר אמרו חז”ל [ב”ב צ”א א] מתריעין על פרקמטיא שהוזלה ואפילו בשבת וכמ”ש באו”ח סי’ תקע”ו, עכ”ל.