חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום לרב

לפני מספר ימים לרגל הולדת בני קבלתי מתנה מקרובי משפחה 4 חבילות טיטולים של חברת האגיס. אך אנחנו אוהבים להשתמש עם טיטולים של חברת חוגלה פרימיום.

קרובי המשפחה קנו את הטיטולים בצפון ואנחנו גרים במודיעין ולכן אין אפשרות לחזור לאותה חנות ולהחליף.

השאלה אם מותר לי ללכת לצרכנייה ליד הבית (יש חסד) להניח על המדף שלהם את הטיטולים של חברת האגיס ולקחת במקום 4 חבילות של חברת חוגלה פרימיום מבלי ליידע את החנות.

יש לציין שבדקתי ובחנות זאת מוכרים טיטולים של חברת האגיס וכן הם מוכרים אותם הרבה יותר יקר מחברת חוגלה פרמיום (יש הפרש של 10.90 שקל) על כל חבילה.

יוצא שהחנות בגדול מרויחה כסף ממני..

האם מותר לי לעשות כך???

תשובה

שלום וברכה

ראשית מזל טוב לרגל הולדת בנך, יהי רצון שתראה ממנו רוב נחת.

לעניין שאלתך, אין היתר לעשות כך, הואיל ועל מנת שתוכל לקחת את חבילות הפרימיום בהם אתה חפץ, אתה זקוק להסכמת בעלי החנות למכור לך אותם תמורת חבילות האגיס שאתה מחזיר. וללא הסכמה מפורשת על עניין זה, לקיחה ללא רשות מהווה גזל.

למרות שכפי שציינת בשאלתך, חבילות האגיס עולות יותר כסף, אין בכך בכדי להתיר לקחת ללא רשות את חבילות הפרימיום. ולמרות שהנך משלם בחבילות טיטולים אחרים כנגד מה שהנך לוקח, הדבר נחשב לחמס, האסור מן התורה.

כעצה טובה, הייתי ממליץ לך לנסות ללכת דווקא למכולת קטנה ושכונתית, שם ישנה גמישות יותר, ויתכן ויסכימו לך להחליף גם כאשר לא רכשת אצלם תחילה.

בברכה

הרב דוד אוחיון

מקורות ונימוקים:

לקיחת מוצר ללא רשות מצרכנייה או מכל אדם או גוף שהוא, נחשב לגזל. גם כאשר אתה משלם תמורתן אין הדבר יוצא מכלל גזל וחמס.

דין זה ניתן ללמוד מדברי הגמרא בב”ק דף ס’: שם התייחסה הגמרא במפורש לשאלת החלפה ללא רשות.

זה לשון הגמרא שם: ויתאווה דוד ויאמר מי ישקני מים מבור בית לחם אשר בשער, ויבקעו שלשת הגבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבור בית לחם אשר בשער וגו’. מאי קא מיבעיא ליה, אמר רבא אמר ר”נ טמון באש קמיבעיא ליה אי כר’ יהודה אי כרבנן ופשטו ליה מאי דפשטו ליה. רב הונא אמר גדישים דשעורים דישראל הוו דהוו מטמרי פלשתים בהו וקא מיבעיא ליה מהו להציל עצמו בממון חבירו שלחו ליה אסור להציל עצמו בממון חבירו אבל אתה מלך אתה [ומלך] פורץ לעשות לו דרך ואין מוחין בידו. ורבנן ואיתימא רבה בר מרי אמרו גדישים דשעורין דישראל הוו וגדישין דעדשים דפלשתים וקא מיבעיא להו מהו ליטול גדישין של שעורין דישראל ליתן לפני בהמתו על מנת לשלם גדישין של עדשים דפלשתים, שלחו ליה חבול ישיב רשע גזילה ישלם, אף על פי שגזילה משלם רשע הוא, אבל אתה מלך אתה ומלך פורץ לעשות לו דרך ואין מוחין בידו, ע”כ.

מבואר בדברי הגמרא בביאורם של רבנן ואיתימא רבה בר מרי, כי להחליף גדיש עדשים בגדיש שעורים בכמות שוות ערך למה שנלקח, הדבר אסור ויש בזה משום גזילה.

כך גם מבואר מדברי הרמב”ם והשולחן ערוך חו”מ סימן שמ”ח סעיף א’, שכתב בזה”ל: אסור לגנוב, אפילו כל שהוא, דין תורה. ואסור לגנוב אפילו דרך שחוק, ואפילו על מנת להחזיר או כדי לשלם תשלומי כפל או כדי לצערו, הכל אסור, כדי שלא ירגיל עצמו בכך.

משמע מדבריו שבכל מצב, אין להתיר לגזול אפילו על מנת להחזיר.

 

חשוב לציין שאף שבדברי השולחן ערוך חו”מ סימן שנ”ט סעיף ב’ מבואר, שאם התשלום על הגזילה הוא בעין, במידה והתשלום יפה מהדבר שלוקח מותר לו לעשות כן, הואיל וזכות הוא להם ויזכה אותם לבעלים על ידי אחר.

אין הדברים אמורים, אלא כאשר הדבר זכות למי שלוקחים ממנו, ואילו היו שואלים אותו היה מסכים ומעוניין בדבר, אך בכל מקום שאם היו שואלים אותו היה מסרב להחלפה, אין הדבר נחשב זכות הוא לא, והמחליף במקום כזה הרי הוא חמסן. כפי שמבואר בדברי הקצוה”ח שם ס”ק א’, וכפי שמבואר בדברי הסמ”ע שם ס”ק ח’, וכך הוא בהדיא משמעות דברי השולחן ערוך שלא ניתן להחליף ללא רשות, אלא”כ הוא זכות גמורה למי שנוטלים ממנו, ומדין זכין, אך בכל מקום אחר אסור. לפיכך בנידון השאלה שידוע הוא שבעלי המרכולים מסרבים להחליף מוצרים אם המוצרים לא נרכשו אצלם, אין להחליף בלא הסכמה מפורשת כאמור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש