חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
תמונה הרב דוד אוחיון (2)

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום לכבוד הרב
לאחרונה גברו מאוד כמות מבקשי הצדקה באמצע תפילת שחרית. איך להתנהג במצב זה?

האם חובה לתת לכולם צדקה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה ומצוייה בפרט בימים אלו שלפני פורים,

התשובה לשאלתך מתחלקת לכמה אופנים וכדלהלן:

כאשר איסוף הצדקה הוא בשעת התפילה ממש, אין חיוב לתת צדקה, הואיל ובשעת התפילה עסוקים אנו במצווה, והעוסק במצווה פטור מן המצווה.

כאשר איסוף הצדקה איננו בשעת התפילה ממש: לא ניתן להתעלם מהעני, הואיל ואמרה התורה “לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך”. אולם איסור זה נאמר רק בהשלמת התנאים דלהלן:

  • שאוסף הצדקה מוחזק כאדם עני הגון וישר, ואין לחשוש בו למרמה, וכמו כן בקשת הצדקה היא מסיבה מוצדקת אשר האדם מוגדר כעני עבורה.
  • כאשר אוסף הצדקה הוא העני בעצמו, ולא גבאי צדקה שאוסף לעניים אחרים, כי בנוגע לגבאי צדקה אין איסור “לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך”.
  • שאיסוף הצדקה הוא למטרת צדקה לעני, הואיל ולצדקה לשאר צרכי מצווה, על אף שיש בהם את מעלת הצדקה אין בהם את האיסור הנ”ל

חשוב לציין, שכל האמור בתשובתנו, הוא בנוגע לחיוב מעיקר הדין, אולם מצוות הצדקה חשובה היא ביותר, ומצילה את האדם ובני ביתו מכל צרה וצוקה נגע ומחלה, ומשפיעה על האדם שפע ברכה והצלחה. וכל אלו הברכות מגיעות לאדם גם כאשר הוא נותן כשאיננו מחוייב.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

כתב הרמב”ם הלכות מתנות עניים פרק ז הלכה א’ מצות עשה ליתן צדקה לעניים כפי מה שראוי לעני, אם היתה יד הנותן משגת, שנאמר פתוח תפתח את ידך לו ונאמר והחזקת בו גר ותושב וחי עמך ונאמר וחי אחיך עמך. עוד כתב הרמב”ם שם בהלכה ב’ וכל הרואה עני מבקש והעלים עיניו ממנו ולא נתן לו צדקה עבר בלא תעשה שנאמר “לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון”.

אכן אין הדברים אמורים, אלא בנוגע לעני שאין לחשוש בו למרמה, אולם עני שיש לחשוש בו למרמה ניתן להתעלם ממנו, אלא”כ מבקש אוכל. כמבואר ברמב”ם שם הלכה ו’ וזה לשונו, עני שאין מכירין אותו ואמר רעב אני האכילוני, אין בודקין אחריו שמא רמאי הוא אלא מפרנסין אותו מיד. היה ערום ואמר כסוני, בודקין אחריו שמא רמאי הוא, ואם היו מכירין אותו מכסין אותו לפי כבודו מיד ואין בודקין אחריו.

בנוגע לשאלה, מי נחשב עני שיש לדאוג לצורכו מבואר ברמב”ם שם שכל מחסור שיש לאדם מגדירו כעני, לכן כתב הרמב”ם בהלכה ג’ בזה”ל: לפי מה שחסר העני אתה מצווה ליתן לו, אם אין לו כסות מכסים אותו, אם אין לו כלי בית קונין לו, אם אין לו אשה משיאין אותו, ואם היתה אשה משיאין אותה לאיש, אפילו היה דרכו של זה העני לרכוב על הסוס ועבד רץ לפניו והעני וירד מנכסיו קונין לו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו שנאמר די מחסורו אשר יחסר לו, ומצווה אתה להשלים חסרונו ואין אתה מצווה לעשרו.

מבואר ברמב”ם שמצוות הצדקה היא לא רק  לחם וחלב אלא לדאוג לאדם לכל מחסורו, אלא שאין אתה מצווה לעשרו אלא להשלים חסרונו, ולכן ברב המקרים אדם שאוסף לעצמו, בוודאי שיש לו מחסור אמיתי, אלא אם כן יש חשש שהוא רמאי או שאוסף בכפייתיות, שאז בהחלט אין צורך לתת לו.

כמו כן אם אין העני לפניו אלא גבאי הצדקה בא לאסוף לצורך עני מסוים או לצורך ארגון וכדו’ כתבו הפוסקים שאינו עובר בלאו זה. כפי שהורה הגאון הרב שלמה זלמן אוייערבאך הובא בספר עלהו לא יבול חלק ב’ עמוד קיא’, ודלא כמו שכתב בשו”ת קול אליהו חלק ב’ יורה דעה סימן יט’. וכן מובא גם בספר אורח צדקה בשו”ת אות ק”ד.

בנוגע לחיוב ליתן צדקה באמצע התפילה,

קיימ”ל העוסק במצווה פטור מן המצווה, לכן אם האדם באמצע תפילתו, פטור הוא מלתת צדקה, יתר מכן כאשר הוא באמצע קריאת שמע או שמונה עשרה, יש אף איסור להפסיק ולתת צדקה, וכפי שכתב בשו”ת תשובות והנהגות כרך א’ סימן ס”א, בנוגע לאיסוף צדקה באמצע קריאת שמע בזה”ל: מסברא העוסק במצוה פטור מן המצוה, ולהרבה ראשונים לא רק פטור אלא אסור לקיים מצוה אחרת שנקרא רשות, ולכן כאן כשהעני בא וצריך להפסיק מקריאת שמע לשלשל ידיו לכיסו לתת לו ומתבטל אז מקריאה עובר עבירה ולא מצוה, ומדינא העוסק במצוה פטור מן המצוה, והיינו גם ממצות צדקה וכדמוכח משומר אבידה דפטור מצדקה, ועיין עוד בתוס’ בשבועות מד: דעוסק בשופר פטור מצדקה, וראוי לנו לעורר לא לתת באמצע קריאת שמע ואפילו בברכותיה וכמבואר בריטב”א סוכה (כה ב) שאם עוסק במצוה פטור ממצוה אחרת וכדבר הרשות ואסור לעזוב המצוה, וכאן עסוק ואי אפשר לקיים שניהם בבת אחת ראוי לאסור.

ועיין עוד בשו”ת שבט הלוי חלק י סימן קנ”ז שכתב לעניין איסוף צדקה באמצע הלימוד בזה”ל: ובענין צדקה אם היה בקשת הצדקה ממש צורך אותה שעה ויש ביד הנתבעים האמצעים לכך ודאי פשוט דמבטלים תלמוד תורה לאו דוקא מפני צדקה אלא גם מפני כל מצוות עשה שבתורה, אבל נדונים אלה של מגביות נהי דיהיו ברורים שהם צורך צדקה וחסד ממש, וגם נפסוק שמוטלים גם על לומדי תורה קטני יכולת, הא מדובר כאן מאברכים צדיקים במעשיהם שאין רוצים להשתמט ממצוה זאת, ויתנו גם אחרי או לפני הסדר בלי שיפריעו להם כל פעם סדרי הלמוד, אלא משום נוחיות המתרימים (בחשבם כן) הם באו דוקא בשעת הלמוד, בכזה פשיטא דעל פי הלכה אין צריך לבטל סדר הכלל, ואינו דומה כלל להזדמנות מצוה דוקא בשעת הלמוד וא”א להתקיים ע”י אחרים, [וגם עצם הנדון אני מסופק אם לא נקרא זה אפשר להתקיים ע”י אחרים כיון שהגובים האלה נגשים לכל אדם]עכ”ל. וכן כתב גם הגר”ח קניבסקי בדרך אמונה פרק י’ ס”ק צ”ו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש