שאלה: האם אומרים תיקון רחל בשנת השמיטה בחוץ לארץ?
תשובה: בחוץ לארץ יש לומר תיקון רחל כבשאר השנים, ורק בארץ ישראל נהגו שלא לומר תיקון רחל בשנת השביעית.
האם אומרים תיקון רחל בשנת השמיטה בחוץ לארץ?
בחוץ לארץ יש לומר תיקון רחל כבשאר השנים, ורק בארץ ישראל נהגו שלא לומר תיקון רחל בשנת השביעית.
מקורות: כ”כ בספר אמת ליעקב – ניניו בקונט’ שפת אמת (דף קא ע”ד. ד”ה דהוי). שרק במקום שהשמיטה נוהגת ולא בחו”ל ששם אינה נוהגת. ומקור הדברים שאין אומרים תיקון חצות בשנת השמיטה הוא ברש”ש. וע”ע בספר פתח הדביר ח”א (סי’ א’) שכתב, שראה מקומות גם בחו”ל שלא נוהגים לומר תקון חצות בשנת השמיטה, וחתר למצוא להם טעם, דהשמחה בעולמות העליונים מתפשטת גם לחו”ל. אולם מה שהוסיף וכתב, בפרט לפמ”ש הפאת השולחן שגם בחו”ל נוהג לפי דעת רוב הפוסקים שמיטה, צ”ל דכוונתו לשמיטת כספים.
וכן דעת המקובל הגר”ש דבלצקי זצוק”ל הובא בקובץ בית הלל (קובץ לו תשס”ט עמ’ טו). שבחו”ל יש לומר תקון חצות כבשאר שנים. ועיי”ש לגבי סוריא.
לתשומת לב הגולשים:
אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.
מאמרים אחרונים
ברכת ‘ברוך שאמר’ – פתק מן השמיים
א. ‘ברוך שאמר’ נתקן ע”פ פתק שנפל מהשמים ברכת ‘ברוך שאמר’ לא נזכרה בש”ס, אולם הובאה בספרי הגאונים (סדר רב
הרב אליהו ברכה א. איסור הרהור בדברי תורה במקום מטונף א. בגמרא ברכות (כד:) תלמיד חכם אסור לו לעמוד
סדר חנוכת הבית מחולק לעשרה לומדים כל אחד עמוד נפרד בנוסף היהי רצון שכתב מרן החיד”א זיע”א וכן קיצור הלכות
נידונים, בירורים, סיפורים ומשלים בענייני דגים
לכבוד חודש אדר אשר סמלו הוא ‘מזל דגים’, ולא לחינם נקרא בלשון רבים, יען יש שני אדרים בשנה מעוברת, והשנה
הרה”ג אליהו ברכה הריגת חפים מפשע במלחמה נשאלתי כמה פעמים ובפרט לאחרונה שנת תשפ”ד באשר ביום שמחת לבנו בתורה הקדושה
הלכות ומנהגים פורים קטן התשפ”ד – 2024 ביום י”ד וט”ו שבאדר ראשון (הנקרא “פורים קטן”), אין נפילת אפיים בכל המקומות,
בטח יעניין אתכם!
סמל ה”מגן דוד” – המשמעות והמקורות
מהו “מגן דוד”? הנה עצם המילים “מגן דוד” כבר מצינו במטבע שטבעו חכמים בברכות ההפטרה (וכמוזכר בפסחים[1]), ושם הכוונה היא
בס”ד להשהות מותר השמן והפתילות מקורות ונימוקים: א). כתב הטור (סי’ תרעז) הנותר מן השמן והפתילות בליל ראשון מוסיף עליו
כלי הגשה חדשים – האם צריכים טבילה
מקורות ונימוקים: מקור מצוות טבילת כלים במשנה במסכת עבודה זרה דף ע”ה: איתא, הלוקח כלי תשמיש מן העובדי כוכבים את
הסיפור עם המהרש”א על א’ שמכר עוונותיו
מקורות ראה מה שהארכתי בזה בהקדמה לחיבורי כרם יוסף ב”ק, ובהערה שם. והנה יש להביא בזה מעשה שהיה עם רבינו
מקורות וביאורים: בספר טהרת הבית ח”ג (עמוד כט) כתב, שאין למחות ביד מי שמקלה בדבר. ואין בזה איסור כתובת קעקע,
מקורות ונימוקים: תלמוד בבלי מסכת ראש השנה (דף יח עמוד ב’): מותיב רב אחא בר הונא: בתלתא בתשרי בטילת אדכרתא
לדוד מזמור נאום ה’ לאדוני – מי הוא אדוני
מקורות ונימוקים: בגמרא בנדרים דף ל”ב: איתא, אמר רבי זכריה משום רבי ישמעאל ביקש הקדוש ברוך הוא להוציא כהונה מ’שם’
האם מותר לגבר להסתכל בפרסומת עם תמונות בגדי נשים
מקורות ונימוקים: האם מותר להסתכל בתמונות בגדי נשים בגמרא במסכת עבודה זרה דף כ’: איתא, ונשמרת מכל דבר רע שלא
נימוקים ומקורות חקירה בהיתר יחוד, האם תלוי בכניסת אנשים או בראיית אנשים הנה בענין איש ואשה במקום סגור אשר הוא
מקורות הנה קודם שיתחיל הש”ץ קדושה בלא”ה אין לזוז ממקום שכילה ג’ פסיעות, כמ”ש השו”ע (או”ח סי’ קכ”ג ס”ב), וז”ל:
מקורות וביאורים: כתב בספר חסידים (סימן רלד): מעשה באחד שחלה בא הרופא אצלו לרפאותו אמר לו אם תשתה מים תהיה
מאגר התשובות
מאגר תורני
הרשם לקבלת הניוזליטר
הרשם לקבלת תוכן מאגר 'תשובות' מידי שבוע לתיבת המייל שלך
כל הזכויות של התשובות והמאמרים שמורים לרבנים המשיבים שליט"א
הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.
בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!
השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם