חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: מקסיקו

שאלה:

האם יש למנוע מעוזרת, וכן ‘מחדרנית’ בבתי מלון ובתי חולים לסדר את מיטתו כשנמצא בחדרו?

 

תשובה:

עוזרת וכן חדרנית המסדרות בכל בוקר את המיטות ומחליפות הסדינים והמצעים, מותרות לעשות כן אפילו בפניו.

 

א). הנה לפי המבואר בשו”ע (אה”ע סי’ כא סעיף ה’) דאין להשתמש באשה כלל במלאכות של חיבה, כהצעת המיטה. לפי”ז יש לכאו’ לצדד, דאותם נשים המצויות בבתי הארחה שתפקידם להחליף את המצעים ומצפות הכריות והשמיכות, דיש למונעם מזה, ואף שמצינו בשו”ע (יו”ד סי’ קצה סעיף יא) גבי אשתו נדה, דאסורה להציע מטתו בפניו, ודווקא פריסת סדינים והמכסה שהוא דרך חבה, אבל הצעת הכרים והכסתות שהוא טורח ואינו דרך חבה, שרי אפילו בפניו. מ”מ בנד”ד הלא גם פורסות הסדין והמכסה ומיישרות הקפלים בכדי שיהיה מסודר וערוך יפה. ואין חילוק בין עושה מעצמה לבין במקום שמצווה לה, וכפי שהוכיח במישור בשו”ת האלף לך שלמה (אהע”ז סי’ קיא). אלא שראיתי להגר”ש וואזנר זצ”ל בספרו שיעורי שבה”ל על הל’ נדה (סי’ קצה או’ ב’) שנקט, דכל האיסור הוא בסידור המיטה קודם השינה שהוא לצורך שכיבה ושינה דזהו מילתא דקורבה, אבל סידור המיטה אחרי שינה כדי שהבית יראה מסודר הוא רק ענין של טורח ושירות בעלמא, ומותר. וכ”כ הגר”ע יוסף זצ”ל בספרו טהרת הבית (עמוד קצה במשה”ט). ולפי”ז בנד”ד דהדרך הוא דהעוזרות והחדרניות, מסדרות בשעות הבוקר אחר השינה, כדי שיהיה החדר מסודר, יש להקל. ואין לחלק בין נדה לשאר עריות, לפי שאדרבה מצינו שהחמירו בנדה טפי משאר עריות, לפי שלבו גס בה.

 

ב). עוד יש לצרף בזה, לפמ”ש המרדכי הובא בב”י (אה”ע סי’ כא) שנוהגים שהשפחות רוחצות אותם בבית המרחץ. ואע”ג דהב”י השיג ע”ז, וכתב, ישתקע הדבר ולא יאמר, מ”מ כבר יישב הדרישה (אות ה’) שכל שהוא דרך עבדות מותר. והובא ג”כ בב”ש (ס”ק י’). והתם חמיר טפי לפי שיש חשש להרהור, ומה גם שנוגעות בהם, מה שאין כן בנד”ד. וכן ראיתי בערוך השולחן (אהע”ז סי’ כא סעיף ז’), שהתיר לאשה לסדר המיטה, כשעושה כן לשם שירות, דליכא בכה”ג חיבה. ויש להוסיף, דבפרט במקום שעושה כן לכולם, ואינה שכירה לו באופן פרטי, ואינה מכירה אותו כלל, ועושה עבודתה עבור בית החולים או בית המלון, שאין להחמיר בזה אפילו מסדרת מיטתו בפניו כיון שאין בזה כל קירבה. וכן ראיתי מובא תשובת הגרי”ש אלישיב זצ”ל בספר קב ונקי ח”ב (סי’ שעח), שהורה מטעם זה להתיר בנד”ד.

שאלה: האם יש למנוע מעוזרת, וכן ‘מחדרנית’ בבתי מלון ובתי חולים לסדר את מיטתו כשנמצא בחדרו?

 

תשובה: עוזרת וכן חדרנית המסדרות בכל בוקר את המיטות ומחליפות הסדינים והמצעים, מותרות לעשות כן אפילו בפניו.

 

א). הנה לפי המבואר בשו”ע (אה”ע סי’ כא סעיף ה’) דאין להשתמש באשה כלל במלאכות של חיבה, כהצעת המיטה. לפי”ז יש לכאו’ לצדד, דאותם נשים המצויות בבתי הארחה שתפקידם להחליף את המצעים ומצפות הכריות והשמיכות, דיש למונעם מזה, ואף שמצינו בשו”ע (יו”ד סי’ קצה סעיף יא) גבי אשתו נדה, דאסורה להציע מטתו בפניו, ודווקא פריסת סדינים והמכסה שהוא דרך חבה, אבל הצעת הכרים והכסתות שהוא טורח ואינו דרך חבה, שרי אפילו בפניו. מ”מ בנד”ד הלא גם פורסות הסדין והמכסה ומיישרות הקפלים בכדי שיהיה מסודר וערוך יפה. ואין חילוק בין עושה מעצמה לבין במקום שמצווה לה, וכפי שהוכיח במישור בשו”ת האלף לך שלמה (אהע”ז סי’ קיא). אלא שראיתי להגר”ש וואזנר זצ”ל בספרו שיעורי שבה”ל על הל’ נדה (סי’ קצה או’ ב’) שנקט, דכל האיסור הוא בסידור המיטה קודם השינה שהוא לצורך שכיבה ושינה דזהו מילתא דקורבה, אבל סידור המיטה אחרי שינה כדי שהבית יראה מסודר הוא רק ענין של טורח ושירות בעלמא, ומותר. וכ”כ הגר”ע יוסף זצ”ל בספרו טהרת הבית (עמוד קצה במשה”ט). ולפי”ז בנד”ד דהדרך הוא דהעוזרות והחדרניות, מסדרות בשעות הבוקר אחר השינה, כדי שיהיה החדר מסודר, יש להקל. ואין לחלק בין נדה לשאר עריות, לפי שאדרבה מצינו שהחמירו בנדה טפי משאר עריות, לפי שלבו גס בה.

 

ב). עוד יש לצרף בזה, לפמ”ש המרדכי הובא בב”י (אה”ע סי’ כא) שנוהגים שהשפחות רוחצות אותם בבית המרחץ. ואע”ג דהב”י השיג ע”ז, וכתב, ישתקע הדבר ולא יאמר, מ”מ כבר יישב הדרישה (אות ה’) שכל שהוא דרך עבדות מותר. והובא ג”כ בב”ש (ס”ק י’). והתם חמיר טפי לפי שיש חשש להרהור, ומה גם שנוגעות בהם, מה שאין כן בנד”ד. וכן ראיתי בערוך השולחן (אהע”ז סי’ כא סעיף ז’), שהתיר לאשה לסדר המיטה, כשעושה כן לשם שירות, דליכא בכה”ג חיבה. ויש להוסיף, דבפרט במקום שעושה כן לכולם, ואינה שכירה לו באופן פרטי, ואינה מכירה אותו כלל, ועושה עבודתה עבור בית החולים או בית המלון, שאין להחמיר בזה אפילו מסדרת מיטתו בפניו כיון שאין בזה כל קירבה. וכן ראיתי מובא תשובת הגרי”ש אלישיב זצ”ל בספר קב ונקי ח”ב (סי’ שעח), שהורה מטעם זה להתיר בנד”ד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש