חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

רציתי לשאול האם בעולם הבא מקיימים מצוות ולומדים תורה?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

זמן קיום המצוות הוא רק בעולם הזה, בעולם הבא כבר לא ניתן לקיים מצוות, כפי שדרשו חז”ל “היום לעשותם ומחר לקבל שכרם”.

משום כך גם משתמשים בכינוי “נפטר” לאדם שמת מן העולם, הואיל ונפטר הוא מקיום המצוות.

 

לעומת זאת בנוגע ללימוד התורה, כתוב שבעולם הבא צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה שנאמר “ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו”, ואיזו הנאה רוחנית גדולה יש לנשמה יותר מאשר לימוד פנימיות התורה.

אכן לא כל אדם זוכה לזה, אלא מי שהיה לו חלק בלימוד התורה בעולם הזה זוכה להנות מזיו השכינה ולהתענג על ה’ בהשגות בתורה, כפי שדרשו חז”ל על תלמידי החכמים “ילכו מחיל אל חיל”. ואילו מי שלא זכה לחלק בתורה בעולם הזה, מתענג על זיו השכינה בדברים אחרים.

מקורות ונימוקים:

קיום המצוות הוא רק בעולם הזה

זמן קיום המצוות הוא אך ורק בעולם הזה כפי שמבואר בדברי הגמרא בעבודה זרה דף ג’. מאי דכתיב “אשר אנכי מצוך היום”? היום לעשותם ולא למחר לעשותם. כלומר שזמן עשיית המצוות הם בעולם הזה דווקא ולא בעולם הבא.

לכן גם מבואר בדברי המשנה באבות, כי יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, טעם הדבר הוא, “כי רק בעולם הזה יש אפשרות לאדם לבצע שינוי ומהפך במעשיו ולקיים מצוות ומעשים טובים, מה שאין כן בעולם הבא”.

וידוע הסיפור על הגאון מווילנא שבכה לפני פטירתו, ושאלוהו מדוע הוא בוכה הרי מי כמוהו הגיע שלם ומוכן לעולם הבא? וענה להם, כי הוא בוכה על כך שבעולם העליון שוב לא יוכל לקיים מצוות לא יוכל להתעטף בציצית או ללבוש תפילין על זה הוא בוכה.

 

תלמידי חכמים זוכים להתענג בלימוד תורה גם בעולם הבא

בנוגע ללימוד התורה בעולם הבא, איתא בגמרא בברכות דף י”ז. לא כעולם הזה העולם הבא, העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה שנאמר ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו. וכן כתב הרמב”ם בספר המדע הלכות תשובה פרק ח’ הלכה ב’ ואילך, עיי”ש.

ובגמרא בברכות דף ס”ד. מבואר אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא שנאמר ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון.

כלומר שתלמידי החכמים שזכו לעסוק בתורה ולהתעלות בעולם הזה, זוכים לעלייה בלימוד התורה גם בעולם הבא. כמובן ששם הנשמה היא זאת שעוסקת בתורה, בלא מגבלות הגוף העכור, ובשל כך אין לנו מושג ויכולת מושג בהנאה גדולה זו. וכבר מבואר במשנה באבות כי יפה שעה אחת של קורת רוח בעולם הבא מכל חיי העולם הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש