חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום הרב
ברוך ה’ השנה בנינו סוכה גדולה בכל החצר בכניסה לבית.
האם מותר בפינת הסוכה במקום שלא אוכלים או יושבים כלל להכין על האש עם מנגל?

 

תשובה:

שלום וברכה
כתוב בתורה ויקרא, כג, “בסוכות תשבו שבעת ימים”, ודרשו חז”ל, ‘תשבו’, כעין תדורו. ומכאן אמרו כל שבעת ימי הסוכות עושה אדם סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד, היו לו כלים נאים, מעלן לסוכה. מצעות נאות, מעלן לסוכה.
כלומר על האדם לעשות את סוכתו קבע, אולם לא לעשותה כאחד מחדרי הבית הפשוטים, אלא כאחד מחדרי הבית המכובדים ביותר, דהיינו כסלון הבית. לכן אסור לעשות בסוכה תשמישים בזויים.

לפיכך לעשות מנגל בסוכה, כיון שאין דרך לעשות כך בסלון הבית, אין לעשות כך גם בסוכה. כי השימוש במנגל כרוך בעשן ולכלוך ואין דרך לעשותו במקום מכובד.
אכן, שימוש במנגל הפועל על חשמל/גז שהוא נקי ואין בו התעסקות עם לכלוך ועשן רב, בדומה למנגל עליו מכינים מאכלים בשריים באולמות יוקרתיים בקבלות פנים וכדו’, ככל שהדרך להשתמש בו גם בסלון הבית, מותר להשתמש בו גם בסוכה.

ובכל מקרה אם יש צורך להשתמש במנגל רגיל אין מקום אחר להניחו, ניתן לפסול את הסוכה מעל מקום המנגל כגון להניח שם סכך פסול יותר מג’ טפחים, על מנת להשתמש במנגל בסוכה.

מקורות ונימוקים:
בפרשת ויקרא פרק כ”ג פסוק מ”ב אמרה התורה “בסוכות תשבו שבעת ימים”, ודרשו חז”ל בגמרא בסוכה דף כ”ח: ‘תשבו’ כעין תדורו.

מכאן אמרו כל שבעת ימי הסוכות עושה אדם סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד, היו לו כלים נאים, מעלן לסוכה. מצעות נאות, מעלן לסוכה. ואוכל ושותה וישן ומטייל ודר בסוכה כל שבעת ימים כדרך שהוא דר בביתו. כפי שפסק השו”ע או”ח סימן תרל”ט סעיף א’.

בנוגע להכנסת כלי מאכל לסוכה, איתא בגמרא בסוכה דף כ”ט. אמר רבא מאני משתיא במטללתא מאני מיכלא בר ממטללתא. והיינו כלי מאכל לאחר האכילה, אלא שכיום נהוג להשאיר צלחות אישיות וכדו’ אף לאחר האכילה, כפי שכתב מרן בחזון עובדיה על סוכה.

מכאן למדו שאסור לעשות תשמישים בזויים בסוכה, כפי שהביא הרמ”א בהגהתו לשו”ע להלכה בסימן תרל”ט סעיף א’, ואל יעשה שום תשמיש בזוי בסוכה, כדי שלא יהיו מצות בזויות עליו.

הוי אומר שלמרות שישנו עניין של תשבו כעין תדורו, ועל האדם להתחכם ולדאוג לעשות הסוכה באופן שיהיה נוח לו לשהות שם כמה שיותר, ובאופן שיוכל לסדר כל ענייניו מתוך הסוכה, כפי שכתב הבכורי יעקב שם סק”ב.

מכל מקום עליו להפוך את הסוכה לחדר המכובד שבביתו ולא כאחד מהחדרים הפנימיים של הבית. ולכן כתבו הפוסקים עיין במשנה ברורה שם ס”ק ב’ שלפי שלפי שקדושת הסוכה גדולה מאוד, ראוי למעט בה בדברי חול, וכ”ש שיהיה זהיר מלדבר שם לשון הרע ורכילות ושאר איסורים.

יתירה מזאת מבואר בפמ”ג (משבצות זהב ס”ק א’ בשם מהרי”ל, שיש ליזהר ביותר משחוק (כגון משחקי קוביא וכדו’) בימי הסוכות, כי אם ישחק צריך להיות בסוכה ויתחלל עי”ז קדושת הסוכה. עכ”ד. מבואר, דאף המשחקים בקוביא וכדו’ צריכים לשחק בסוכה אלא שאין ראוי לעשות כן.

משום כך גם כתבו הפוסקים, עיין בחזון עובדיה סוכה עמוד קכ”ט, שאין להחליף טיטול לתינוק בסוכה, למרות שבבית בוודאי עושים תשמיש זה.

 

לכן בנוגע לעשיית מנגל בסוכה, למרות שכתב בספר חזון עובדיה שמותר לעשן בסוכה, וכ”כ בילקוט יוסף קיצוש”ע דיני ישיבה בסוכה סעיף ד’, שמותר לעשן בסוכה. אין הדבר דומה לעשיית מנגל בסוכה, ועיננו הרואות שאין דרך האנשים לעשות מנגל בסלון ביתם, הואיל ויש בדבר עשן רב לכלוך וחוסר מכובדות, ובדרך כלל עושים מנגל בחצרות הבתים ולא בסלון.

ועיין בשו”ת דברי שלום ה’ סימן ג’, שהעלה בעניין זה שמי שאינו מקפיד לעשות כן בביתו כל השנה אין בכך איסור, אולם לענ”ד אדם שלא מקפיד לעשות כך בסלון ביתו כל השנה בטלה דעתו, כי אין כך דרך העולם. ועיין בזה עוד בספר אבני דרך חלק ט’ סימן פ”ד שהעלה לאסור את השימוש במנגל בסוכה.

 

אכן כפי שציינתי בתשובה, דברי אמורים בנוגע למנגל עם גחלים ועם אש גלויה ורשת מלוכלכת וכל הנלווה לזה, שאין דרך להשתמש בה בסלון הבית, אולם שימוש במנגל חשמלי או על גז שהוא נקי ומסודר ואינו מוציא עשן רב, ודרך לעשותו בסלון הבית בצורה נקיה ומכובדת, ניתן בהחלט להשתמש בו גם בסוכה.

 

שאלה:

שלום הרב

ברוך ה’ השנה בנינו סוכה גדולה בכל החצר בכניסה לבית.

האם מותר בפינת הסוכה במקום שלא אוכלים או יושבים כלל להכין על האש עם מנגל?

תשובה:

שלום וברכה

כתוב בתורה ויקרא, כג, “בסוכות תשבו שבעת ימים”, ודרשו חז”ל, ‘תשבו’, כעין תדורו. ומכאן אמרו כל שבעת ימי הסוכות עושה אדם סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד, היו לו כלים נאים, מעלן לסוכה. מצעות נאות, מעלן לסוכה.

כלומר על האדם לעשות את סוכתו קבע, אולם לא לעשותה כאחד מחדרי הבית הפשוטים, אלא כאחד מחדרי הבית המכובדים ביותר, דהיינו כסלון הבית. לכן אסור לעשות בסוכה תשמישים בזויים.

לפיכך לעשות מנגל בסוכה, כיון שאין דרך לעשות כך בסלון הבית, אין לעשות כך גם בסוכה. כי השימוש במנגל כרוך בעשן ולכלוך ואין דרך לעשותו במקום מכובד.

אכן, שימוש במנגל הפועל על חשמל/גז שהוא נקי ואין בו התעסקות עם לכלוך ועשן רב, בדומה למנגל עליו מכינים מאכלים בשריים באולמות יוקרתיים בקבלות פנים וכדו’, ככל שהדרך להשתמש בו גם בסלון הבית, מותר להשתמש בו גם בסוכה.

ובכל מקרה אם יש צורך להשתמש במנגל רגיל אין מקום אחר להניחו, ניתן לפסול את הסוכה מעל מקום המנגל כגון להניח שם סכך פסול יותר מג’ טפחים, על מנת להשתמש במנגל בסוכה.

 

 

מקורות ונימוקים:

בפרשת ויקרא פרק כ”ג פסוק מ”ב אמרה התורה “בסוכות תשבו שבעת ימים”, ודרשו חז”ל בגמרא בסוכה דף כ”ח: ‘תשבו’ כעין תדורו.

מכאן אמרו כל שבעת ימי הסוכות עושה אדם סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד, היו לו כלים נאים, מעלן לסוכה. מצעות נאות, מעלן לסוכה. ואוכל ושותה וישן ומטייל ודר בסוכה כל שבעת ימים כדרך שהוא דר בביתו. כפי שפסק השו”ע או”ח סימן תרל”ט סעיף א’.

בנוגע להכנסת כלי מאכל לסוכה, איתא בגמרא בסוכה דף כ”ט. אמר רבא מאני משתיא במטללתא מאני מיכלא בר ממטללתא. והיינו כלי מאכל לאחר האכילה, אלא שכיום נהוג להשאיר צלחות אישיות וכדו’ אף לאחר האכילה, כפי שכתב מרן בחזון עובדיה על סוכה.

מכאן למדו שאסור לעשות תשמישים בזויים בסוכה, כפי שהביא הרמ”א בהגהתו לשו”ע להלכה בסימן תרל”ט סעיף א’, ואל יעשה שום תשמיש בזוי בסוכה, כדי שלא יהיו מצות בזויות עליו.

הוי אומר שלמרות שישנו עניין של תשבו כעין תדורו, ועל האדם להתחכם ולדאוג לעשות הסוכה באופן שיהיה נוח לו לשהות שם כמה שיותר, ובאופן שיוכל לסדר כל ענייניו מתוך הסוכה, כפי שכתב הבכורי יעקב שם סק”ב.

מכל מקום עליו להפוך את הסוכה לחדר המכובד שבביתו ולא כאחד מהחדרים הפנימיים של הבית. ולכן כתבו הפוסקים עיין במשנה ברורה שם ס”ק ב’ שלפי שלפי שקדושת הסוכה גדולה מאוד, ראוי למעט בה בדברי חול, וכ”ש שיהיה זהיר מלדבר שם לשון הרע ורכילות ושאר איסורים.

יתירה מזאת מבואר בפמ”ג (משבצות זהב ס”ק א’ בשם מהרי”ל, שיש ליזהר ביותר משחוק (כגון משחקי קוביא וכדו’) בימי הסוכות, כי אם ישחק צריך להיות בסוכה ויתחלל עי”ז קדושת הסוכה. עכ”ד. מבואר, דאף המשחקים בקוביא וכדו’ צריכים לשחק בסוכה אלא שאין ראוי לעשות כן.

משום כך גם כתבו הפוסקים, עיין בחזון עובדיה סוכה עמוד קכ”ט, שאין להחליף טיטול לתינוק בסוכה, למרות שבבית בוודאי עושים תשמיש זה.

 

לכן בנוגע לעשיית מנגל בסוכה, למרות שכתב בספר חזון עובדיה שמותר לעשן בסוכה, וכ”כ בילקוט יוסף קיצוש”ע דיני ישיבה בסוכה סעיף ד’, שמותר לעשן בסוכה. אין הדבר דומה לעשיית מנגל בסוכה, ועיננו הרואות שאין דרך האנשים לעשות מנגל בסלון ביתם, הואיל ויש בדבר עשן רב לכלוך וחוסר מכובדות, ובדרך כלל עושים מנגל בחצרות הבתים ולא בסלון.

ועיין בשו”ת דברי שלום ה’ סימן ג’, שהעלה בעניין זה שמי שאינו מקפיד לעשות כן בביתו כל השנה אין בכך איסור, אולם לענ”ד אדם שלא מקפיד לעשות כך בסלון ביתו כל השנה בטלה דעתו, כי אין כך דרך העולם. ועיין בזה עוד בספר אבני דרך חלק ט’ סימן פ”ד שהעלה לאסור את השימוש במנגל בסוכה.

 

אכן כפי שציינתי בתשובה, דברי אמורים בנוגע למנגל עם גחלים ועם אש גלויה ורשת מלוכלכת וכל הנלווה לזה, שאין דרך להשתמש בה בסלון הבית, אולם שימוש במנגל חשמלי או על גז שהוא נקי ומסודר ואינו מוציא עשן רב, ודרך לעשותו בסלון הבית בצורה נקיה ומכובדת, ניתן בהחלט להשתמש בו גם בסוכה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש