חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב משה יוחאי רז משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

הזמנו מצבת שיש עבור קבר של קרוב משפחה, ואחרי שבנו אותה ראינו שהקיפו אותה מלמטה בפס שיש בצבע שחור, האם צריך להסיר את זה, והאם בכלל יש איזו מניעה לעשות מצבה בצבע שחור.

תשובה

נכון לעשות המצבה בצבע לבן כפי הנהוג בדרך כלל. ובפרט כאשר כל המצבות בסביבה הינם בצבע לבן, ואל ישנה אדם מן המנהג. ואמנם במקום צורך אפשר לעשות גם בצבע אחר. ואם עשו מצבה שחורה אין צורך להחליפה. ובודאי שאם המצבה לבנה ויש בה רק קו אחד שחור שאין בזה בית מיחוש כלל.

מקורות

א. ראשית נקדים כי הטעם שנהגו לעשות המצבה בדרך כלל בצבע לבן. היא משום שצבע לבן מורה על מידת החסד והרחמים, וכמו שנהגו לעשות גם התכריכים בצבע לבן בדוקא.

ב. ויש סמך לזה מהמשנה במסכת מעשר שני (פרק ה משנה א): כרם רבעי מציינין אותו בקוזזות אדמה וכו’ “ושל קברות בסיד”. ופירש רבנו שמשון משאנץ, הר”ש: ושל קברות בסיד, סימנא דחיוור כעצמות. ע”כ. דהיינו שלבן הוא דומה לצבע העצמות. וכן פירש הרא”ש, ורבנו עובדיה מברטנורא. ויתכן שמזה יצא המנהג לעשות המצבות בצבע לבן.

ג. ובחפשי באמתחות הספרים לא מצאתי טעם לאסור עשיית מצבה שחורה. והלום ראיתי בספר מעין אומר ח”ד (פרק ו סימן עה) שנשאל מו”ר הגר”ע יוסף: האם יש ענין לעשות מצבה מאבן שחורה או לבנה לפי הקבלה. והשיב: שיעשו לבנה. עכ”ל. סתם ולא פירש. וכן השיב עוד שם (סימן ריא). והרה”ג העורך רבי יהודה נקי שליט”א, כתב להסמיך זאת על דברי הגמרא במסכת שבת (ד, קיד.): אמר להו רבי ינאי לבניו, בני אל תקברוני לא בכלים לבנים ולא בכלים שחורים, לבנים שמא לא אזכה ואהיה כחתן בין אבלים, שחורים שמא אזכה ואהיה כאבל בין חתנים, אלא בכלים האוליירין הבאין ממדינת הים. וכתבו הטור והב”י (יורה דעה סימן שנב) בשם הרמב”ן (בתורת האדם): והאידנא נהוג בלבנים וכן ראוי לעשות. וכן פסק מרן בשלחנו הטהור (יו”ד סימן שנב סעיף ב). אך הטעם הוא כמו שנתבאר בגמרא שעתידים המתים לעמוד בלבושיהם ואין לזה קשר לצבע המצבה. ונראה לי שטעם מו”ר [הגרע”י], מחמת שחבל על הכסף שיעשו מצבות יקרות, מכיון שיש דברים חשובים יותר לעשות לעילוי נשמת הנפטר, וזה גם גורם שמתחילה מעין תחרות בזה. עכ”ד נר”ו. וכיו”ב כתב בשו”ת אבני דרך (חלק טז סימן קסח).

ד. עכ”פ לכל הדברות אין זה אלא בגדר הנהגה ולא איסור ממש, ונפק”מ שאם יש סיבה לעשות מצבה שחורה, כגון שבאותו בית עלמין רוב המצבות שחורות או מטעם אחר, אין לחוש בזה כלל ועיקר. וידוע ומפורסם שנוהגים לצבוע את המצבות של התנאים והאמוראים בצבע תכלת, ואין פוצה פה ומצפצף.

ה. ומעתה כל שכן בנידון השאלה שהמצבה עצמה לבנה ורק הוסיפו לה עיטורים מסביבה מפסי שיִש בצבע שחור, שאין בזה חשש כלל. וכיוצא בזה כתב רבנו יוסף חיים בבן איש חי (פרשת נח אות יא) לענין טלית לבנה שיש בה מעט פסים שחורים שלא איכפת לן, כי הצבע הוא מעט מן המעט בגוף הטלית דרובו לבן. ע”ש. [ובעיקר דברי מהרי”ח עיין לאאמו”ר שליט”א בספר סוד ה’ ליראיו סימן ה].

ו. ועוד, שגם להאמור שעדיף לבן, אין זה אלא לכתחילה, אמנם אם כבר עשו מצבה שחורה, אין צורך להחליפה. כי ענין החלפת המצבות אינו פשוט מכמה טעמים, עיין במה שהביא בזה בפתחי תשובה (יו”ד סימן שסד סק”ג).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש