חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
הרה"ג אליהו בחבוט לומד

ארץ השואל: ארצות הברית

שאלה

לאחרונה אני שומעת הרבה דיבורים על מלחמת עולם, וגם יש לי בארץ בן-דוד בצבא בתוך עזה, ואנחנו מודאגים מאוד מכל המצב. רציתי לדעת אם יש איזה תפילה או סגולה מיוחדת לשמירה? ומשהו שאני יכולה להעביר גם לבן-דוד שלי החייל, להצלחה במלחמה, להינצל מהאויבים, להינצל מכל סכנה?

תשובה

מתפלל בכותל

בראש ובראשונה, לפני שניגשים לחפש לסגולות ותפילות, יש לדעת שאחרי הכל, סיבת המלחמות והמאורעות (גם הקשות ובעיקר הקשות) הם כיון שהקב”ה רוצה לזעזע אותנו כדי לעורר אותנו לחזור אליו יתברך, וכמפורש כל זה בארוכה בפסוקים בפרשת כי תבוא ובפרשת בחקתי, והכל מתוך אהבתו אלינו יתברך כמו שכתוב “וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו יקוק אלהיך מיסרך”[1],כי לצערנו הרב המציאות היא, שרבים מתעוררים לחזור אליו יתברך דווקא בזמנים של מלחמות וצרות, שאז נזכרים שאין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים, וכמו שאמרו חז”ל[2]: “אמר רבי יוחנן למה נמשלו ישראל לזית? לומר לך: מה זית אינו מוציא שמנו אלא ע”י כתיתה, אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא ע”י יסורין”. אז, הדבר הראשון שצריכים כדי להינצל, הוא פשוט לחזור בתשובה, כל אחד מהמקום שהוא נמצא להתקדם עוד כמה צעדים קדימה להתקרב להשם יתברך, “ותשובה וצדקה ותפילה מעבירים את רוע הגזירה“.

ואחרי שהשתדלנו להתעורר בתשובה כפי יכולתנו (ואם אפשר, גם לעורר אחרים), אז, כתוספת, נכון מאוד להשתדל גם התפילות וסגולות, ובפרט שהתפילות והסגולות אנחנו לא עושים רק בעד עצמנו אלא בעד כל עם ישראל, שזו חובתנו להתפלל ולעשות ככל יכולתנו לעורר רחמי שמים על עם ישראל ולמתק את הדינים.

להלן מעט סגולות ותפילות לשמירה עלינו, ועל בני ביתינו, ועל החיילים וכחות הביטחון ותושבי הגבול, ועל כל עם ישראל בכל מקום שהם, בעהי”ת:

  1. סגולה לשמירה בעת צרה או בעת סכנה גדולה, ממרן החיד”א זה”ה[3]: אמירת הפסוק “ויהי נועם וגו'” עם מזמור צ”א (“יושב בסתר”) תשעים ואחת פעמים ברצף (כמנין שילוב שמות הקודש הוי”ה אדנו”ת: יאהדונהי), ויאמר פעמיים את הפסוק האחרון (“אורך ימים ישביעהו” וגו’). וכך הוא הסדר: וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ: יֹשֵׁב בְּסֵתֶר עֶלְיוֹן בְּצֵל שַׁדַּי יִתְלוֹנָן: אֹמַר לַיהֹוָה מַחְסִי וּמְצוּדָתִי אֱלֹהַי אֶבְטַח בּוֹ: כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת: בְּאֶבְרָתוֹ יָסֶךְ לָךְ וְתַחַת כְּנָפָיו תֶּחְסֶה צִנָּה וְסֹחֵרָה אֲמִתּוֹ: לֹא תִירָא מִפַּחַד לָיְלָה מֵחֵץ יָעוּף יוֹמָם: מִדֶּבֶר בָּאֹפֶל יַהֲלֹךְ מִקֶּטֶב יָשׁוּד צָהֳרָיִם: יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ: רַק בְּעֵינֶיךָ תַבִּיט וְשִׁלֻּמַת רְשָׁעִים תִּרְאֶה: כִּי אַתָּה יְהֹוָה מַחְסִי עֶלְיוֹן שַׂמְתָּ מְעוֹנֶךָ: לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ: כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ: עַל כַּפַּיִם יִשָּׂאוּנְךָ פֶּן תִּגֹּף בָּאֶבֶן רַגְלֶךָ: עַל שַׁחַל וָפֶתֶן תִּדְרֹךְ תִּרְמֹס כְּפִיר וְתַנִּין: כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ אֲשַׂגְּבֵהוּ כִּי יָדַע שְׁמִי: יִקְרָאֵנִי וְאֶעֱנֵהוּ עִמּוֹ אָנֹכִי בְצָרָה אֲחַלְּצֵהוּ וַאֲכַבְּדֵהוּ: אֹרֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵהוּ וְאַרְאֵהוּ בִּישׁוּעָתִי: אֹרֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵהוּ וְאַרְאֵהוּ בִּישׁוּעָתִי:
  2. ולמי שאין לו פנאי לומר תשעים ואחת פעמים מזמור “יושב בסתר” הנ”ל, ישנה סגולה אחרת מספר שימוש תהילים כהן: יאמר מזמור “יושב בסתר” (הנ”ל) ג’ פעמים, ויחזור על הפסוק האחרון (“אורך ימים וגו'”) ג’ פעמים, ואח”כ יאמר המזמור “שיר למעלות אשא עיני” (תהילים פרק קכ”א) ג’ פעמים, ויחזור על הפסוק האחרון (ה’ ישמור צאתך וגו’) ג’ פעמים. ואח”כ יאמר: טוֹב לַחֲסוֹת בַּיהוָה מִבְּטֹחַ בָּאָדָם. טוֹב לַחֲסוֹת בַּיהוָה מִבְּטֹחַ בִּנְדִיבִים. כָּל גּוֹיִם סְבָבוּנִי בְּשֵׁם יְהוָה כִּי אֲמִילַם. סַבּוּנִי כִדְבוֹרִים דֹּעֲכוּ כְּאֵשׁ קוֹצִים בְּשֵׁם יְהוָה כִּי אֲמִילַם. לֹא יִתְיַצֵּב אִישׁ בִּפְנֵיכֶם פַּחְדְּכֶם וּמוֹרַאֲכֶם יִתֵּן יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּדְרְכוּ בָהּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָכֶם. יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה’ צוּרִי וְגֹאֲלִי. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתַּעֲמֹד לִי וּלְכָל יוֹצְאֵי יְרֵכִי בְּסֵתֶר רַחֲמֶיךָ וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ שֶׁלֹּא תּוּכַל שׁוּם בְּרִיָּה לְהַזִּיקֵנִי לֹא מִן הָעֶלְיוֹנִים וְלֹא מִן הַתַּחְתּוֹנִים לֹא בַּגּוּף וְלֹא בְּנֶפֶשׁ מֵעַתָּה אָמֵן סֶלָה.
  3. לקרוא י”ב פעמים מזמור כ’ שבתהילים[4]: לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד: יַעַנְךָ יְהֹוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה: יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא: נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהֹוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהֹוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ: אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר: הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד: יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
  4. אמירת סדר מ”ב מסעות
  5. אמירת “עקדת יצחק” שבעה פעמים ברצף, שיש בזה כח גדול מאוד למתק את דינים (המקובל מוהר”ר אברהם חמויי זלה”ה[5])
  6. סגולה להכניע אויבי ישראל: זכירת מעשה בלק ובלעם והתפילה שתיקן על זה מרן החיד”א.
  7. סגולה נוספת, חזקה מאוד, להכניע אויבי ישראל: אמירת פסוקי “קרבו גוים לשמוע” (עיין ספר עטרת מרדכי עמ’ קצ”ג ואילך)
  8. עוד להכניע את האויבים, יאמר הפסוק[6] תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן עַד יַעֲבֹר עַמְּךָ יְהֹוָה עַד יַעֲבֹר עַם זוּ קָנִיתָ: ותכוין את השם היוצא מראשי תיבות המילים הראשונות: תעא”ו. וטוב לומר גם הפוך כמו שנוהגים בברכת הלבנה.
  9. תפילה לזמן מלחמה ממרן החיד”א זיע”א
  10. תפילה לזמן מלחמה ממרן רבינו עובדיה יוסף זצוק”ל
  11. פסוקי מרן החיד”א לעורר חסד ה’ (ראשי תיבות שם י-ה-ו-ה): יְהִי חַסְדְּךָ יְהֹוָה עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ: הַרְאֵנוּ יְהֹוָה חַסְדֶּךָ וְיֶשְׁעֲךָ תִּתֶּן לָנוּ: וַאֲנִי בְּחַסְדְּךָ בָטַחְתִּי יָגֵל לִבִּי בִּישׁוּעָתֶךָ אָשִׁירָה לַיהֹוָה כִּי גָמַל עָלָי: הִנֵּה אֵל יְשׁוּעָתִי אֶבְטַח וְלֹא אֶפְחָד כִּי עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ יְהֹוָה וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה:
  12. תפילת רבינו הרש”ש: לְעוֹלָם יְהָוְהָ דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם (י”ב פעמים, ולכוין בניקוד שבשם השם) יהי רצון מלפניך יְהָוְהָ או”א שתעשה למען רחמיך ולמעך שמך הגדול הנכתב ואינו נקרא שנתכוונתי בו, שתצילנו לנו ולנשותינו ולבנינו ולבנותינו ולכל הנלוים אלינו ולכל ישראל אחינו, מכל רע, וממשחית ומגפה, ומכל צרה וצוקה ויגון ואנחה, ומכל חולי ומחלה. ולמען השם הקדוש המתפשט ממאור המרכבה התחתונה (אָלָדָ) וכשהוא כלול עם מקורו (אֶהְיֶה – אֶאָהְלָיֶדָה), שתבטל ברחמיך המרובים ובחסדיך הפשוטים, מעלינו ומעל כל בני ביתינו ומעל כל ישראל אחינו, כל גזרות קשות ורעות, ויסכרו פיות כל המקטרגים והמשטינים עלינו ועליהם. אנא בכח השם הקדוש המתפשט ממאור המרכבה העליונה (קָרַעְ) וכשהוא כלול במקורו (יְהֹוָהִ – יְקָהֹרַוָעְהִ) שתבטל ברחמיך הרבים ובחסדיך הפשוטים מעלינו ומעל כל בני ביתנו ומעל כל ישראל אחינו, כל המקטרגים והמשטינים, וכל גזרות קשות ורעות, ושנאת חינם, ותפרנסנו בשפע גדול בהיתר ולא באיסור, ולא ישלוט בנו עין הרע, ותצליחנו בלימודינו ובכל מעשה ידינו, אמן נצח סלה ועד.
  13. תפילת כתב יד קדמונים לעורר מידת הרחמים לביטול הגזירות, לומר רק מי שטובל טבילת עזרא: נָא גִּבּוֹר, דּוֹרְשֵׁי יִחוּדֶךָ, כְּבָבַת שָׁמְרֵם (נג”ד יכ”ש). ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. יהי רצון שברוב רחמיך ובזכות השם הקדוש (לכוין ולא להוציא בפה: נג”ד יכ”ש) החקוק על כסא הרחמים, שתבטל מעלינו ומעל כל עמך בית ישראל בכל מקום שהם כל גזירות קשות ורעות. אמן נצח סלה ועד.
  14. אמירת סדר עלינו לשבח ישר והפוך ז’ פעמים, שכתב על זה רבינו האריז”ל[7] שזו “סגולה נפלאה מכל צרה וצוקה”, כלומר להנצל מכל צרה וצוקה, ובפרט אם אומרים בראשי חודשים.
  15. “מי שאומר פסוקים אלו בע”ה ינצל מכל צרה”[8]: יְהִי כְבוֹד יְהֹוָה לְעוֹלָם יִשְמַח יְהֹוָה בְּמַעֲשָיו: יְהִי שֵׁם יְהֹוָה מְבוֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם: הַמַּבִּיט לָאָרֶץ וַתִּרְעָד יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ: רוּמָה עַל הַשָּׁמַיִם אֱלֹהִים עַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:
  16. ג’ פסוקים מסוגלים מאוד לשמירה[9]: אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי. רְנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה: בִּטְחוּ בַיהֹוָה עֲדֵי עַד. כִּי בְּיָהּ יְהֹוָה צוּר עוֹלָמִים: יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן. יְהֹוָה (יפסיק מעט) יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:
  17. קריאת אגרת הר”ש מאוסטרופולי אפילו שלא בערב פסח (וכל שכן בערב פסח).
  18. יתפלל ויבקש בזכות השמות הקדושים היוצאים מהפסוק “אֵלֶּה אֶזְכְּרָה וְאֶשְׁפְּכָה עָלַי נַפְשִׁי כִּי אֶעֱבֹר בַּסָּךְ אֶדַּדֵּם עַד בֵּית אֱלֹהִים בְּקוֹל רִנָּה וְתוֹדָה הָמוֹן חוֹגֵג”[10].
  19. בכתב יד של מרן החיד”א כתב סגולה לשמירה, לפני שיוצא מהבית, יגע במזוזה ויאמר ג’ פעמים: “בשם אל שדי אצא”. ולא יהא ניזוק כל אותו היום עכ”ל.

ועל הכל, כיון שסוף סוף המלחמות האלו הם חלק מחבלי משיח, עלינו לזכור גם מאמר חז”ל[11]: “מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח? – יעסוק בתורה ובגמילות חסדים”. וכמו כן יקפיד לקיים מצות סעודת ליל שבת בהידור (שגם בזה ניצל מחבלי משיח כמו שכתב הרמ”ע מפאנו זלה”ה[12]).

ובאמת שגם אם לא היה חבלי משיח, אין כמו זכות לימוד התורה להגן, כמו שאמרו חז”ל במסכת סוטה דף כ”א ע”א שהתורה מגנא ומצלא, ולכן יאמר לזכותם של בני הישיבות והאברכים, שהם פורסים “כיפת ברזל” רוחנית על כל עם ישראל בכל מקום שהם. אך כמובן תמיד כדאי להוסיף, כל אחד לעצמו לקבוע עיתים לתורה, ואין לך סגולה גדולה מזו להינצל מכל סכנה.

ושומר ישראל יתברך שמו, יחוס ויחמול על כל עמו ישראל, וישגיח עלינו בבחינת “עינא פקיחא” בחסד וברחמים, ויקרא לשבוים דרור, ויגאלנו גאולת עולמים במהרה בימינו אמן.

מקורות:

[1] דברים ח’ ה’.

[2] מנחות דף נ”ג ע”ב

[3] בספרו סנסן ליאיר דף ל”ח ע”ב. וכך נהגו בהרבה קהילות לעשות עפ”י הסדר המבואר שם, כמו שמביא הרב נהר מצרים בהל’ תעניות.

[4] גם זה ממרן החיד”א, בספרו כף אחת סי’ ד’ ובספרו יוסף בסדר סי’ ה’ אות ו’. ושם כתב לצרף שני הסגולות, דהיינו לקורא י”ב פעמים יענך, וגם צ”א פעמים יושב בסתר (אלא דבכף אחת נקט להקדים מזמור יענך, וביוסף בסדר נקט להקדים יושב בסתר, ומשמע דליכא קפידא ואין סדר למשנה זו). ומ”מ הבאנו כל סגולה בנפרד כיון שבאמת הם סגולות נפרדות וכל אחת פועלת בפני עצמה. וראוי לציין בזה מה שכתב בשו”ת מבשרת ציון ח”ב עמ’ ק”ח שכתב וז”ל: “ופעם אחת סיפר לי (המקובל מוהר”ר סלמאן מוצפי זצוק”ל) כי בחול המועד פסח תש”ח התכנסו הוא וכמאה אנשים וכו’ התחילו צבאות ערב להפגיז את ירושלים, והיה עמהם הגאון רבי עזרא עטייה זצ”ל, ומור אבי ז”ל שאל אותו האם כבודו מסכים שנקרא מזמור יענך, והגאון השיבו תתחיל ואני אזנב אחריך, וכן היה שקראו מזמור יענך י”ב פעמים ופסקה ההפגזה.” עכ”ל. ובספר שערי יוסף אביטבול : “והג”ר משה שטרנבוך שליט”א במאמר השבועי כי תשא תש”פ אמר שקיבל מהג”ר יהודה סג”ל ממנשסטר ז”ל שאמירת י”ב פעמים מזמור יענך ה’ ביום צרה היא סגולה נפלאה למנוע כל צרה וזה בדוק ומנוסה וכמה פעמים בשעת צרה אמרנו י”ב פעמים בציבור פרק יענך ה’ ביום צרה פסוק אחר פסוק בכוונה וראינו נפלאות.” עכ”ל.

[5] כעת לא זכור לי המקום המדוייק בספריו, ועכ”פ יש בזה אריכות בספר “סדר עקידת יצחק” בחלק הסגולות.

[6] שמות ט”ו ט”ז

[7] פרי עץ חיים דף ק”ז ע”ב.

[8] לשון מרן החיד”א בספר יוסף בסדר סי’ ט’.

[9] קבלה מרבי יהודה החסיד. מובא בשומר ישראל להחיד”א.

[10] מספר שורשי השמות, ומספר קדושת יצחק (כתבי יד הג”ר יצחק כדורי זצוק”ל) ח”ה עמ’ ש”כ.

[11] סנהדרין צ”ח ע”ב.

[12] בספרו עשרה מאמרות ח”א חקור דין פרק כ”ג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לתשומת לב הגולשים:

אין ללמוד הלכה ממקרה אחד למקרה אחר, אלא על כל מקרה לגופו יש לשאול שוב ולקבל תשובה ספציפית, כיון שהדין עלול להשתנות בשל שינויים קלים בנידון. ובאופן כללי, עדיף תמיד ליצור קשר אישי עם רבנים, ולברר את ההלכות פנים אל פנים, ולא להסתפק בקשר וירטואלי ו\או טלפוני.
כל התשובות הינם תחת האחראיות הבלעדית של הרב המשיב עצמו, ולא באחראיות האתר ו\או ראש המוסדות.

פרסם כאן!
כל ההכנסות קודש לעמותת 'ברכת אברהם'. גם צדקה מעולה, גם פרסום משתלם לעסק שלכם.

לא מצאתם תשובה?

שאלו את הרב וקבלו תשובה בהקדם.

נהנתם? שתפו גם את החברים

מאמרים אחרונים

בטח יעניין אתכם!

צור קשר

מזכירות:

סגולת מרן החיד"א זצ"ל להרמת המזל

הגאון ראש המוסדות שליט”א ביחד עם עשרות תלמידי חכמים מופלגים יעשו עבורכם סגולת החיד”א להקמת המזל, בעת פתיחת ההיכל.

בחסדי ה’ רבים נושעו מעל הטבע!

השאירו את הפרטים ובע”ה נחזור אליכם

הרב והאברכים בפתיחת ארון קודש