שאלה:
שלום, שמי ישראל ויש לי שאלה של אמונה. חונכתי בחינוך דתי אבל לאחרונה נהייתי קצת חילוני, למרות שאני עדיין מאמין באל אברהם, קראתי על זורואסטרי. אני מודאג ש”האל האחד” הגיע מהזורואסטרים. תוכל לעזור לי להבהיר לי את הדברים
תשובה:
שלום ישראל שאלתך חשובה, בשמחה אעזור לך להבהיר את הדברים.
בזכות החינוך הדתי שקיבלת וודאי הנך מכיר את יסודות האמונה עליהם מחונך כל יהודי מאמין. כאשר העיקריים שבהם הם: האמונה באל יתברך שמו שברא את העולם לבדו ומנהיג את העולם לבדו, והוא יחיד, אין לו גוף ואין לו דמות הגוף, הוא קדמון לכל קדומים ואין עבודה לזולתו.
יסודות אלו מהווים נר לרגלי כל יהודי מאמין, ולרגלי כל אדם פיקח שמכיר בעובדה הפשוטה שלא יתכן שהעולם נברא ללא בורא.
הקב”ה ברא את העולם לפני חמשת אלפים שבע מאות שמונים ושתים שנה, כפי שמונים אנו בתאריך השנים העבריות.
להבדיל, הזורואסטריות הינה דת פרסית שנוסדה ככל הנראה בתחילת האלף הראשון לפני הספירה, כלומר סך הכל לפני מקסימום אלפיים ושמונה מאות שנה, הרבה אחרי שברא הקב”ה את העולם והרבה אחרי מתן תורה לעם ישראל שניתנה לפני כשלשת אלפים ושלש מאות שנה.
לכן חשוב שתדע שאין קשר כלל בין הדת הזורואסטריות שהיא עבודה זרה בראי היהדות, ומאמינה בכוח של אל בשר ודם שברא כביכול את הטוב שבעולם, לבין דת האמת שהיא דת היהדות המאמינה בבורא העולם ורק בו ולא בשום כוח אחר זולתו.
בורא העולם נתן לנו תורה ברורה ומפורטת מן השמים, את הכתוב בתורה תוכל לקרוא בחמשה חומשי התורה שיש לנו, ואת התרגום למעשה תוכל ללמוד בספרי ההלכה היהודית האורטודוקסית.
על כל שאלה תוכל לפנות לרב אורטודוקסי שידריך אותך באמונה ובקיום התורה והמצוות.
חזק ואמץ באמונתך ובשמירת התורה
מקורות ונימוקים:
הרמב”ם בפירוש המשניות בהקדמתו לפרק חלק שבמסכת סנהדרין מונה את י”ג עיקרי האמונה
להלן תמצית עיקרי האמונה כפי שמנאם הרמב”ם, ישנם הנוהגים לומר עיקרי אמונה אלו כל יום לאחר תפילת שחרית.
א. אני מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו הוּא בּורֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים, וְהוּא לְבַדּו עָשה וְעושה וְיַעֲשה לְכָל הַמַּעֲשים.
ב. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו הוּא יָחִיד וְאֵין יְחִידוּת כָּמוהוּ בְּשׁוּם פָּנִים, וְהוּא לְבַדּו אֱלהֵינוּ, הָיָה הוֶה וְיִהְיֶה.
ג. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו אֵינו גוּף, וְלא יַשּיגוּהוּ מַשּיגֵי הַגּוּף, וְאֵין לו שׁוּם דִּמְיון כְּלָל.
ד. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו הוּא רִאשׁון וְהוּא אַחֲרון.
ה. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו לו לְבַדּו רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל, וְאֵין רָאוּי לְהִתְפַּלֵּל לְזוּלָתו.
ו. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת.
ז. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁנְּבוּאַת משֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלום אמת, וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים, לַקּודְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו.
ח. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁכָּל הַתּורָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלום.
ט. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁזּאת הַתּורָה לא תְהֵא מֻחְלֶפֶת וְלא תְהֵא תורָה אַחֶרֶת מֵאֵת הַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו.
י. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו יודֵעַ כָּל מַעֲשה בְנֵי אָדָם וְכָל מַחְשְׁבותָם, שֶׁנֶּאֱמַר הַיּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשיהֶם.
יא. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו גּומֵל טוב לְשׁומְרֵי מִצְותָיו וּמַעֲנִישׁ לְעובְרֵי מִצְותָיו.
יב. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ, וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ, עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לּו בְּכָל יום שֶׁיָּבוא.
יג. אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁתִּהְיֶה תְּחִיַּת הַמֵּתִים בְּעֵת שֶׁיַעֲלֶה רָצון מֵאֵת הַבּורֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמו וְיִתְעַלֶּה זִכְרו לָעַד וּלְנֵצַח נְצָחִים.