חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג מאיר פנחסי

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

?האם יש איסור ללכת ביום חול למקומות אשר הם פתוחים בשבת

תשובה:

אין איסור הילכתי לבקר או לרכוש בימות החול באתרים ובחנויות הפתוחים בשבת, שהרי אינו מסייע בשעת האיסור למעשה העבירה, אולם אינו ראוי לחזק ידי עוברי עבירה, ועל כן יד להימנע מכל וכל במידת האפשר.

מקורות ונימוקים:

כיון שאינו מסייע בשעת האיסור אין לאסור, וכמ”ש בשו”ת כתב סופר (יו”ד סימן פג) דכל שאינו מסייע לגוף העבירה והוא שלא בשעת העבירה, ליכא איסור מסייע, ומקורו מרש”י בגיטין (סא.). ולדידיה ה”ה בנד”ד דשעת העבירה והסיוע אינם נעשים אלא לאחר זמן כשתצא לרה”ר ותכשיל. וכ”כ בשו”ת שבט הלוי ח”ב (סימן סב) ללמד זכות על המוכרים בגדי פריצות נשים, ונסתמך ג”כ ע”ד הכת”ס הנז’. (ומה שכתב להקשות ע”ד מההיא דנזיר דג”כ אינן הסיוע בשעת העבירה אלא אח”כ כשישתה, לענ”ד יש ליישב, דיין לנזיר הוי כחפצא דאיסור, ולפיכך אף שיעשה אח”כ את האיסור לעולם הוי כמכשילו בידיים, אבל היכא שנותן לו דבר היתר אף שהוא ישתמש בו באיסור, אין אסור אלא אם כן מסייע בשעת העבירה).

עוד יש לדון לפמ”ש הריטב”א בע”ז (דף סג:): נותן אדם דינר לפועליו ואינו חושש וכו’, והיק’ אמאי ליכא משום לפני עוור, ותי’, דכל שאינו נותן לו את האיסור עצמו והדבר ספק אם יעשה בו איסור ליכא לפני עוור. והכא נמי מי יימר דבכספו יעשה איסור.

וראה עוד בדגול מרבבה (יו”ד סי’ קנא) בביאורו על הש”ך שם, דמ”ש הש”ך דבישראל מומר מותר, לאו דווקא ישראל מומר, אלא כל ישראל שעושה עבירה במזיד, אין ישראל אחר מחויב להפרישו, ודווקא אם העובר הוא שוגג, יש חיוב להפרישו. ומיניה לנד”ד.

ומכל מקום כבר נתפרסמה דעתם של כל גדולי ישראל על כתב “מקדשי שביעי”, שחלילה לנו ליתן יד לפושעים, ולהחזיק ידיהם בביקורים במקומות אלו שרומסים את כבוד השבת ברגל גסה, ועל כן המונע עצמו בביקורים במקומות אלו, תבוא עליו ברכת הטוב, וכדאית היא מקור הברכה לסמוך עליה שתביא ברכה לאדם, ומכבדה אכבד.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש