חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום כבוד הרב

רציתי לשאול, האם בצק של קובנה (נוזלי ועם 6 כפות סוכר, מחמאה) צריך להפריש חלה מ 2 קילו?

 

תשובה:

יש להפריש חלה ללא ברכה, במידה ומכינים בצק מקילו ומאתים גרם ומעלה.

הואיל ובצק הקובנה נאפה בסיר המרוח בחמאה ו/או שמן מכל צדדיו, נחשב כטיגון ו”מעשה קדירה”, שנחלקו בו הפוסקים, על כן יש להפריש חלה בלא לברך על הפרשת חלה.  

 

מקורות ונימוקים:

נאמר בתורה [במדבר פרק ט”ו פסוק י”ט] “והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה להשם”. מכאן למדה הגמרא בפסחים ל”ז: כי חיוב חלה אינו אלא בעיסה הראויה לבוא לידי ‘לחם’, דהיינו עיסה העומדת לאפייה בתנור, כפי שנאמר בתורה “ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד”.

כך גם מבואר בירושלמי [חלה פ”א ה”ג], שעיסה שנתבשלה באילפס שיש בו משקה, כגון שטוגנה בשמן או בושלה במים, אינה קרויה לחם ופטורה מן החלה. כך פסק גם השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן שכ”ט סעיף א’, שאין חיוב חלה אלא בלחם לפיכך הסופגנין והדובשנין והאיסקריטים שהם מטוגנים בדבש פטורים מחלה. הואיל וכך, גם בנידון השאלה על קובנה, הואיל והבצק נאפה בסיר המרוח מכל הצדדים בחמאה ו/או שמן נחשב הדבר כטיגון, על כך העיסה פטורה מחלה.

אולם דעת ר”ת בתוס’ בפסחים שם, שלא פטרה התורה טיגון בשמן אלא כאשר לש עיסה רכה, אך הלש  אבל הלש עיסה עבה כעיסת הלחם, הרי התחייבה בחלה בזמן הלישה ושוב אינה נפטרת בשעת הטיגון. לפיכך לדברי ר”ת הסופגניות של חנוכה חייבות בחלה הואיל ועיסתן עבה בשעת הלישה.

מאידך גיסא, דעת הר”ש על המשניות בחלה פרק א’ משנה ה’, שאם כוונת הלש בעת הלישה הייתה לטגן את העיסה במשקה, לא התחייבה העיסה בחלה בעת לישתה, ככל שאחר כך באמת טיגן אותה בשמן עמוק ולא אפה אותה בתנור. לפיכך לדבריו הסופגניות פטורות מחלה הואיל ולש מתחילה את כל העיסה ע”מ לטגנה בשמן עמוק.

 

מאחר ונחלקו הראשונים בדבר, כתב הש”ך שם ס”ק ד’ שיש לחוש לדעת ר”ת ולהפריש חלה ללא ברכה, כן העלה להלכה הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף באוצר דינים לאשה ולבת עמוד תרצ”ב.

שאלה:

שלום כבוד הרב

רציתי לשאול, האם בצק של קובנה (נוזלי ועם 6 כפות סוכר, מחמאה) צריך להפריש חלה מ 2 קילו?

 

תשובה:

יש להפריש חלה ללא ברכה, במידה ומכינים בצק מקילו ומאתים גרם ומעלה.

הואיל ובצק הקובנה נאפה בסיר המרוח בחמאה ו/או שמן מכל צדדיו, נחשב כטיגון ו”מעשה קדירה”, שנחלקו בו הפוסקים, על כן יש להפריש חלה בלא לברך על הפרשת חלה.  

 

מקורות ונימוקים:

נאמר בתורה [במדבר פרק ט”ו פסוק י”ט] “והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה להשם”. מכאן למדה הגמרא בפסחים ל”ז: כי חיוב חלה אינו אלא בעיסה הראויה לבוא לידי ‘לחם’, דהיינו עיסה העומדת לאפייה בתנור, כפי שנאמר בתורה “ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד”.

כך גם מבואר בירושלמי [חלה פ”א ה”ג], שעיסה שנתבשלה באילפס שיש בו משקה, כגון שטוגנה בשמן או בושלה במים, אינה קרויה לחם ופטורה מן החלה. כך פסק גם השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן שכ”ט סעיף א’, שאין חיוב חלה אלא בלחם לפיכך הסופגנין והדובשנין והאיסקריטים שהם מטוגנים בדבש פטורים מחלה. הואיל וכך, גם בנידון השאלה על קובנה, הואיל והבצק נאפה בסיר המרוח מכל הצדדים בחמאה ו/או שמן נחשב הדבר כטיגון, על כך העיסה פטורה מחלה.

אולם דעת ר”ת בתוס’ בפסחים שם, שלא פטרה התורה טיגון בשמן אלא כאשר לש עיסה רכה, אך הלש  אבל הלש עיסה עבה כעיסת הלחם, הרי התחייבה בחלה בזמן הלישה ושוב אינה נפטרת בשעת הטיגון. לפיכך לדברי ר”ת הסופגניות של חנוכה חייבות בחלה הואיל ועיסתן עבה בשעת הלישה.

מאידך גיסא, דעת הר”ש על המשניות בחלה פרק א’ משנה ה’, שאם כוונת הלש בעת הלישה הייתה לטגן את העיסה במשקה, לא התחייבה העיסה בחלה בעת לישתה, ככל שאחר כך באמת טיגן אותה בשמן עמוק ולא אפה אותה בתנור. לפיכך לדבריו הסופגניות פטורות מחלה הואיל ולש מתחילה את כל העיסה ע”מ לטגנה בשמן עמוק.

 

מאחר ונחלקו הראשונים בדבר, כתב הש”ך שם ס”ק ד’ שיש לחוש לדעת ר”ת ולהפריש חלה ללא ברכה, כן העלה להלכה הראשון לציון הגאון הרב יצחק יוסף באוצר דינים לאשה ולבת עמוד תרצ”ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

נהר נחל מים
הרה"ג ר' אליהו ברכה

נהר סמבטיון בזמן הזה

מקורות והרחבת העניין מקור הדבר בגמ’ ופירוש השם ‘סמבטיון’ וזיהוי מקומו א. בגמרא סנהדרין (סה: ובמוסגר נביא את פירש”י) שאל

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש