חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרב דוד אוחיון - ברכת אברהם משיב כהלכה

ארץ השואל: ישראל

שאלה:

ה:

על פי ההלכה דגנים האסורים בפסח הם חיטה, שיפון, שיבולת שועל. מדוע אורז אינו נכלל?

והאם אני יכול להכין כרובית אורז לסעודת החג שלנו?

 

תשובה:

בה:

על פי ההלכה חמשת מיני דגן במידה והחמיצו אסורים לאכילה בפסח, והם חיטים, שעורים, כוסמין, שיבולת שועל, ושיפון. הואיל ורק מינים אלו עלולים להחמיץ במגע עם מים.

אורז לעומת זאת איננו מחמיץ גם אם הוא בא במגע עם מים, לכן איננו אסור בפסח מהתורה. אולם בכל זאת נהגו האשכנזים וגם בכמה עדות מבני עדות המזרח שלא לאכול אורז וקטניות בפסח. טעם המנהג הוא משום שדומים הם לחמשת מיני דגן ומצויים הם בשקים המכילים את חמשת מיני הדגן, לכן נהגו להמנע מאכילתן בפסח, כדי שלא לבוא לידי מכשול.

בנוגע לאורז כרובית, מותר בהחלט לאוכלו בפסח, הואיל ואורז כרובית איננו אורז כלל, אלא הוא כרובית קצוצה, ואיננה בכלל המנהג להמנע מאכילת קטניות ואורז בפסח.

חשוב לציין שבנוגע לאכילת כרובית, יש צורך לוודא שהכרובית נקיה מתולעים.

חג כשר ושמח

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

מן הדין רק חמשת מיני דגן אסורים בפסח הואיל ועלולים לבוא לידי חימוץ

בפסחים ל”ה. איתא במשנה, אלו דברים שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח בחטים בשעורים בכוסמין ובשיפון ובשיבולת שועל. ובגמרא שם איתא, תנא כוסמין מין חיטין שיבולת שועל ושיפון מין שעורין כוסמין גולבא שיפון דישרא שיבולת שועל שבילי תעלא.

הני אין אורז ודוחן לא, מנהני מילי אמר רבי שמעון בן לקיש וכן תנא דבי רבי ישמעאל וכן תנא דבי רבי אליעזר בן יעקב אמר קרא “לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות”, דברים הבאים לידי חימוץ אדם יוצא בהן ידי חובתו במצה יצאו אלו שאין באין לידי חימוץ אלא לידי סירחון.

כך גם פסק השולחן ערוך להלכה אורח חיים סימן תנג סעיף א’, אלו דברים שיוצאים בהם ידי חובת מצה, בחטים ובשעורים ובכוסמין ובשבולת שועל ובשיפון, אבל לא באורז ושאר מיני קטניות, וגם  אינם באים לידי חימוץ ומותר לעשות מהם תבשיל.

אולם בהגהת הרמ”א הביא לדעת הטור וההגות מיימוניות פרק ה’ והמרדכי בפסחים פרק כל שעה שכתבו לאסור את האורז והדוחן, וכתב עוד הרמ”א שהמנהג באשכנז להחמיר, ואין לשנות.

 

טעם מנהג איסור אכילת אורז וקטניות בפסח

בטעם המנהג כתב בעולת שבת סימן תנ”ג ס”ק א’, הטעם הוא משום גזירה דגזרינן דכיון דאלו מעשה קדירה הם ודגן מעשה קדירה דלמא בא לאחלופי אלו באלו, אבל מיני ירקות לא דמי לדגן כלל ולא אתי לאחלופי.

אכן אין האיסור מעיקר הדין אלא כחומרא שהחמירו על עצמם, כפי שכתב המשנה ברורה ס”ק ו’ בזה”ל, לא מעיקר הדין הוא אלא חומרא שהחמירו עליהם וכדמסיים לקמיה וטעם חומרא זו משום שלפעמים תבואה מעורב במיני קטניות וא”א לברר יפה ואתי לידי חמוץ כשיאפם או יבשלם ועוד שכמה פעמים טוחנים האורז ושאר מיני קטניות לקמח וכמה פעמים אופין ג”כ מהם לחם ואיכא הדיוטים ועמי הארץ טובא שלא יבחינו בין קמח זה לקמח של מיני דגן ובין פת לפת של מיני דגן ואתי לאקולי גם בפת וקמח של מיני דגן לפיכך החמירו עליהם לאסור כל פת וכל תבשיל ואפילו לבשל אורז וקטניות שלמות ג”כ אסרו משום לא פלוג ועוד דדילמא נמצא בהם גרעינין של מיני דגן וכנ”ל.

 

אורז כרובית מותר בפסח

לעניין אורז כרובית, הואיל ואיננו אורז או דוחן, ואף איננו מוגדר כקטניות, והשם אורז ניתן לו אך ורק הואיל ודומה הוא בצורתו לאורז, לפיכך מותר לאוכלו בפסח ללא חשש. אמנם חובה לבודקו היטב מתולעים, הואיל ומצויים הם מאוד בכרובית, כפי שאומרים הבקיאים בדבר, לכן כדאי לקנות כרובית אך ורק מגידול מיוחד הנקי מתולעים, או לבודקו היטב ולשוטפו היטב כנדרש.

שאלה:

על פי ההלכה דגנים האסורים בפסח הם חיטה, שיפון, שיבולת שועל. מדוע אורז אינו נכלל?

והאם אני יכול להכין כרובית אורז לסעודת החג שלנו?

 

תשובה:

על פי ההלכה חמשת מיני דגן במידה והחמיצו אסורים לאכילה בפסח, והם חיטים, שעורים, כוסמין, שיבולת שועל, ושיפון. הואיל ורק מינים אלו עלולים להחמיץ במגע עם מים.

אורז לעומת זאת איננו מחמיץ גם אם הוא בא במגע עם מים, לכן איננו אסור בפסח מהתורה. אולם בכל זאת נהגו האשכנזים וגם בכמה עדות מבני עדות המזרח שלא לאכול אורז וקטניות בפסח. טעם המנהג הוא משום שדומים הם לחמשת מיני דגן ומצויים הם בשקים המכילים את חמשת מיני הדגן, לכן נהגו להמנע מאכילתן בפסח, כדי שלא לבוא לידי מכשול.

בנוגע לאורז כרובית, מותר בהחלט לאוכלו בפסח, הואיל ואורז כרובית איננו אורז כלל, אלא הוא כרובית קצוצה, ואיננה בכלל המנהג להמנע מאכילת קטניות ואורז בפסח.

חשוב לציין שבנוגע לאכילת כרובית, יש צורך לוודא שהכרובית נקיה מתולעים.

חג כשר ושמח

הרב דוד אוחיון

 

מקורות ונימוקים:

מן הדין רק חמשת מיני דגן אסורים בפסח הואיל ועלולים לבוא לידי חימוץ

בפסחים ל”ה. איתא במשנה, אלו דברים שאדם יוצא בהן ידי חובתו בפסח בחטים בשעורים בכוסמין ובשיפון ובשיבולת שועל. ובגמרא שם איתא, תנא כוסמין מין חיטין שיבולת שועל ושיפון מין שעורין כוסמין גולבא שיפון דישרא שיבולת שועל שבילי תעלא.

הני אין אורז ודוחן לא, מנהני מילי אמר רבי שמעון בן לקיש וכן תנא דבי רבי ישמעאל וכן תנא דבי רבי אליעזר בן יעקב אמר קרא “לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות”, דברים הבאים לידי חימוץ אדם יוצא בהן ידי חובתו במצה יצאו אלו שאין באין לידי חימוץ אלא לידי סירחון.

כך גם פסק השולחן ערוך להלכה אורח חיים סימן תנג סעיף א’, אלו דברים שיוצאים בהם ידי חובת מצה, בחטים ובשעורים ובכוסמין ובשבולת שועל ובשיפון, אבל לא באורז ושאר מיני קטניות, וגם  אינם באים לידי חימוץ ומותר לעשות מהם תבשיל.

אולם בהגהת הרמ”א הביא לדעת הטור וההגות מיימוניות פרק ה’ והמרדכי בפסחים פרק כל שעה שכתבו לאסור את האורז והדוחן, וכתב עוד הרמ”א שהמנהג באשכנז להחמיר, ואין לשנות.

 

טעם מנהג איסור אכילת אורז וקטניות בפסח

בטעם המנהג כתב בעולת שבת סימן תנ”ג ס”ק א’, הטעם הוא משום גזירה דגזרינן דכיון דאלו מעשה קדירה הם ודגן מעשה קדירה דלמא בא לאחלופי אלו באלו, אבל מיני ירקות לא דמי לדגן כלל ולא אתי לאחלופי.

אכן אין האיסור מעיקר הדין אלא כחומרא שהחמירו על עצמם, כפי שכתב המשנה ברורה ס”ק ו’ בזה”ל, לא מעיקר הדין הוא אלא חומרא שהחמירו עליהם וכדמסיים לקמיה וטעם חומרא זו משום שלפעמים תבואה מעורב במיני קטניות וא”א לברר יפה ואתי לידי חמוץ כשיאפם או יבשלם ועוד שכמה פעמים טוחנים האורז ושאר מיני קטניות לקמח וכמה פעמים אופין ג”כ מהם לחם ואיכא הדיוטים ועמי הארץ טובא שלא יבחינו בין קמח זה לקמח של מיני דגן ובין פת לפת של מיני דגן ואתי לאקולי גם בפת וקמח של מיני דגן לפיכך החמירו עליהם לאסור כל פת וכל תבשיל ואפילו לבשל אורז וקטניות שלמות ג”כ אסרו משום לא פלוג ועוד דדילמא נמצא בהם גרעינין של מיני דגן וכנ”ל.

 

אורז כרובית מותר בפסח

לעניין אורז כרובית, הואיל ואיננו אורז או דוחן, ואף איננו מוגדר כקטניות, והשם אורז ניתן לו אך ורק הואיל ודומה הוא בצורתו לאורז, לפיכך מותר לאוכלו בפסח ללא חשש. אמנם חובה לבודקו היטב מתולעים, הואיל ומצויים הם מאוד בכרובית, כפי שאומרים הבקיאים בדבר, לכן כדאי לקנות כרובית אך ורק מגידול מיוחד הנקי מתולעים, או לבודקו היטב ולשוטפו היטב כנדרש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש