חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
השאלה שלי היא, האם נגיעה (כמו חיבוק) בין גבר ואישה שאינם נשואים נחשב גם גילוי עריות?
תודה.

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה
משאלתך ניכר שהדבר מפריע לך, ואת מרגישה שיש בכך בעיה הלכתית.
האמת שאת צודקת בדבריך, כי נגיעה של חיבה כמו חיבוק או נישוק וכדו’ ואפי’ נגיעה שאינה חיבוק של ממש, אלא נגיעה של חיבה אחרת, אסורה באיסור חמור, עליה הזהירה התורה בלאו מיוחד, “לא תקרבו לגלות ערווה”.
אכן הגדרת האיסור איננה גילוי עריות של ממש, אלא קירבה לערווה, ומוגדרת בהלכה “אביזרייהו דגילוי עריות”. כלומר דברים המביאים לגילוי עריות.
והדבר חמור מאוד, עד כדי כך, שכתבו הרבה מן הפוסקים שיש להמנע מכך גם במחיר של יהרג ואל יעבור, וכך היא דעת מרן הבית יוסף.
חשוב לציין שכל אשה, גם שאיננה נשואה, אסורה באיסור ערווה על כל גבר, הואיל וכל אשה שלא טבלה לנדתה, אסורה היא באיסור נדה שהוא איסור כרת.
וה’ הטוב יתן לכם כוח ויכולת להיזהר מכל חשש איסור, ודעו שהתגברותכם להיזהר מנגיעה תתן לכם שמחה ואושר ותבחן את הקשר שביניכם אם קשר פנימי הוא או חיצוני.
ואם מצאתם את עצמכם ראויים להנשא זה לזה, עשו זאת בהקדם ויפה שעה אחת קודם.
בברכה מרובה
הרב דוד אוחיון.

 
מקורות ונימוקים:
כתב הרמב”ם בהלכות איסורי ביאה פרק כ”א הלכה א’ כל הבא על ערוה מן העריות דרך איברים או שחבק ונשק דרך תאוה ונהנה בקרוב בשר הרי זה לוקה מן התורה, שנאמר לבלתי עשות מחקות התועבות וגו’ ונאמר לא תקרבו לגלות ערוה, כלומר לא תקרבו לדברים המביאין לידי גילוי ערוה.

מדברי הרמב”ם למדים אנו, שלמרות שאין איסור הנגיעה מהווה גילוי עריות של ממש, עליו אמרה התורה, “כי כל אשר יעשה מכל התועבות האלה ונכרתו הנפשות העושות מקרב עמם”, הואיל ואיסור זה אינו נאמר אלא על ביאה ממש על אחת מן העריות. מכל מקום אסור הוא מן התורה באיסור לאו, והעובר עליו לוקה מן התורה.

 

ובדברי הבית יוסף לסימן ביורה דעה סימן קצ”ה מבואר, שלדברי הרמב”ם נגיעה של חיבה על כל פנים, יש בה איסור דאורייתא, ונקראת אביזרייהו דגילוי עריות, ולפיכך הרי היא בכלל יהרג ואל יעבור, ואף במקום פיקוח נפש היא אסורה.

כפי שכתב הגמרא בסנהדרין ע”ה. אמר רב יהודה אמר רב מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשה אחת והעלה לבו טינא, ובאו ושאלו לרופאים, ואמרו אין לו תקנה עד שתבעל. אמרו חכמים ימות ואל תבעל לו. תעמוד לפניו ערומה, ימות ואל תעמוד לפניו ערומה. תספר עמו מאחורי הגדר, ימות ולא תספר עמו מאחורי הגדר.

שאלה:

שלום לכבוד הרב,

השאלה שלי היא, האם נגיעה (כמו חיבוק) בין גבר ואישה שאינם נשואים נחשב גם גילוי עריות?

תודה.

תשובה:

שאלת חכם חצי תשובה

משאלתך ניכר שהדבר מפריע לך, ואת מרגישה שיש בכך בעיה הלכתית.

האמת שאת צודקת בדבריך, כי נגיעה של חיבה כמו חיבוק או נישוק וכדו’ ואפי’ נגיעה שאינה חיבוק של ממש, אלא נגיעה של חיבה אחרת, אסורה באיסור חמור, עליה הזהירה התורה בלאו מיוחד, “לא תקרבו לגלות ערווה”.

אכן הגדרת האיסור איננה גילוי עריות של ממש, אלא קירבה לערווה, ומוגדרת בהלכה “אביזרייהו דגילוי עריות”. כלומר דברים המביאים לגילוי עריות.

והדבר חמור מאוד, עד כדי כך, שכתבו הרבה מן הפוסקים שיש להמנע מכך גם במחיר של יהרג ואל יעבור, וכך היא דעת מרן הבית יוסף.

חשוב לציין שכל אשה, גם שאיננה נשואה, אסורה באיסור ערווה על כל גבר, הואיל וכל אשה שלא טבלה לנדתה, אסורה היא באיסור נדה שהוא איסור כרת.

וה’ הטוב יתן לכם כוח ויכולת להיזהר מכל חשש איסור, ודעו שהתגברותכם להיזהר מנגיעה תתן לכם שמחה ואושר ותבחן את הקשר שביניכם אם קשר פנימי הוא או חיצוני.

ואם מצאתם את עצמכם ראויים להנשא זה לזה, עשו זאת בהקדם ויפה שעה אחת קודם.

בברכה מרובה

הרב דוד אוחיון.

 

מקורות ונימוקים:

כתב הרמב”ם בהלכות איסורי ביאה פרק כ”א הלכה א’ כל הבא על ערוה מן העריות דרך איברים או שחבק ונשק דרך תאוה ונהנה בקרוב בשר הרי זה לוקה מן התורה, שנאמר לבלתי עשות מחקות התועבות וגו’ ונאמר לא תקרבו לגלות ערוה, כלומר לא תקרבו לדברים המביאין לידי גילוי ערוה.

מדברי הרמב”ם למדים אנו, שלמרות שאין איסור הנגיעה מהווה גילוי עריות של ממש, עליו אמרה התורה, “כי כל אשר יעשה מכל התועבות האלה ונכרתו הנפשות העושות מקרב עמם”, הואיל ואיסור זה אינו נאמר אלא על ביאה ממש על אחת מן העריות. מכל מקום אסור הוא מן התורה באיסור לאו, והעובר עליו לוקה מן התורה.

 

ובדברי הבית יוסף לסימן ביורה דעה סימן קצ”ה מבואר, שלדברי הרמב”ם נגיעה של חיבה על כל פנים, יש בה איסור דאורייתא, ונקראת אביזרייהו דגילוי עריות, ולפיכך הרי היא בכלל יהרג ואל יעבור, ואף במקום פיקוח נפש היא אסורה.

כפי שכתב הגמרא בסנהדרין ע”ה. אמר רב יהודה אמר רב מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשה אחת והעלה לבו טינא, ובאו ושאלו לרופאים, ואמרו אין לו תקנה עד שתבעל. אמרו חכמים ימות ואל תבעל לו. תעמוד לפניו ערומה, ימות ואל תעמוד לפניו ערומה. תספר עמו מאחורי הגדר, ימות ולא תספר עמו מאחורי הגדר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

אדם עומד ליד הים
הרה"ג דוד אוחיון

האם אוכל לא כשר גורם למחלת נפש

מקורות ונימוקים: בפרשת מאכלות אסורות ויקרא י”א מ”ג כתבה התורה, אַל־תְּשַׁקְּצוּ֙ אֶת־נַפְשֹׁ֣תֵיכֶ֔ם בְּכָל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֑ץ וְלֹ֤א תִֽטַּמְּאוּ֙ בָּהֶ֔ם וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם. ובגמרא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש