חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כבשה

בדין ‘מתעסק’ בקיום המצוות ובשחיטת קדשים

הרב צבי דידי משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה

שלום כבוד הרב,

כאשר אדם לא מודע לזה שהוא מקיים מצוה במעשה שלו, אנחנו מחשיבים את זה ל’מתעסק’.

ולמרות זאת, הגמרא בחולין (מז.) אומרת שאם אדם שוחט בהמה של קרבן חטאת כאשר הוא חושב שהבהמה היא חולין זה פסול. והגמרא מביאה שני פסוקים להוכיח את הדין הזה.

לכאורה אם האדם חשב שהבהמה היא חולין, כנראה שהוא לא היה מודע שהוא מקיים מצוה לשחוט קרבן, ואם כן הוא מתעסק. אז למה הגמרא אומרת שלולי שני הפסוקים, זה לא היה נחשב למתעסק.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

שאלתך שאלת חכם,

ואכן בהקדמת ספר “קרן אורה” למסכת זבחים מתייחס לשאלה זו למה צריך פסוקים למתעסק בקדשים? מדוע זה שונה מכל התורה כולה שמתעסק פטור בעת עשיית עבירה, וכאשר מתעסק הוא במצוות לא יוצא ידי חובה.

תורף תירוצו של הקרן אורה הוא, שהיכן שניכר מתוך המעשה הסתמי שהוא עושה מצוה, אין זה בכלל ‘מתעסק’, ולכן בקדשים ששוחט ומוליך וזורק, כיון שניכר מתוך מעשיו שעושה מצוה, לכן אילולי הפסוקים היו מעשיו כשרים ולא נחשבים ל’מתעסק’. זאת בשונה מלולב ושופר שאפשר לומר שהוא תוקע לשיר, כי יש מציאות כזו שתוקע בשופר לא רק לשחוק או לשיר, לכן לא יצא ידי חובה.

מטעם זה גם אנו מוצאים כי ישנם מצוות שיוצאים ידי חובה בהם גם באופן של מתעסק, כמו למשל בברית מילה, או באכילת מצה כפי שכתב הרמב”ם, והיינו מטעם זה כי המעשה הסתמי של המצווה מורה על מעשה המצווה ללא צורך בכוונה.

אגב הגמרא שמביאה את הפסוקים בדין המתעסק בשחיטת קדשים, היא בזבחים מ”ז: ולא בחולין.

בברכה שתמשיך להצליח בלימודך

מקורות ונימוקים:

דין מתעסק פטור נאמר בנוגע לעשיית כל העבירות שבתורה, כפי המבואר בדברי הגמרא בכריתות י”ט: כי המתעסק בעבירות פטור מלבד חלבים ועריות, שכן נהנה. באופן מיוחד מצאנו באיסורי שבת כי המתעסק פטור שכן “מלאכת מחשבת אסרה תורה”.

אולם לא רק באיסורי התורה, אלא אף בכל המצוות, קיימ”ל ברוב המצוות כי המתעסק לא יצא ידי חובתו, גם לדעת הסוברים שמצוות אינן צריכות כוונה.

בנוגע לשאלה מדוע צריך פסוקים למעט מתעסק בשחיטת קדשים, עמד בזה בספר קרן אורה בהקדמתו למסכת זבחים, אעתיק בזה את לשונו:

והיינו טעמא נמי דאיצטריך קרא למתעסק בקדשים. ולכאורה למה לי קרא, הא זה גרע מסתמא, כדאמרינן לענין גט (שם ב’ ע”ב) דלהתלמד גרע מסתם, וא”כ ממילא מיפסיל מתעסק משום פסול מחשבה. ולפי הנ”ל ניחא, כיון דלא בעינן מחשבה לשמה כל שלא חישב לזבח אחר הוי כסתם. אפילו חישב איזה מחשבה אחרת. אלא דהא דאמרינן דילמא להתלמד שאני. היינו למאי דבעי למימר בסתם כשר בגט נמי. ואפ”ה אתי ליה שפיר פסול דלהתלמד. ואמאי, כיון דס”ד השתא דגט דומה לזבחים דלא מיפסיל אלא לשם אשה אחרת. א”כ להתלמד נמי ליכשר כמו מתעסק בקדשים אי לאו קרא דלרצונכם (לקמן מ”ז ע”א). ואין לומר דלהתלמד גרע דלא נתכוין לשם כריתות כלל. הא מתעסק נמי אפי’ לא נתכוין לשם זביחה כלל היה כשר אי לאו קרא דלרצונכם, כמש”כ התוס’ ז”ל בסוף פרק ב”ש (שם ד”ה מנין) וה”נ אפילו כתב להתלמד אמאי פסול, כיון דלא בעינן מחשבה לשמה כלל, כי אם שלא יכוין לאשה אחרת. וי”ל דלבתר דגלי רחמנא בקדשים דמתעסק פסול אף על גב דסתמא כשר, ה”נ בגט אפילו נימא דסתם כשר מ”מ להתלמד פסול אלא דא”כ יקשה קצת הא דתנן (גיטין כ”ד ע”א) יתר על כן כתב לגרש כו’ ונמלך משמע דלהתלמד מסתבר יותר לפסול. והא איכא למימר איפכא, דכתב לגרש כו’ ונמלך מסתברא לפסול, כיון שנכתב לשם אשה אחרת. כמו בקדשים דלא מיפסיל אלא בהכי, ומתעסק לא היה פסול אי לאו קרא דלרצונכם. והכי אמרינן בהדיא בעירובין (י”ג ע”א) לענין מגלת סוטה דהיכא דנכתבה להתלמד יש להכשיר יותר מאם נכתבה לאשה אחרת. וראיתי להתוס’ ז”ל בריש פ’ כל הגט (גיטין כ”ד ע”א ד”ה יתר) שדקדקו כנ”ל ובעירובין (י”ג ע”א ד”ה אבל) האריכו יותר לישב הא דלענין מגילת סוטה איכא מאן דמכשר למחוק לה מספר תורה. כיון דסתמא נכתבה. ולענין גט פסול. ויותר מזה אשכחן אפילו כתב לשמה בלי רשות הבעל פסול, דזה לא חשיב לשמה, ע”ש מש”כ.

על דרך ביאור זה יישבו כך גם את דעת הרמב”ם שבכל המצוות צריך כוונה, ואילו לגבי מצה כתב שהאוכל מצה ללא כוונה יצא. דהיינו טעמא משום שמעשה אכילת מצה, המעשה הסתמי מורה על מעשה המצווה ולא שייך בכה”ג לומר דין מתעסק. וכן לגבי מילה שלא צריך כונה כי סתמה לשמה.

ועיין עוד בספר שלמי יוסף (אברכי כולל פוניבז’) באריכות גדולה בזה לבאר בדרך אחרת את החילוק בין מתעסק של כל התורה, למתעסק בקדשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

פרחים ברקע של חופה
הרה"ג מאיר פנחסי

חתונה בשבת

מקורות ונימוקים: [1] כמבואר בשו”ע (סי’ שלח סעיף ב’). דיש מתירים אפילו לכתחילה לומר לאינו יהודי לנגן בכלי שיר בחופות.

לתוכן המלא »

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש