חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

מתי אומרים סליחות השנת 2023?

 

תשובה:

אמירת הסליחות לספרדים ובני עדות המזרח הם החל ממוצאי שבת ב’ אלול 19.8.23 ועד יום הכיפורים – י’ בתשרי 25.9. 23

אולם בני אשכנז מתחילים השנה ביום ראשון כ”ד אלול 23 .10.9

ובני ספרד הלומדים אצל בני אשכנז ישתדלו לומר סליחות בתאריכים שלפי מנהגם, ועל כל פנים בימי שני וחמישי ישתדלו בזה ביותר לפי שהם ימי רחמים ורצון.

 

מקורות ונימוקים:

מרן השולחן ערוך (סימן תקפ”א סעיף א’) כתב, נוהגים לקום באשמורת לומר סליחות ותחנונים מראש חודש אלול עד יום הכפורים ע”כ. אולם אין זה המנהג בכל המקומות, כי רבינו האי גאון כתב, שהמנהג לקום לסליחות בעשרת ימי תשובה בלבד. וכן כתב רבינו יצחק בן גיאת חלק א’ (עמוד מ”ג) בשם רב כהן צדק. וכן כתב הרמב”ם (בפרק ג’ מהלכות תשובה הלכה ד’), ובהרא”ש (סוף מסכת ראש השנה). וראה עוד בספר המנהיג לרבינו אברהם בר נתן הירחי (הלכות ראש השנה אות כ”ה) שכתב בזו הלשון: המנהג להשכים בעשרת ימי תשובה לומר תחנונים, ויש מקומות בספרד שמקדימים להשכים מראש חודש אלול, וסמך למנהגם לפי שמשה רבינו עלה לקבל תורה בראש חודש אלול ע”כ.

ובני אשכנז נוהגים להתחיל באמירת הסליחות בשבוע שחל בו ראש השנה, אמנם אם ראש השנה יום שני או שלישי, מתחילים מיום הראשון שבוע קודם לכן. והטעם, כתב הא”ר והמ”ב (סי’ תקפא סק”ו) שהוא דומיא דביקור שטעונים ביקור ארבעה ימים קודם הקרבה. ועיי”ש עוד טעם.

ובני ספרד הלומדים אצל בני אשכנז, ינהגו כמנהגם וכמ”ש החיד”א בברכי יוסף (סימן תקפ”א סק”ו) כתב, שבחודש אלול ועשרת ימי תשובה יותר טוב לומר סליחות ותחנונים עם הצבור מללמוד תורה, וכמו שכתב מהר”ח הכהן בטור ברקת. וכן ראיתי שקצת רבנים ותלמידי חכמים, אף על פי שהיו עסוקים תמיד בגופי הלכות וחיבורים, בחודש אלול היו מניחים קצת מסדרם כדי להשתתף עם הצבור בסליחות ובתחנונים ע”כ. גם בספר סדר היום (סוף עמוד נ”ז) כתב: אל יאמר החכם או הדיין למה אבטל לימודי כדי להשתתף עם הצבור בסליחות ותחנונים, יתפללו המה ואני על משמרתי אעמודה עוסק בלימודי, כי תלמוד תורה כנגד כולם, חלילה לבעל נפש לומר כן, כי אף על פי שתלמוד תורה אין ערוך אליו, אבל יש עתים וזמנים שצריך להתעצם מאוד בתפלה ותחנונים, וזמן תורה לחוד וזמן תפלה לחוד, ואדרבה מוטל על התלמידי חכמים והזקנים שבדור להעתיר ולבקש רחמים מלפני השי”ת על עם ה’ ונחלתו, כי הם המגינים על הדור ותפלתם מתקבלת ברצון ע”כ. וראה עוד להגאון רבי חיים פלאג’י בספר רוח חיים (סימן א’ ס”ק כ”ו).  וכן העלה מרן הגרע”י שו”ת יחוה דעת חלק ג’ (סימן מד).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

גזל שינה

נימוקים ומקורות בשו”ת שבט הלוי (ח”ז סימן רכד) כתב לענין המושג “גזל שינה”, שגזל שייך רק בגוזל חפץ, שהגזלן ישתמש

לתוכן המלא »
אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש