מקורות ונימוקים:
לקיחת מוצר ללא רשות מצרכנייה או מכל אדם או גוף שהוא, נחשב לגזל. גם כאשר אתה משלם תמורתן אין הדבר יוצא מכלל גזל וחמס.
דין זה ניתן ללמוד מדברי הגמרא בב”ק דף ס’: שם התייחסה הגמרא במפורש לשאלת החלפה ללא רשות.
זה לשון הגמרא שם: ויתאווה דוד ויאמר מי ישקני מים מבור בית לחם אשר בשער, ויבקעו שלשת הגבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבור בית לחם אשר בשער וגו’. מאי קא מיבעיא ליה, אמר רבא אמר ר”נ טמון באש קמיבעיא ליה אי כר’ יהודה אי כרבנן ופשטו ליה מאי דפשטו ליה. רב הונא אמר גדישים דשעורים דישראל הוו דהוו מטמרי פלשתים בהו וקא מיבעיא ליה מהו להציל עצמו בממון חבירו שלחו ליה אסור להציל עצמו בממון חבירו אבל אתה מלך אתה [ומלך] פורץ לעשות לו דרך ואין מוחין בידו. ורבנן ואיתימא רבה בר מרי אמרו גדישים דשעורין דישראל הוו וגדישין דעדשים דפלשתים וקא מיבעיא להו מהו ליטול גדישין של שעורין דישראל ליתן לפני בהמתו על מנת לשלם גדישין של עדשים דפלשתים, שלחו ליה חבול ישיב רשע גזילה ישלם, אף על פי שגזילה משלם רשע הוא, אבל אתה מלך אתה ומלך פורץ לעשות לו דרך ואין מוחין בידו, ע”כ.
מבואר בדברי הגמרא בביאורם של רבנן ואיתימא רבה בר מרי, כי להחליף גדיש עדשים בגדיש שעורים בכמות שוות ערך למה שנלקח, הדבר אסור ויש בזה משום גזילה.
כך גם מבואר מדברי הרמב”ם והשולחן ערוך חו”מ סימן שמ”ח סעיף א’, שכתב בזה”ל: אסור לגנוב, אפילו כל שהוא, דין תורה. ואסור לגנוב אפילו דרך שחוק, ואפילו על מנת להחזיר או כדי לשלם תשלומי כפל או כדי לצערו, הכל אסור, כדי שלא ירגיל עצמו בכך.
משמע מדבריו שבכל מצב, אין להתיר לגזול אפילו על מנת להחזיר.
חשוב לציין שאף שבדברי השולחן ערוך חו”מ סימן שנ”ט סעיף ב’ מבואר, שאם התשלום על הגזילה הוא בעין, במידה והתשלום יפה מהדבר שלוקח מותר לו לעשות כן, הואיל וזכות הוא להם ויזכה אותם לבעלים על ידי אחר.
אין הדברים אמורים, אלא כאשר הדבר זכות למי שלוקחים ממנו, ואילו היו שואלים אותו היה מסכים ומעוניין בדבר, אך בכל מקום שאם היו שואלים אותו היה מסרב להחלפה, אין הדבר נחשב זכות הוא לא, והמחליף במקום כזה הרי הוא חמסן. כפי שמבואר בדברי הקצוה”ח שם ס”ק א’, וכפי שמבואר בדברי הסמ”ע שם ס”ק ח’, וכך הוא בהדיא משמעות דברי השולחן ערוך שלא ניתן להחליף ללא רשות, אלא”כ הוא זכות גמורה למי שנוטלים ממנו, ומדין זכין, אך בכל מקום אחר אסור. לפיכך בנידון השאלה שידוע הוא שבעלי המרכולים מסרבים להחליף מוצרים אם המוצרים לא נרכשו אצלם, אין להחליף בלא הסכמה מפורשת כאמור.