שאלה: האם אומרים תיקון רחל בשנת השמיטה בחוץ לארץ?
תשובה: בחוץ לארץ יש לומר תיקון רחל כבשאר השנים, ורק בארץ ישראל נהגו שלא לומר תיקון רחל בשנת השביעית.
האם אומרים תיקון רחל בשנת השמיטה בחוץ לארץ?
בחוץ לארץ יש לומר תיקון רחל כבשאר השנים, ורק בארץ ישראל נהגו שלא לומר תיקון רחל בשנת השביעית.
מקורות: כ”כ בספר אמת ליעקב – ניניו בקונט’ שפת אמת (דף קא ע”ד. ד”ה דהוי). שרק במקום שהשמיטה נוהגת ולא בחו”ל ששם אינה נוהגת. ומקור הדברים שאין אומרים תיקון חצות בשנת השמיטה הוא ברש”ש. וע”ע בספר פתח הדביר ח”א (סי’ א’) שכתב, שראה מקומות גם בחו”ל שלא נוהגים לומר תקון חצות בשנת השמיטה, וחתר למצוא להם טעם, דהשמחה בעולמות העליונים מתפשטת גם לחו”ל. אולם מה שהוסיף וכתב, בפרט לפמ”ש הפאת השולחן שגם בחו”ל נוהג לפי דעת רוב הפוסקים שמיטה, צ”ל דכוונתו לשמיטת כספים.
וכן דעת המקובל הגר”ש דבלצקי זצוק”ל הובא בקובץ בית הלל (קובץ לו תשס”ט עמ’ טו). שבחו”ל יש לומר תקון חצות כבשאר שנים. ועיי”ש לגבי סוריא.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
כיבה את השריפה ונשרפה החליפה – האם מגיע לו תשלום
מקורות ונימוקים: מצוות השבת אבדה – גם כאשר הדבר כרוך בהוצאה כספית במשנה בב”מ דף ל’: מבואר כי על האדם
מקורות ונימוקים: א). כתב מרן השו”ע (יו”ד סי’ קצז סעיף ד’) היכא דאיכא אונס כגון שיראה לטבול בלילה מחמת
האם מותר לחייל לאכול ארוחת בוקר לפני תפילת שחרית
מקורות ונימוקים: בגמ’ ברכות דף י’: איתא, אמר רבי יוסי ברבי חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב מאי דכתיב [ויקרא
האם מותר לגבר ללבוש מטפחת ככיסוי ראש
מקורות ונימוקים: איסור לא ילבש גבר שמלת אשה – אפילו בלבוש אחד של אישה אמרה תורה בספר דברים פרק כב
אסור לחזור לאותו קבר באותו יום – פרטים בענין זה
כתב בצוואת רבי יהודה החסיד[1]: “לא ילך אדם על קבר אחד שני פעמים ביום אחד, אלא יבקש כל רצונו ולא
לקנות לחם מהגוי במוצאי שביעי של פסח
מקורות וביאורים: א). כתב מרן בב”י (סו”ס שז) וזה לשונו: מצאתי בתשובת מהר”ם שמעתי ממורי הגבור שמותר לישראל לילך בעדר
תפלה וקריאת התורה על ידי רמקול
מקורות ונימוקים: א). הנה לא מבעיא לדעת האגרות משה (אורח חיים חלק ב סימן קח) שפסק, דאפילו במגילה יוצאים ידי
מכירת שירים לזמרים שישירו בשבת
מקורות ונימוקים: עי’ ברמ”א בהגה (יו”ד סימן קנא סעיף א’) שכתב, דמותר למכור איסור אם הקונה יכול לקנות
איסור או מידת חסידות להיכנס לסכנה ?
מקורות הנה העולם כשרוצים להזהיר בדבר סכנה, מזכירים את הפסוק (דברים פ”ד ט”ז), “ונשמרתם מאד לנפשותיכם”, וכן את מאמר הכתוב
חובת מעסיק בתשלום משכורת העובד – איסור בל תלין בעיכוב תשלום משכורת חודשית
מקורות ונימוקים: התחייבות שכר פועל מחייבת את המעסיק בתשלומים, גם אם לא נעשתה בפני עדים, שהרי לא איברו סהדי אלא
אכילת מצה ושתיית 4 כוסות לחולה
מקורות וביאורים: ע”פ שו”ע (סימן תפב סעיף א’) ובמשנ”ב (ס”ק ו’), יעו”ש. ולגבי ד’ כוסות עי’ שו”ע (סימן תעב סעי’
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם