חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

שלום כבוד הרב
מחר מגיע נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן לארץ, אני אחד מהשוטרים המאבטחים את האירוע, אני אמור לראות את הנשיא חולף על פני. האם אני צריך לברך על ראייתו ברכה.
אם כן מהו נוסח הברכה?
תודה רבה.

 

תשובה:

לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, בעת ראייתך את נשיא ארה”ב בביקורו בארץ, הנך יכול לברך ברכת הראיה בשם ומלכות בנוסח זה:
“ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם, שנתן מכבודו לבשר ודם”.
חז”ל תיקנו ברכה בראיית מלך, וכתבו הפוסקים שכל מי שבידו הסמכות לשפוט דיני מוות מוגדר כמלך לעניין ברכה זו. לפיכך כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, כי נשיא מדינה אשר בסמכותו להעניק חנינה לנידונים למוות, ניתן לברך עליו בשם ומלכות “שנתן מכבודו לבשר ודם”.
 
לפיכך כאשר אתה רואה את הנשיא בכבודו, כאשר עובר הוא בפמלייתו, וניכר לעין כל כבודו וגינוני נשיאותו, תוכל לברך.
גם בראיית הנשיא דרך חלון רכבו הנך יכול לברך, אולם יש צורך בראייה ממש, ולא מספיקה לראות את הפמליה לחוד.
גם החוששים לברך ברכה זו בשם ומלכות, וחוששים לדעת הפוסקים החולקים, עליהם לברך ברכה זו בלא שם ומלכות.

וזכור נא ידידי, שכל הכבוד שתראה בעיניך, איננו כאין וכאפס לעומת השכר המצפה לעושי רצונו בעולם הבא. וממלכותא דארעא נעלה על ליבנו אפס קצהו של מלכותא דרקיעא.
בברכה מרובה.

 
מקורות וציונים:
בגמרא בברכות נ”ח. איתא, הרואה מלכי ישראל אומר ברוך שחלק מכבודו ליראיו, מלכי אומות העולם  אומר ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם.

בשו”ת יחוה דעת חלק ב’ סימן כ”ח, האריך מרן לדון, האם ניתן לברך ברכה זו על נשיא מדינה דמוקרטית, הואיל והרי אין בידו לשפוט משפט מוות ללא הצדקה לכך.

 

להלן קטע מתוך דבריו שם, “לכאורה היה מקום לומר שנשיא מדינה בזמן הזה במדינה דמוקרטית, שאין לו סמכות לשפוט ולהרוג כאוות נפשו, אין לברך עליו. שהרי רבינו אברהם אב בית דין, והרדב”ז, תלו הדבר במי שבידו לדון דיני נפשות ויכול להרוג במשפט, מה שאין כן בנשיאים של זמנינו. כיוצא בזה כתב בשו”ת קרית חנה דוד חלק ב’ (סימן לו), שהנשיא בזמן הזה שאין פקודתו מתקיימת בלי הסכמת שרי המדינה ובתי המחוקקים שלה, אין לברך עליו ברכת המלך, שאין זה דומה למלך שגוזר ומקיים ואין עוד מלבדו. עד כאן.

אולם נראה שהואיל ויש בידו של נשיא מדינה לקבל או לדחות המלצת חנינה על מי שנידון למות על ידי בתי המשפט המוסמכים לכך, נמצא שסמכות דיני נפשות מסורה בידו, והרי הוא כמלך שדן והורג במשפט.

ואף על פי שהנשיא נבחר רק לתקופה מסויימת ואינו נשאר בנשיאותו כמלך שנשאר במלכותו עד סוף ימיו, מכל מקום כיון שבאשר הוא שם נשיא הוא, מברכים עליו בשם ומלכות. וכאותה שאמרו במגילה (דף טז:): תעלא בעידניה סגיד ליה.

כן מבואר בספר תורת חיים סופר (בסימן רכד אות י), שיש לברך על נשיא מדינה ברכת המלך בשם ומלכות, ואף על פי שאינו נוהג נשיאותו אלא לתקופה מסויימת שהוסכם עליה בשעת בחירתו לנשיא, מכל מקום כיון שהסמכות בידו בזמן נשיאותו לאשר פסק דין מות או לאשר חנינה לנידון, יש לברך עליו בשם ומלכות, ואין חילוק בזה בין כשהוא נושא תואר נשיא או מלך, שהכל תלוי בענין ולא בתואר. וכן העלה בשו”ת אפרקסתא דעניא (סימן לב) שמברכים על נשיא מדינה בזמן הזה בשם ומלכות, מהטעם האמור. וכן פסק בשו”ת שואל ונשאל ח”א (סימן עג). ע”ש.

והנה אף במלך או נשיא שנמצא בביקור במדינה אחרת צריך לברך עליו ברכת המלכים, כמבואר בשו”ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן קנט, דף סא רע”א). וע”ש.”

אף שיש האומרים שצריך לראותו דווקא לבוש בגדי מלכות, הפמליה הנשיאותית, לצורך העניין עונה בהחלט על כל גינוני המלכות הקיימים. שהרי ללא ספק זוהי השיירה הנשיאותית הגדולה בעולם כיום.

 

גם בספרו חזון עובדיה הלכות ברכות עמוד תי”ב, חזר וכתב מרן זצ”ל שכן הלכה למעשה לברך על נשיא ארצות הברית וכיוצא בו בשם ומלכות ע”ש.

וכן שמענו שהורה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, בעת ביקורו של נשיא ארה”ב דאז ברק אובאמה בארץ ישראל.

שאלה:

שלום כבוד הרב

מחר מגיע נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן לארץ, אני אחד מהשוטרים המאבטחים את האירוע, אני אמור לראות את הנשיא חולף על פני. האם אני צריך לברך על ראייתו ברכה.

אם כן מהו נוסח הברכה?

תודה רבה.

 

תשובה:

לדעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, בעת ראייתך את נשיא ארה”ב בביקורו בארץ, הנך יכול לברך ברכת הראיה בשם ומלכות בנוסח זה:

“ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם, שנתן מכבודו לבשר ודם”.

חז”ל תיקנו ברכה בראיית מלך, וכתבו הפוסקים שכל מי שבידו הסמכות לשפוט דיני מוות מוגדר כמלך לעניין ברכה זו. לפיכך כתב מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, כי נשיא מדינה אשר בסמכותו להעניק חנינה לנידונים למוות, ניתן לברך עליו בשם ומלכות “שנתן מכבודו לבשר ודם”.

 

לפיכך כאשר אתה רואה את הנשיא בכבודו, כאשר עובר הוא בפמלייתו, וניכר לעין כל כבודו וגינוני נשיאותו, תוכל לברך.

גם בראיית הנשיא דרך חלון רכבו הנך יכול לברך, אולם יש צורך בראייה ממש, ולא מספיקה לראות את הפמליה לחוד.

גם החוששים לברך ברכה זו בשם ומלכות, וחוששים לדעת הפוסקים החולקים, עליהם לברך ברכה זו בלא שם ומלכות.

וזכור נא ידידי, שכל הכבוד שתראה בעיניך, איננו כאין וכאפס לעומת השכר המצפה לעושי רצונו בעולם הבא. וממלכותא דארעא נעלה על ליבנו אפס קצהו של מלכותא דרקיעא.

בברכה מרובה.

 

מקורות וציונים:

בגמרא בברכות נ”ח. איתא, הרואה מלכי ישראל אומר ברוך שחלק מכבודו ליראיו, מלכי אומות העולם  אומר ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם.

בשו”ת יחוה דעת חלק ב’ סימן כ”ח, האריך מרן לדון, האם ניתן לברך ברכה זו על נשיא מדינה דמוקרטית, הואיל והרי אין בידו לשפוט משפט מוות ללא הצדקה לכך.

 

להלן קטע מתוך דבריו שם, “לכאורה היה מקום לומר שנשיא מדינה בזמן הזה במדינה דמוקרטית, שאין לו סמכות לשפוט ולהרוג כאוות נפשו, אין לברך עליו. שהרי רבינו אברהם אב בית דין, והרדב”ז, תלו הדבר במי שבידו לדון דיני נפשות ויכול להרוג במשפט, מה שאין כן בנשיאים של זמנינו. כיוצא בזה כתב בשו”ת קרית חנה דוד חלק ב’ (סימן לו), שהנשיא בזמן הזה שאין פקודתו מתקיימת בלי הסכמת שרי המדינה ובתי המחוקקים שלה, אין לברך עליו ברכת המלך, שאין זה דומה למלך שגוזר ומקיים ואין עוד מלבדו. עד כאן.

אולם נראה שהואיל ויש בידו של נשיא מדינה לקבל או לדחות המלצת חנינה על מי שנידון למות על ידי בתי המשפט המוסמכים לכך, נמצא שסמכות דיני נפשות מסורה בידו, והרי הוא כמלך שדן והורג במשפט.

ואף על פי שהנשיא נבחר רק לתקופה מסויימת ואינו נשאר בנשיאותו כמלך שנשאר במלכותו עד סוף ימיו, מכל מקום כיון שבאשר הוא שם נשיא הוא, מברכים עליו בשם ומלכות. וכאותה שאמרו במגילה (דף טז:): תעלא בעידניה סגיד ליה.

כן מבואר בספר תורת חיים סופר (בסימן רכד אות י), שיש לברך על נשיא מדינה ברכת המלך בשם ומלכות, ואף על פי שאינו נוהג נשיאותו אלא לתקופה מסויימת שהוסכם עליה בשעת בחירתו לנשיא, מכל מקום כיון שהסמכות בידו בזמן נשיאותו לאשר פסק דין מות או לאשר חנינה לנידון, יש לברך עליו בשם ומלכות, ואין חילוק בזה בין כשהוא נושא תואר נשיא או מלך, שהכל תלוי בענין ולא בתואר. וכן העלה בשו”ת אפרקסתא דעניא (סימן לב) שמברכים על נשיא מדינה בזמן הזה בשם ומלכות, מהטעם האמור. וכן פסק בשו”ת שואל ונשאל ח”א (סימן עג). ע”ש.

והנה אף במלך או נשיא שנמצא בביקור במדינה אחרת צריך לברך עליו ברכת המלכים, כמבואר בשו”ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן קנט, דף סא רע”א). וע”ש.”

אף שיש האומרים שצריך לראותו דווקא לבוש בגדי מלכות, הפמליה הנשיאותית, לצורך העניין עונה בהחלט על כל גינוני המלכות הקיימים. שהרי ללא ספק זוהי השיירה הנשיאותית הגדולה בעולם כיום.

 

גם בספרו חזון עובדיה הלכות ברכות עמוד תי”ב, חזר וכתב מרן זצ”ל שכן הלכה למעשה לברך על נשיא ארצות הברית וכיוצא בו בשם ומלכות ע”ש.

וכן שמענו שהורה מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל, בעת ביקורו של נשיא ארה”ב דאז ברק אובאמה בארץ ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אברכים לומדים 6
הרה"ג מאיר פנחסי

גיוס בני ישיבות

מקורות וביאורים: תלמוד בבלי מסכת סוטה (דף כא עמוד א): א”ר יוסף: מצוה, בעידנא דעסיק בה – מגנא ומצלא, בעידנא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש