שאלה: האם בסיום כל ספר הזוהר ועושים סעודה האם ניתן לפטור את הציבור מלומר תחנון?
תשובה: בוודאי שגם סיום ספר הזוהר פוטר את הציבור מתחנון, ובערב פסח מתענית בכורים. ואפילו לא הבין המסיים את כל הענין ופירוש מילות הזוהר הקדוש.
מקורות:
נודע מ”ש מרן החיד”א בשו”ת חיים שאל ח”א (סי’ עה אות ב), שלימוד הזוה”ק מסוגל להאיר הנפש, ושכן אמר האר”י ז”ל לבעל תשובה אחד ללמוד בזוה”ק ה’ דפים בכל יום בשגם לא יבין. וע”ש. וע”ע בספרו מורה באצבע (סי’ ב אות מד) שכ’, לימוד ס’ הזוהר מרומם על כל לימוד, בשגם לא ידע מאי קאמר, ואפי’ יטעה בקריאתו, והוא תיקון גדול לנשמה. לפי שאף שכל התורה שמותיו של הקדוש ברוך הוא מ”מ נתלבשה בכמה סיפורים והקורא נותן דעתו על הפשט הפשוט, אבל ספר הזוהר הסודות עצמם בגלוי, והקורא יודע שהם סודות וסתרי תורה, אלא שאינו מבין מקוצר המשיג ועומק המושג. ע”כ.
וכ”כ הגאון ר’ חיים פלאג’י בס’ זכירה לחיים ח”ב (דף נג ע”ד) בשם המקובלים, שדוקא בלימוד משנה צריך שיבין פירוש התיבות, אבל בזוה”ק אף על פי שאינו מבין כלל יעלה לרצון לפני ה’. ע”ש. וכ”כ בס’ יפה ללב ח”ה בהשמטות ליורה דעה (סי’ רמו סק”א). ע”ש. וכ”כ בשו”ת ישכיל עבדי חלק ו’ (חיו”ד סי’ כח אות ו). ע”ש. ומעתה בודאי שהמסיים את הזוהר הקדוש שפיר דמי לעשות סעודת סיום אף על פי שלא הבין סודותיו, ופוטר מתענית בכורות בע”פ. וכן העלה הרה”ג ר’ מסעוד הכהן בשו”ת פרחי כהונה (חאו”ח סי’ יג). ע”ש. וכן פסק בנד”ד מורנו מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל בשו”ת יביע אומר ח”א (סוף סי’ כו).