הרב מאיר פנחסי - ברכת אברהם משיב כהלכה

לשון הרע על חילונים

on : Chavoua’ Tov J’ai entendu dire, qu’il n’y a pas d’interdit de Lachone Hara’ (dire du mal d’autrui) envers un juif qui profane le Chabbat en public (Mé’hallel Chabbat Béfarhéssya) et l’hérétique (Apikoros). Est-ce que le ‘Hafets ‘Hayim a écrit cette Hala’ha explicitement dans son livre ? Est-ce que cette autorisation est valable aussi par rapport à l’interdit du colportage (Ré’hilout) ?

le pays du questionneur: ישראל

se : Le ‘Hafets ‘Hayim a écrit, que ceux qui ne croient pas en la Torah que nous a donné Hachem, même en contestant une seule lettre de la Torah, c’est une Mitsva de publier leur pensée erronée.  Ceux qui se moquent des paroles de nos sages nous devons les humilier afin que d’autres personnes n’apprennent pas de leurs mauvais comportements. En pratique, par rapport à votre question, la réponse est que ça dépend des cas. Si ce juif est un hérétique connu pour dire du mal de la Torah et des Mitsvot, il y aura une Mitsva de proclamer en public les méfaits de cette personne. Il faudra l’humilier publiquement. Par contre, parler du mal d’un juif qui ne pratique pas les Mitsvot (‘hiloni) ou qui transgresse le Chabbat en public, ce ne sera pas justifié. C’est-à-dire que l’on pourra seulement affirmer que ces actions sont mauvaises, mais pas dire du mal de la personne. Kol Touv Références : דברי הח”ח הנזכרים נמצאים (הלכות רכילות כלל ט, אות סו בבאר מים חיים אחרי ס”ק מו). והנה בעצם הנידון לדבר לשון הרע ורכילות על חילוני מצוי, המחלל שבת בפרהסיא נראה שאם הוא שייך לקראים או לרפורמים או לכל חברה שמטרתה הריסת התורה ועקירת הדת, אף שאי אפשר לחייבו עונש שהוא בגדר אנוס, מ”מ מצוה להודפם ולרחקם וכ”ש שמותר לדבר נגדם, שעליהם ועל כיוצא בהם נאמר “ולמלשינים אל תהי תקוה וכל המינים כרגע יאבדו”, וכמו שאדם שיש לו מחלה מדבקת אף שאיננו אשם בכך חייבין להתרחק ממנו, כ”ש אלו וכיוצא בהם שמטרתם לפרק הקשר בין ישראל לאביהם שבשמים שצריך להתרחק מהם, וכמ”ש בשערי תשובה (שער ג’ ס’ רי”ח) שמצוה לספר בגנותו להבאיש בעלי עבירות בעיני בנ”א ולמען תגעל נפש השומע את המעשים הרעים, וזה שייך גם במעשי מי שנידון כתינוק שנשבה. מאידך גיסא אם אין לו קשר כלל עם דת, ואין שום תועלת לזלזל בו, והוא בעצמו בגדר תינוק שנשבה, עיין בשעה”צ סי’ שפ”ה שאפילו אם נימא בתינוק שנשבה דכיון דמנהג אבותיו בידו אין לו דין עכו”ם, מ”מ כשיש חשש שמא ילמוד ממעשיו, שאני, שגם בתינוק שנשבה שייך זה ע”ש, ואף כאן נראה שאם מספר לה”ר כדי שידע השומע גנות אנשים בלי תורה ולהבאיש מעשים הרעים מותר, אבל לספר סתם בלי תועלת ראוי להחמיר, ואם מספר גורם לו להתרגל לספר לה”ר ונעשה טבע לדבר גם על אנשים שאסור לספר עליהם. ועיין חפץ חיים מהדורת דרשו’ עמוד (עמוד 459) מה שהאריכו בזה. וע”ע בחזון איש (יו”ד סי’ א’ סק”ו) שיש להחמיר בחילונים של ימינו שלא התחנכו כלל בדרך התורה והמצוות שיש להם דין תינוקות שנישבו. וכן דעת הגאון רבי חיים קנייבסקי הוב”ד (שם), שיש להחמיר לענין לשון הרע כשהדיבורים אינם נוגעים לעצם דרכם.  וע”ע בספר מרגניתא טבא (סעיף יז) וז”ל: ולהזהר מלאד דלא תשנא ואף ברשע גמור יש איסור לשנאותוכל זמן שלא הוכיחו ואין בדור הזה מי שיודע להוכיח רק יבקש רחמים עליו שיעזרהו ד’ על התשובה השלימה. עכ”ל. וע”ע מה שהאריך בדינם מרן היביע אומר חלק י (סימן נה), והעלה להקל ולדונם כשאינם רשעים להכעיס, כדין תינוקות שנישבו ומצטרפים למנין, וכיוצ”ב.  

Question :

Chavoua’ Tov

J’ai entendu dire, qu’il n’y a pas d’interdit de Lachone Hara’ (dire du mal d’autrui) envers un juif qui profane le Chabbat en public (Mé’hallel Chabbat Béfarhéssya) et l’hérétique (Apikoros). Est-ce que le ‘Hafets ‘Hayim a écrit cette Hala’ha explicitement dans son livre ? Est-ce que cette autorisation est valable aussi par rapport à l’interdit du colportage (Ré’hilout) ?

Réponse :

Le ‘Hafets ‘Hayim a écrit, que ceux qui ne croient pas en la Torah que nous a donné Hachem, même en contestant une seule lettre de la Torah, c’est une Mitsva de publier leur pensée erronée.  Ceux qui se moquent des paroles de nos sages nous devons les humilier afin que d’autres personnes n’apprennent pas de leurs mauvais comportements.

En pratique, par rapport à votre question, la réponse est que ça dépend des cas. Si ce juif est un hérétique connu pour dire du mal de la Torah et des Mitsvot, il y aura une Mitsva de proclamer en public les méfaits de cette personne. Il faudra l’humilier publiquement. Par contre, parler du mal d’un juif qui ne pratique pas les Mitsvot (‘hiloni) ou qui transgresse le Chabbat en public, ce ne sera pas justifié. C’est-à-dire que l’on pourra seulement affirmer que ces actions sont mauvaises, mais pas dire du mal de la personne.

Kol Touv

Références :

דברי הח”ח הנזכרים נמצאים (הלכות רכילות כלל ט, אות סו בבאר מים חיים אחרי ס”ק מו).

והנה בעצם הנידון לדבר לשון הרע ורכילות על חילוני מצוי, המחלל שבת בפרהסיא נראה שאם הוא שייך לקראים או לרפורמים או לכל חברה שמטרתה הריסת התורה ועקירת הדת, אף שאי אפשר לחייבו עונש שהוא בגדר אנוס, מ”מ מצוה להודפם ולרחקם וכ”ש שמותר לדבר נגדם, שעליהם ועל כיוצא בהם נאמר “ולמלשינים אל תהי תקוה וכל המינים כרגע יאבדו”, וכמו שאדם שיש לו מחלה מדבקת אף שאיננו אשם בכך חייבין להתרחק ממנו, כ”ש אלו וכיוצא בהם שמטרתם לפרק הקשר בין ישראל לאביהם שבשמים שצריך להתרחק מהם, וכמ”ש בשערי תשובה (שער ג’ ס’ רי”ח) שמצוה לספר בגנותו להבאיש בעלי עבירות בעיני בנ”א ולמען תגעל נפש השומע את המעשים הרעים, וזה שייך גם במעשי מי שנידון כתינוק שנשבה.

מאידך גיסא אם אין לו קשר כלל עם דת, ואין שום תועלת לזלזל בו, והוא בעצמו בגדר תינוק שנשבה, עיין בשעה”צ סי’ שפ”ה שאפילו אם נימא בתינוק שנשבה דכיון דמנהג אבותיו בידו אין לו דין עכו”ם, מ”מ כשיש חשש שמא ילמוד ממעשיו, שאני, שגם בתינוק שנשבה שייך זה ע”ש, ואף כאן נראה שאם מספר לה”ר כדי שידע השומע גנות אנשים בלי תורה ולהבאיש מעשים הרעים מותר, אבל לספר סתם בלי תועלת ראוי להחמיר, ואם מספר גורם לו להתרגל לספר לה”ר ונעשה טבע לדבר גם על אנשים שאסור לספר עליהם.

ועיין חפץ חיים מהדורת דרשו’ עמוד (עמוד 459) מה שהאריכו בזה. וע”ע בחזון איש (יו”ד סי’ א’ סק”ו) שיש להחמיר בחילונים של ימינו שלא התחנכו כלל בדרך התורה והמצוות שיש להם דין תינוקות שנישבו. וכן דעת הגאון רבי חיים קנייבסקי הוב”ד (שם), שיש להחמיר לענין לשון הרע כשהדיבורים אינם נוגעים לעצם דרכם.  וע”ע בספר מרגניתא טבא (סעיף יז) וז”ל: ולהזהר מלאד דלא תשנא ואף ברשע גמור יש איסור לשנאותוכל זמן שלא הוכיחו ואין בדור הזה מי שיודע להוכיח רק יבקש רחמים עליו שיעזרהו ד’ על התשובה השלימה. עכ”ל. וע”ע מה שהאריך בדינם מרן היביע אומר חלק י (סימן נה), והעלה להקל ולדונם כשאינם רשעים להכעיס, כדין תינוקות שנישבו ומצטרפים למנין, וכיוצ”ב.

 

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Attention !

En aucun cas on ne pourra apprendre d'un cas à l'autre. Chaque situation est différente. Il faudra toujours demander la question dans son contexte afin de recevoir une réponse adéquate. La Hala'ha peut changer en fonction des conditions et des circonstances. De manière générale, il est toujours préférable de contacter directement des Rabbanim et vérifier avec eux la Hala'ha spécifique à votre cas. Rencontrer un Rav, face à face, est toujours préférable à un contact virtuel ou téléphonique.

Publiez ici !
Tous les dons sont reversés à l'association Bircat Avraham'. A travers ce site vous avez une excellente occasion de donner convenablement la Tsedaka. C'est aussi l'espace adéquate pour publier votre entreprise de façon rentable.

Pas trouvé votre bonheur ?

 

Posez dès maintenant votre question au Rav, 

votre reponse arrivera rapidement

Les derniers articles

Contact

צור קשר

מזכירות:

La Segoula de notre maître le 'Hida Zatzal pour renforcer le Mazal

Notre Rav, directeur des institutions, ainsi que des dizaines d’érudits éminents, effectueront pour vous la Segoula du ‘Hida pour le renforcement du Mazal, lors de l’ouverture du Hei’hal.

Par la grâce de D., nombreux sont ceux qui ont été sauvés de manière surnaturelle !

Laissez vos coordonnées et, avec l’aide de D., nous reviendrons vers vous

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש