חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום הרב

האם מותר לי לברך שוב ברכת בשמים, או שאני יכולה לצאת ידי חובה ממי שאני שומעת ממנו?

תודה רבה.

 

תשובה

שלום וברכה

האפשרות והצורך לברך שוב ברכת בשמים, תלוי בשאלה האם היה היסח הדעת מהברכה הראשונה או לא.

הסחת הדעת בברכת הריח נחשבת, כאשר יצא האדם מהמקום בו בירך על הבשמים, ולא היה דעתו לחזור מיד למקום ממנו יצא. ובמקום אליו יצא לא היה ניתן להריח את הבשמים עליהם בירך.

בכל ספק אם היה היסח הדעת או לא, ראוי לשמוע את הברכה מאדם אחר כדי לצאת ידי חובה בברכתו.

בברכה מרובה

מקורות ונימוקים:

כתב הטור אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רי”ז הנכנס לחנותו של בשם שיש בו מיני בשמים מברך בורא מיני בשמים. ישב שם כל היום כולו אינו מברך אלא פעם אחת. נכנס ויוצא נכנס ויוצא מברך על כל פעם ופעם.

עוד הביא הטור לדברי המהר”ם מרוטנבורג שכתב דהיינו, דוקא כשלא היה דעתו לחזור, אבל אם היה דעתו לחזור לא יברך דהא לא אסח דעתיה, ע”כ. כדברים אלו, פסק השולחן ערוך להלכה או”ח סימן רי”ז סעיף א’.

והקשה המג”א  שהרי בסימן קע”ח מבואר כי כולי עלמא מודו דבדברים שאין טעונים ברכה אחרונה אם שינה מקומו צריך לברך אפי’ היה דעתו לחזור. ותירץ דצריך לומר דשאני הכא דלבסוף הוא מריח אותן בשמים שהריח מקודם ולכן א”צ לברך, דדמי ליצא מסוכתו על דעת לחזור כמ”ש בסוף סי’ תרל”ט עמ”ש סי’ רי”ח ס”ג וסימן ח’ סי”ד. משא”כ באכילה דאוכל דבר אחר ולכן צריך לברך ולפ”ז אם כשחזר מריח בבשמים אחרים צריך לברך, עוד כתב המג”א לתרץ דהכא אינו מחוסר מעשה אלא כשנכנס מריח ממילא ולכן מהני דעתו.

להלכה כתב המשנ”ב שם בס”ק ו’ את התירוץ הראשון של המג”א שאם חוזר מיד לא חשיב היסח הדעת ולא מברך שוב, ובס”ק ז’ הביא ג”כ את התירוץ השני של המג”א שאם לא מחוסר מעשה דהיינו שהריח נודף מאליו ולא צריך ליטול ולהריח אז גם ביצא וחזר ורוצה להריח בשמים אחרים ג”כ לא יברך דנפטר בברכה הראשונה. אמנם בשמים שצריך ליטלם כדי להריחם אם יצא וחזר צריך לברך שוב אף אם לא הסיח דעתו.

עוד כתב המשנ”ב ס”ק ו’ שבבשמים המונחים על השולחן ובירך עליהם שוב אינו מברך אם היה דעתו לחזור ולהריח ומשמע שאם לא היה דעתו חוזר ומברך וביאר שם בשער הציון אות י’ שאין זה דומה למה שכתב בס”ק ד’ דשם כיון שעולה הריח תדיר הוי כלא הסיח דעתו.

משמע מדברי המשנ”ב שאם אין הריח עולה באפו תדיר לא אמרינן כדין ברכות הנהנין שאכילה קטנה גוררת אכילה גדולה ואינו מברך שוב. אלא בבשמים אין הדין כן ויש לברך שוב אלא”כ היה הריח עולה באפו תדיר וכו’. וכן ביאר בהליכות ברכות עמוד שע”ג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש