Question :
Chabbat nous avons la Mitsva d’honorer le Chabbat (Kavod Chabbat). D’autre part, nous devons aussi jouir du Chabbat (‘Oneg Chabbat). Que doit-on faire lorsque ces deux notions s’opposent ? Par exemple, pour honorer le Chabbat, je devrais acheter des chaussures élégantes. Mais elles ne seront pas confortables pour moi. Je ne prends pas plaisir à les mettre. Pour être à l’aise, j’aurais mis des chaussures de sport. Mais alors je n’exprime pas de respect à l’égard du Chabbat. Que dois-je faire ?
Réponse :
Si des chaussures élégantes ne sont pas confortables pour vous, il vaut mieux mettre d’autres chaussures, même si elles ne seront pas autant distinguées. S’il n’y a pas d’autres chaussures qui vous serons agréables, vous pourrez vous chaussez de chaussures de sport ou même de pantoufles si besoin.
Références :
ראיתי שנשאל בזה מרן החזון איש זצ”ל לענין מי שמצטער בענידת עניבה בשבת קודש בפרט בימי קיץ החמים, האם כבוד שבת עדיף על עונג שבת, בזה. והשיב: שאם עונג אין גם כבוד אין, וע”כ במקום שמצטערים יכולים להסירה. והביא דבריו בספר עלינו לשבח – שמות (עמ’ תקלא), ושכן שמע מפי הגר”ח קנייבסקי שליט”א.
ונראה להביא סייעתא לדברי החזו”א ממה שפסק השו”ע (סימן רפח סעיף ב’) וז”ל: י”א שאדם שמזיק לו האכילה, דאז עונג הוא לו שלא לאכול, לא יאכל. הרי דאף שמצווה לכבד ולענג את השבת במאכלים משובחים, מ”מ אזלינן בתר אדם זה, ואם מצטער בכך ואין לו עונג בזה, ליכא עליה שום חיוב.
וכן מוכח ממ”ש הרמ”א (שם), דהוא הדין מי שיש לו עונג אם יבכה כדי שילך הצער מלבו, מותר לו לבכות בשבת. הרי דאף שבכיה בשבת הוי חסרון בכבוד שבת, מ”מ כיון שנהנה ומתענג בזה, עונג שבת עדיף.
וכן מוכח ממ”ש השו”ע (סי’ שא סעיף ב’) דבחורים המתענגים בקפיצתם ובמרוצתם מותרים, הרי דאע”ג דאיכא בזה חסרון בכבוד שבת, מ”מ כיון שנהנים, אין בזה כבוד שבת. ומיניה לנד”ד.