חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מרן הרב עובדיה יוסף מוסר שיעור

האם צריך לעשות הכל כמו פוסק אחד – מה הגדר של “עשה לך רב”

הרב דוד אוחיון

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

שלום הרב

רציתי לדעת מה הגדר ההלכתי של עשה לך רב?

האם אפשר לעשות רב לכל נושא מסוים בחיים או שחייב להיצמד לפוסק הלכה אחד?

תודה.

תשובה

שלום וברכה

שאלתך חשובה

דברי המשנה באבות עשה לך רב, לא נאמרו על פסיקת ההלכה, שעל האדם לעשות לו רב אחד שאחריו ילך בכל הלכה. ואכן אין חובה על האדם לקבוע לו רב שאחריו ילך בכל דבר ועניין.

אלא בכל הנוגע לפסיקת ההלכה, בדברים שיש בהם מחלוקות בין הפוסקים, כללי הפסיקה הן כדלהלן:

אם יש במחלוקת זו ישנה הכרעה על ידי ספר שהתקבל בעם ישראל, כמו ספר השולחן ערוך לספרדים, או הרמ”א לאשכנזים, לא ניתן לשנות מפסיקתו, אלא אם כן המנהג אחרת.

אולם בכל מחלוקת שאין הכרעה של ספר שהתקבל בעם ישראל, הרי שאם הפוסקים החולקים בכך הם רבים מול יחיד, הלכה כרבים.

ואם אין יחסי הכוחות יחיד מול רבים, אם פוסק אחד גדול מן השני בחכמה, הלכה כגדול יותר.

ואם גם בכך אין הכרעה אלא שניהם שווים, הרי שבנידון הנוגע לאיסורי דאורייתא, עליך לחשוש לדעת הפוסק המחמיר, אלא אם כן תעשה לך רב מובהק שתלך אחריו בכל ההלכות, ואז תוכל גם להקל כמותו.

אולם אם הנידון הוא איסורים או ציווים מדרבנן, תוכל לפסוק לפי איזה פוסק שתבחר, כמובן כאשר הפוסק המוסמך לפסיקה ומקובל על גדולי ישראל.

יש להוסיף כי בכל שאר העניינים שאינם קשורים לפסיקת ההלכה, כמו ענייני השקפה והדרכה וכדו’, תוכל לשאול איזה רב שתחפוץ, וגם אם הנך שואל רב מסויים בכל ההלכות, בנוגע לענייני השקפה תוכל לשאול רב אחר.

בברכת הצלחה מרובה

מקורות ונימוקים:

במשנה באבות פרק א’, מופיעה האמרה הידועה ”עשה לך רב” – והסתלק מן הספק וכו’.

אמנם ביארו מפרשי המשנה, כי המשנה איננה מתייחסת לכל הנוגע לפסיקת הלכה, שיש צורך ללכת אחר רב אחד מסויים. אלא המשנה עוסקת בכך שיש צורך לתלמיד לקבל וללמוד את כל תורתו מפי רב אחד, הואיל ובזמנם לא היו ספרים והיו לומדים את התורה בעל פה תלמיד מפי רב, לפיכך אומרת המשנה “עשה לך רב” על מנת שתהיה משנתך סדורה, ולא יהיה בלבול בלימוד כאשר תשמע חלק מרב זה וחלק מרב אחר.

זאת בשונה מלימוד סברא ופלפול, אשר לגבי זה מבואר בדברי הגמרא בעבודה זרה דף י”ט, שהלומד תורה מרב אחד אינו רואה סימן ברכה, אלא יש ללמוד מכמה רבנים. וטעם הדבר הינו ברור, כי בכל הנוגע לסברא ופלפול, ככל שתשמע סברות מגוונות יותר, תחכים יותר ותשכיל יותר.

בנוגע לפסיקת הלכה,  מבואר בגמ’ בע”ז דף ז’ שבכל מקום בו נחלקו החכמים, אם אחד גדול בחכמה ובמניין לך אחריו. גדול בחכמה הוא מובן, אך מהו גדול במניין? יש אומרים שהכוונה היא לגיל שגדול הוא החכם במניין השנים, אולם יש האומרים שהכוונה היא למספר התלמידים שיש לחכם.

ובמידה ושני החכמים שווים בעיניו, מבואר בגמ’ וכך נפסק להלכה שבשל תורה ילך אחר המחמיר, ובדרבנן יכול להקל.

אמנם כתב החזו”א שאם אחד מהם הוא רבו מובהק שהולך אחריו, יכול ללכת אחריו גם כשהוא מקל בדאורייתא. [חזון איש יו”ד סימן ק”נ סעיף ח’ ד”ה אם אמנם].

 

חשוב לציין שאין הדברים אמורים בנוגע לספרים שהתקבלו כפוסקים על כלל ישראל, כדוגמת ספר השולחן ערוך שהתקבל על דעת כל הספרדים, והגהותיו של הרמ”א שהתקבלו על האשכנזים.

שבנוגע לכך כבר כתב בתרומת הדשן חלק ב’ סימן רמ”א בזה”ל:

ואשר כתבת אם יש כח ביד הרבנים עכשיו להקל בדבר, מטעמא מה שכתבו עליו החיבורים שהוא אסור – פשיטא שאין להם כח, ואיך יתכן שימלא לאיש לבבו לחלוק על החיבורים שנתפשטו ברוב ישראל, אם לא שהוא מקובל מרבותיו הגדולים דלא נהגו הכי, כאשר הוא בידינו במקצת מקומות? אבל מסברת עצמו לא.

כן הביא הרמ”א להלכה בחושן משפט סימן כ”ה סעיף א’, בזה”ל: מיהו יש אומרים שאם נראה לדיין ולבני דורו, מכח ראיות מוכרחות, שאין הדין כמו שהוזכר בפוסקים – יכול לחלוק עליו, מאחר שאינו נזכר בגמרא (טור בשם הרא”ש). מכל מקום, אין להקל בדבר שהחמירו בו החיבורים שנתפשטו ברוב ישראל, אם לא שקיבל מרבותיו שאין נוהגין כאותה חומרא (פסקי מהרא”י, סימן רמ”א).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש