מקורות ונימוקים:
קיום המצוות הוא רק בעולם הזה
זמן קיום המצוות הוא אך ורק בעולם הזה כפי שמבואר בדברי הגמרא בעבודה זרה דף ג’. מאי דכתיב “אשר אנכי מצוך היום”? היום לעשותם ולא למחר לעשותם. כלומר שזמן עשיית המצוות הם בעולם הזה דווקא ולא בעולם הבא.
לכן גם מבואר בדברי המשנה באבות, כי יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, טעם הדבר הוא, “כי רק בעולם הזה יש אפשרות לאדם לבצע שינוי ומהפך במעשיו ולקיים מצוות ומעשים טובים, מה שאין כן בעולם הבא”.
וידוע הסיפור על הגאון מווילנא שבכה לפני פטירתו, ושאלוהו מדוע הוא בוכה הרי מי כמוהו הגיע שלם ומוכן לעולם הבא? וענה להם, כי הוא בוכה על כך שבעולם העליון שוב לא יוכל לקיים מצוות לא יוכל להתעטף בציצית או ללבוש תפילין על זה הוא בוכה.
תלמידי חכמים זוכים להתענג בלימוד תורה גם בעולם הבא
בנוגע ללימוד התורה בעולם הבא, איתא בגמרא בברכות דף י”ז. לא כעולם הזה העולם הבא, העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה שנאמר ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו. וכן כתב הרמב”ם בספר המדע הלכות תשובה פרק ח’ הלכה ב’ ואילך, עיי”ש.
ובגמרא בברכות דף ס”ד. מבואר אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא שנאמר ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון.
כלומר שתלמידי החכמים שזכו לעסוק בתורה ולהתעלות בעולם הזה, זוכים לעלייה בלימוד התורה גם בעולם הבא. כמובן ששם הנשמה היא זאת שעוסקת בתורה, בלא מגבלות הגוף העכור, ובשל כך אין לנו מושג ויכולת מושג בהנאה גדולה זו. וכבר מבואר במשנה באבות כי יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה.