מקורות ונימוקים:
ראה שולחן ערוך (יורה דעה הלכות אבילות סימן שצא ס”א):
על כל מתים נכנס לבית המשתה לאחר שלשים יום, על אביו ועל אמו, לאחר י”ב חדש. ואף אם השנה מעוברת, מותר לאחר י”ב חדש. ומיהו שמחת מריעות שהיה חייב לפרוע אותה מיד, מותר לעשותה מיד אחר שבעה. אבל אם אינו חייב לפרעה, אסור ליכנס לה עד ל’. ועל אביו ועל אמו, אף על פי שחייב לפרעה, אסור (עד) לאחר י”ב חדש. עכ”ל.
ומסיבת יום הולדת נקראת מסיבת מריעות שהרי אינה סעודת מצווה, וכפי שכתבתי בספרי תורת החיים (פרק יג) על הלכות אבלות בשם האחרונים.