חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: קנדה

שאלה:

האם מותר לאישה יהודייה לעשות שעווה / לגלח את אזור הערווה?

תשובה:

בהחלט מותר לאשה לגלח את שיער הערווה, יתרה מזאת בפוסקים מובא כי היה זה מנהג הנשים מאז ומעולם. עד כדי כך, שכתב השולחן ערוך ביו”ד סימן קפ”ב, שהסרת שיער ערווה לגברים אסור, הואיל והוא מנהג הנשים.
רק צריך לשים לב, שאישה המתחילה לגלח מידי פעם את שיער הערווה, עליה להקפיד לגלח כל פעם לפני הטבילה, על מנת שהשיער לא יחצוץ.
הואיל ופסק השולחן ערוך כי השיער שבאותו מקום, באיש אינו חוצץ, ובאשה נשואה חוצץ.

מקורות ונימוקים:
בגמרא בנזיר דף נ”ח: איתא המעביר בית השחי ובית הערוה הרי זה לוקה. טעם הדבר שלוקה הוא משום איסור לא ילבש גבר שמלת אשה.

כן פסק השולחן ערוך להלכה ביו”ד סימן קפ”ב סעיף א’, המעביר שער בית שחי ובית הערוה, אפילו במספרים כעין תער, היו מכין אותו מכת מרדות. בד”א, במקום שאין מעבירין אותו אלא נשים, כדי שלא יתקן עצמו תיקון נשים. אבל במקום שמעבירין אותו גם האנשים, אם העביר אין מכין אותו.

מוכח כי העברת שיער הערווה לנשים היה מנהג נפוץ ושפיר הוא לנהוג כך.

 

יתר על כן מנהג בנות ספרד הנשואות להקפיד על הסרת שיער הערווה, הואיל ויש בהשארת שיער הערווה שאלה של חציצת בטבילה.

שהרי פסק השולחן ערוך יו”ד סימן קצ”ח סעיף ו’,  שיער שבאותו מקום, באיש אינו חוצץ; ובאשה, בנשואה חוצץ, בפנויה אינו חוצץ.

אמנם כתבו הפוסקים להקל באשה אשר באופן קבוע איננה נוהגת להסיר את שיער הערווה, הואיל ואין שייך את החשש שמא תתגנה בפני בעלה, לפיכך אינו חוצץ. אכן אשה המסירה מידי פעם הדבר חמור הרבה יותר, כי מגלה דעתה כי מקפידה היא על השארת השיער, לכן אשה שהתחילה בהסרת שיער הערווה צריכה להקפיד להסירו קודם לטבילה.

שאלה:

האם מותר לאישה יהודייה לעשות שעווה / לגלח את אזור הערווה?

תשובה:

בהחלט מותר לאשה לגלח את שיער הערווה, יתרה מזאת בפוסקים מובא כי היה זה מנהג הנשים מאז ומעולם. עד כדי כך, שכתב השולחן ערוך ביו”ד סימן קפ”ב, שהסרת שיער ערווה לגברים אסור, הואיל והוא מנהג הנשים.

רק צריך לשים לב, שאישה המתחילה לגלח מידי פעם את שיער הערווה, עליה להקפיד לגלח כל פעם לפני הטבילה, על מנת שהשיער לא יחצוץ.

הואיל ופסק השולחן ערוך כי השיער שבאותו מקום, באיש אינו חוצץ, ובאשה נשואה חוצץ.

מקורות ונימוקים:

בגמרא בנזיר דף נ”ח: איתא המעביר בית השחי ובית הערוה הרי זה לוקה. טעם הדבר שלוקה הוא משום איסור לא ילבש גבר שמלת אשה.

כן פסק השולחן ערוך להלכה ביו”ד סימן קפ”ב סעיף א’, המעביר שער בית שחי ובית הערוה, אפילו במספרים כעין תער, היו מכין אותו מכת מרדות. בד”א, במקום שאין מעבירין אותו אלא נשים, כדי שלא יתקן עצמו תיקון נשים. אבל במקום שמעבירין אותו גם האנשים, אם העביר אין מכין אותו.

מוכח כי העברת שיער הערווה לנשים היה מנהג נפוץ ושפיר הוא לנהוג כך.

 

יתר על כן מנהג בנות ספרד הנשואות להקפיד על הסרת שיער הערווה, הואיל ויש בהשארת שיער הערווה שאלה של חציצת בטבילה.

שהרי פסק השולחן ערוך יו”ד סימן קצ”ח סעיף ו’,  שיער שבאותו מקום, באיש אינו חוצץ; ובאשה, בנשואה חוצץ, בפנויה אינו חוצץ.

אמנם כתבו הפוסקים להקל באשה אשר באופן קבוע איננה נוהגת להסיר את שיער הערווה, הואיל ואין שייך את החשש שמא תתגנה בפני בעלה, לפיכך אינו חוצץ. אכן אשה המסירה מידי פעם הדבר חמור הרבה יותר, כי מגלה דעתה כי מקפידה היא על השארת השיער, לכן אשה שהתחילה בהסרת שיער הערווה צריכה להקפיד להסירו קודם לטבילה.

תגובה אחת

  1. רק להאיר כי פסק השו”ע: “שיער שבאותו מקום, באיש אינו חוצץ; ובאשה, בנשואה חוצץ, בפנויה אינו חוצץ.” הוא ממש דין סתם המשנה.
    ועוד יש להאיר כי כיוון שהיום המנהג להסיר השיער נפוץ מאוד – מאז שיש את הלייזר, הרי שאפשר שהמנהג השתנה ולכן אף האשכנזיות חייבות לגלח וכן נכתב במקצת ספרים חדשים. והמקור לכך שכתב החופת חתנים שבזמנו השתנה המנהג ולא נהגו לגלח וכך אם המנהג משתנה שוב הרי יש עניין להסיר השיער שזה דין המשנה והביאו מרן וכל שאר הפוסקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »
שליח ציבור מעוטף בטלית מתפלל בבית הכנסת
הרה"ג דוד בר אושר

תענית שובבי”ם

מקורות כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים הלכות תענית סימן תקס”ו סעיף ב) כשהצבור גוזרים תענית על כל צרות שלא תבוא

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש