מקורות ונימוקים:
איסור גילוח ותספורת בחול המועד
מדברי המשנה והגמרא במסכת מועד קטן דף י”ד למדים אנו כי אין מגלחין ואין מסתפרין במועד, אלא מצווה להסתפר ולהתגלח בערב הרגל.
כן פסק השולחן ערוך להלכה, או”ח סימן תקל”א, כי מצוה לגלח בערב יום טוב. ואין מגלחין במועד, אפילו אם גילח קודם מועד.
היתר גילוח השפם בחול המועד
למרות האמור, בנוגע לגילוח השפם כתב השו”ע שם סימן תקל”א סעיף ח’, כל אדם מותר ליטול שפה בחול המועד. וכתב הרמ”א דהיינו אפילו בפרהסיא.
טעם הדבר הוא מפני שאיננו בכלל הגזירה דרבנן של תספורת הראש, כפי שציין הבית יוסף לדברי הגמרא שם מו”ק י”ח אמר אביטול ספרא משמיה דרב ‘שפה מזוית לזוית’ ‘הנחה כל שמעכבת’ אמר רבי אמי ובשפה המעכבת. וכתב הרא”ש וז”ל פירש הראב”ד (ס’ האשכול ח”ב עמ’ 158) דמזוית לזוית זהו כל שלמעלה מפתיחת הפה, הנחה זה הוא מה שחוץ לפה מכאן ומכאן, וקרי ליה הנחה מפני שצריך להניחו שלא יגלח אותו במועד אלא מה שמעכבת עליו, אבל בשפה יכול לגלח בין שהוא מעכב בין שאינו מעכב.
ולעניין הלכה פסק הרא”ש כר’ אמי שלא ניתן לגלח אלא את השפם המעכב, אולם הרי”ף והרמב”ם פסקו כרב שאת השפם ניתן לגלח אף אם אינו מעכב את האכילה. וכן פסק השו”ע להלכה.
לפיכך בנוגע לשאלת גילוח והסרת שיער השפם אין מניעה לעשות זאת בחול המועד אף לגבר .
מותר לאשה להסיר שיער מיותר שבגופה בחול המועד
אכן נוסף על האמור לעיל בהיתר הסרת שיער השפם, היתר נוסף ישנו לאשה להסיר כל שיער מיותר שבגופה לשם נוי וקישוט.
כפי המבואר בדברי המשנה והגמרא במו”ק דף ט’ תנן התם (ח:) עושה אשה תכשיטיה במועד. אמנם נחלקו ת”ק ורבי יהודה, אם יכולה גם לסוד בסיד, מפני שהוא ניוול לה באותה שעה ורק לאחר זמן הוא מועיל לה, אך להלכה קיימ”ל כת”ק שמותר אף לסוד בסיד.
כן פסק גם הרמב”ם מעברת אישה שיער מבית השחי ומבית הערוה בין ביד בין בכלי.
וכן פסק השו”ע או”ח סימן תקמ”ו סעיף ה’ בזה”ל: עושה אשה כל תכשיטיה במועד; כוחלת ופוקסת, ומעברת סרק על פניה, וטופלת עצמה בסיד וכיוצא בו, והוא שתוכל לסלקו במועד; ומעברת שער מבית השחי ומבית הערוה, בין ביד בין בכלי, ומעברת סכין על פדחתה.
טעם הדבר הוא מפני שלא אסרו חז”ל העברת שיער שבגוף לשם קישוט, דלא אסרו אלא את תגלחת שיער הראש בלבד, כפי שכתב המשנה ברורה ס”ק ט”ז.
אמנם עיין עוד בביאור הלכה שם הביא לדברי הריטב”א שהסרת שיער לשם קישוט הוא בכלל אוכל נפש ולפיכך עושה כדרכה בלא שינוי ואף שיש בדבר טירחה. ונראה כי מטעם זה יש להתיר גם לעשות זאת אצל קוסמטיקאית, כי אוכל נפש התירו גם במעשה אומן, אולם צריך שיהיה הדבר בחינם או בהיתר אחר לעשיית מלאכה מצד הקוסמטיקאית עצמה.