חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
אינסטלטור

אינסטלטור שתיקן פיצוץ בצנרת בלי שהתבקש האם מגיע לו שכר

הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

אני אינסטלטור במקצועי, בשבוע שעבר בשעות הערב לאחר סיום עבודתי ראיתי אצל אחד השכנים פיצוץ בצינור המים החיצוני מהשעון לביתו. על מנת למנוע את בזבוז המים, תיקנתי לו את התקלה מיד, בלי לשאול את אותו. האם וכמה מותר לי לגבות על התיקון תשלום?

תשובה:

מאחר וזוהי עבודתך, כפי שציינתי שהנך אינסטלטור במקצועך, הנך רשאי לקבל שכר, גובה השכר יקבע לפי השכר המקובל בשוק בין האינסטלטורים על תיקון כזה, גם אם אצלך המחירון גבוה יותר. במידה ואדם אחר שאינו אינסטלטור, היה מתקן את התקלה, לא היה רשאי ליטול שכר, משום שתיקון זה מוגדר כהשבת אבידה, שאין נוטלים עליה שכר ככל שלא הפסיד משעות עבודתו, שהרי מטרת התיקון הייתה מניעת איבוד המים. 

 

מקורות:

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן רס”ה סעיף א’, שאסור ליטול שכר על השבת אבדה. אולם בסמ”ע בסימן רס”ד ס”ק י”ז ביאר, כי במקרה בו השיב אבידה באמצעות השימוש באומנותו, רשאי ליטול שכר על השבת האבידה.

בדרך זו הסביר הסמ”ע את פסק השו”ע בסימן רס”ד סעיף ז’, לגבי אדם שברח מבית האסורים ונמצא בסכנה שיתפסו אותו וביקש מבעל סירה שיעביר אותו את הנהר, שחייב ליתן לבעל הסירה את שכרו ואיננו יכול לומר השבת אבידה היא זו ואין ליטול עליה שכר, דהיינו מהטעם הנזכר שזוהי מלאכתו. עוד הוסיף הסמ”ע שם ס”ק י”ט, שאפי’ אם אין לאומן כרגע עבודה אחרת, יכול ליטול על עבודתו שכר.

הואיל וכך, בנידון שאלתך, למרות שהתיקון שביצעת היה לאחר שעות עבודתך, מאחר והתיקון הוא אומנותך, רשאי אתה ליטול שכר. אכן במקרה שאדם אחר שאין זה אומנותו היה מתקן את הפיצוץ בצינור, לא היה רשאי ליטול שכר במקרה שאין התיקון על חשבון שעות עבודתו.

שאלה:

אני אינסטלטור במקצועי, בשבוע שעבר בשעות הערב לאחר סיום עבודתי ראיתי אצל אחד השכנים פיצוץ בצינור המים החיצוני מהשעון לביתו. על מנת למנוע את בזבוז המים, תיקנתי לו את התקלה מיד, בלי לשאול את אותו. האם וכמה מותר לי לגבות על התיקון תשלום?

תשובה:

מאחר וזוהי עבודתך, כפי שציינתי שהנך אינסטלטור במקצועך, הנך רשאי לקבל שכר, גובה השכר יקבע לפי השכר המקובל בשוק בין האינסטלטורים על תיקון כזה, גם אם אצלך המחירון גבוה יותר. במידה ואדם אחר שאינו אינסטלטור, היה מתקן את התקלה, לא היה רשאי ליטול שכר, משום שתיקון זה מוגדר כהשבת אבידה, שאין נוטלים עליה שכר ככל שלא הפסיד משעות עבודתו, שהרי מטרת התיקון הייתה מניעת איבוד המים. 

 

מקורות:

פסק השולחן ערוך חו”מ סימן רס”ה סעיף א’, שאסור ליטול שכר על השבת אבדה. אולם בסמ”ע בסימן רס”ד ס”ק י”ז ביאר, כי במקרה בו השיב אבידה באמצעות השימוש באומנותו, רשאי ליטול שכר על השבת האבידה.

בדרך זו הסביר הסמ”ע את פסק השו”ע בסימן רס”ד סעיף ז’, לגבי אדם שברח מבית האסורים ונמצא בסכנה שיתפסו אותו וביקש מבעל סירה שיעביר אותו את הנהר, שחייב ליתן לבעל הסירה את שכרו ואיננו יכול לומר השבת אבידה היא זו ואין ליטול עליה שכר, דהיינו מהטעם הנזכר שזוהי מלאכתו. עוד הוסיף הסמ”ע שם ס”ק י”ט, שאפי’ אם אין לאומן כרגע עבודה אחרת, יכול ליטול על עבודתו שכר.

הואיל וכך, בנידון שאלתך, למרות שהתיקון שביצעת היה לאחר שעות עבודתך, מאחר והתיקון הוא אומנותך, רשאי אתה ליטול שכר. אכן במקרה שאדם אחר שאין זה אומנותו היה מתקן את הפיצוץ בצינור, לא היה רשאי ליטול שכר במקרה שאין התיקון על חשבון שעות עבודתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש