שאלה:
אני אשה לפני גיל המעבר ואני חזרתי לקחת את הכדורים (גלולות), וראיתי כתם קטן על הטישו.
האם אני נדה?
תשובה:
כתם קטן על טישו, איננו מטמא, כאשר השימוש בו היה לקינוח חיצוני.
אולם אם הטישו נכנס לעומק הנרתיק בעזרת האצבע, כמו בבדיקות שבעה נקיים, גם כתם קטן מטמא.
ברכה והצלחה
מקורות ונימוקים:
כתם היוצא ממקורה של האשה ללא הרגשה איננו מטמא מדין התורה, אולם כאשר הכתם מופיע על בגד המקבל טומאה בכמות העולה על גריס גזרו עליו חז”ל שהוא מטמא.
בגמרא בנדה נ”ז: איתא, “אמר שמואל בדקה קרקע עולם וישבה עליה ומצאה דם עליה טהורה שנאמר בבשרה עד שתרגיש בבשרה”.
כן פסק השולחן ערוך להלכה יו”ד סימן ק”צ סעיף א’ בזה”ל:
דבר תורה אין האשה מטמאה ולא אסורה לבעלה עד שתרגיש שיצא דם מבשרה. וחכמים גזרו על כתם שנמצא בגופה או בבגדיה, שהיא טמאה, ואסורה לבעלה אפילו לא הרגישה ואפילו בדקה עצמה ומצאה טהורה.
ושם בסעיף ה’ כתב השולחן ערוך בזה”ל:
לא גזרו חכמים על הכתם אלא אם כן יש בו כגריס ועוד.
עוד כתב השולחן ערוך שם בסעיף י’ בזה”ל:
כתם שנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה, לא גזרו עליו. כיצד, בדקה קרקע עולם או כל דבר שאינו מקבל טומאה, וישבה עליו ומצאה בו כתם, וכן כתם שנמצא על בגד צבוע, טהורה.
לכן בנוגע לשאלה:
דם שנמצא על טישו בקינוח חיצוני איננו מטמא, הואיל ואיננו מקבל טומאה לפיכך איננו מטמא בכתם, בוודאי כאשר הכתם קטן.
אולם בבדיקה פנימית מטמא, הואיל וחוששים שמא הרגישה והרגשת הבדיקה טשטשה את ההרגשה, כפי המבואר בגמרא בנדה נ”ז:, וכן פסק מרן הרב עובדיה יוסף זצ”ל בספרו טהרת הבית חלק א’ סימן א’ אות ה’.
למרות האמור, חשוב לדעת, שכאשר האשה מקבל ווסת [מחזור], היא נטמאת, ולא שייך לומר שהכתם לא מטמא כאשר הוא מופיע על דבר שאינו מקבל טומאה. הואיל וכך הוא דרך ראיית האשה, כפי שכתב הגריש”א בקובץ תשובות חלק א’ סימן פ”ד.