חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום וברכה.

אני צלמת אירועים.

במסגרת עבודתי הוזמנתי לצלם אירוע הפנינג לילדים ומשפחות בכפר במרכז הארץ. כשהגעתי לשם התברר לי שהם קשורים לגוף נוצרי. בסיום האירוע קיבלתי את הכסף והבנתי מהמארגנת שאלו כספי תרומה מכל מיני כנסיות בחו”ל שתרמו להם.

השאלה שלי האם מותר לי להשתמש בכסף שקיבלתי על עבודתי כצלמת

אשמח לתשובה בהקדם,

תודה.

תשובה: כסף שניתן לכנסיה איננו מוגדר כעבודה זרה או תקרובת עבודה זרה. למרות שהכנסיה עצמה נחשבת לבית עבודה זרה, כסף שניתן כתרומה לכנסיה, והועבר לעמותות אחרות למטרות שאינן עבודה זרה, אינו נחשב כעבודה זרה  ומותר ליהנות ממנו. לפיכך מותר לך לקבל מהם את הכסף וליהנות ממנו. בברכת הצלחה. הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

התורה הזהירה אותנו מאוד שלא ליהנות מעבודה זרה, ואף אסרה הנאה מכסף ששימש כציפוי עבודה זרה. כפי שאמרה התורה לא תחמוד כסף וזהב עליהם ולקחת לך, ואמרה עוד ולא תביא תועבה אל ביתך…

אולם אין הדברים אמורים אלא בעבודה זרה של ממש, או ציפוי עבודה זרה, או אפילו תקרובת עבודה זרה שהיא עבודה זרה של ממש.

 

אך כאשר נתרם כסף לכנסיה ובזה ייועד לכל צרכי הכנסיה, אין בכך בכדי להפוך אותו לכסף של עבודה זרה. הואיל וקיימ”ל כי הזמנה לאו מילתא, כפי שמבואר בגמרא בסנהדרין דף מ”ז: בין לצורך המת בין לצורך עבודה זרה ומשמשיה.

לפיכך גם נפסק להלכה כי נרות שעווה שהקצו אותם לכנסיה של עבודה זרה ומסרום לכמרים, אם קודם שהכניסום הכמרים לכנסיה שלהם, נתנו אותם לישראל, מותר להדליקם בבית הכנסת, או לחנוכה או לנרות שבת, הואיל והזמנה לאו מילתא היא.  ורק לעניין קרבנות מצאנו שאף המוקצה אסור בהקרבה. עיין בזה בספר הליכות עולם חלק ז’ עמוד רעז, ובילקוט יוסף יורה דעה סימן קל”ט.

 

משום כך, אף אם נאמר כי אכן הכנסיה עצמה היא מקום עבודה זרה ובית תיפלה של עבודה זרה, כפי שכתבו הפוסקים, עיין באריכות גדולה בשו”ת יחווה דעת חלק ד’ סימן מ”ה.

מ”מ כסף שהוקצה לשימוש הכניסה, ולבסוף הועבר לעמותות אחרות למטרות צדקה וכדו’, אינו אסור בשימוש כדין עבודה זרה ומשמשיה. לפיכך מותר לקבלו תמורת עבודה וליהנות ממנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

מטבח
הרה"ג מאיר פנחסי

הכשרת שיש לפסח

מקורות ונימוקים: מכיון שקיימ”ל דכל כלי הלך בו אחר רוב תשמישו וכמ”ש השו”ע (סי’ תנא סעיף ו’) , א”כ רוב

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש